id | value | alt_name |
Zákon o regulaci reklamy |
Zákon o regulaci reklamy
Zákon o provozování rozhlazového a televizního vysílání
|
|
Hard sell |
Aktivity zaměřené na růst nebo podporu prodejů produktu/ů a jen na tyto prodeje.
|
|
ABCDE klasifikace |
typologie, která populaci rozděluje do několika skupin podle kombinace sociálního postavení a ekonomické zdatnosti domácnosti, ve které člověk hospodaří. Všichni členové domácnosti jsou tedy zatříděni podle postavení hlavy domácnosti (přednosty domácnosti).
Obvykle se skupina A považuje za nejvyšší, E za nejnižší.
V praxi to vypadá následovně:
A - Top manažeři a profesionálové s nejvyšším vzděláním
B - Střední management
C1 - Nemanuální pracovníci s vysokým vzděláním, kvalifikovaní pracovníci, vlastníci firem
C2 - Kvalifikovaní dělníci, nemanuální pracovníci
D - Kvalifikovaní a nekvalifikovaní manuální pracovníci a málo vzdělaní pracovníci v nemanuálních profesích, nebo na manažerských postech
E - Málo vzdělaní kvalifikovaní i nekvalifikovaní manuální pracovníci, malí podnikatelé v zemědělství a rybářství
Související pojmy:
Cílová skupina
MML-TGI
TV-Metr
Radioprojekt
LAE
MediaProjekt
|
|
Clutter |
"Nasycenost" konkrétního prostředí reklamou. Je možné ji měřit podle skupiny médií, pro jednotlivá média a nebo kategorie produktů.
Např. je-li v televizním vysílání příliš mnoho reklamy, říkáme, že v ČR je vysoký clutter.
Jak lze s clutterem bojovat naleznete zde .
|
|
Diminishing returns |
"snižující se účinek/návratnost investic"
Popisuje skutečnost, že za každou investovanou korunu v médiích dostáváme méně mediálního výkonu, než za korunu předešlou.
Příklady:
a) Za první dva miliony Kč oslovíme televizní kampaní 40% populace. Pokud přidáme další dva miliony, oslovíme navíc už jen cca 20% populace (a samozřejmě oslovíme znovu mnoho z těch diváků, kteří již reklamu viděli).
b) Za dva miliony Kč nakoupíme na určité TV stanici 100 GRPs (CPP=20.000 Kč), třicetivteřinového spotu nebo 50 GRPs spotu o dvojnásobné délce (příplatek 100%).
Investice vynaložené na příplatek za delší TV spot mají nižší návratnost, protože minutový spot nepřináší ani zdaleka dvojnásobek účinku 30" spotu.
|
|
MediaGuru |
..........věčný signál
nejzářivější banner
nejhlasitější jingle
smysl spotu! 42x2
...jeho narození provázelo mnoho zázraků. Matka už se těšila z budoucích poct plynoucích z posvátného úřadu jejího syna, ve kterém s určitostí matce vlastní viděla soucitného bodhisattvu...
Rychlé mrskání palečku a ukazováčku na ručičce malého „bodhisattvi“ matka mylně pokládala za posvátná gesta. Nepodařilo se jí před ním utajit tajemství okolního světa a tak začal guru namísto k provádění posvátných gest užívat svých prstů k mačkání čudliků na televizním ovladači, psaní sms zpráv a surfování na internetu. Marně mu přes den odříkávala tisíce manter, sluchátka s doživotní zárukou na jeho uších a veškerá pozornost upřená na eRPéGéčko nezabránila tomu, k čemu byl Guru doopravdy předurčen...propadl médiím všeho druhu.
Po osvícení vstoupil do reklamního průmyslu. Vymyslel a realizoval více než 1.500 reklamních kampaní. Stojí za propagandou Severní i Jižní Koreje. Pro některé - nejmocnější muž světa.
Guru vás učit:
Úvod do teorie memů
Od přesliček k CRM
|
|
Research |
1. anglicky "výzkum"
2. sekce v mediálních agenturách, která se zabývá především zpracováním a analýzou dat.
3. člověk pracující v takové sekci
Související pojmy:
Net Reach
Rating
Frekvence
Efektivní frekvence
Research
Afinita
GRP - Gross Rating Point
TRP - Target Rating Point
OTS
OTH
|
|
Banner |
1. Formát internetové reklamy. První forma reklamy na internetu a stále jedna z nejčastějších forem. Též nazýván reklamní proužek. Zobrazuje se v různých formátech na stránkách WWW.
2. Vodorovná cedule, transparent, pruh plátna apod. Často se používá jako reklama v místě prodeje POS/POP.
Související pojmy:
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Upmarket |
1. segment populace, který má vyšší příjmy, vyšší intelektuální zdroje a je ochoten připlatit za kvalitu, image nebo luxus
2. segment trhu, ktrý se specializuje na vyšší přidanou hodnotu, lepší image, luxus a kvalitu
Opak Downmarket
|
|
Downmarket |
1. segment populace, který se zaměřuje na poměr cena/výkon, nízkou cenu a základní služby
2. segment trhu, který se zaměřuje na poměr cena/výkon, nízkou cenu a základní služby
Opak Upmarket
|
|
ActionScript |
ActionScript je programovací jazyk podobný JavaScriptu. Je součástí
technologie Flash, kde jeho využití významně zvyšuje interaktivnost
animací. Právě ActionScript stojí za schopností vytvářet rozsáhlé
flashové prezentace, on-line hry či složité flashové aplikace.
ActionScript je tedy hlavním motorem technologie Flash, umožňuje nejen
tvorbu základních prvků sloužících k dynamickému ovládání stránek (např.
tlačítka, menu…), ActionScript funguje například i jako prostředník při
komunikaci s externími zdroji dat, dokáže přehrávat hudbu či video
a vykonávat další funkce potřebné při vytváření RIA aplikací.
ActionScript byl vyvinut v roce 2000 z ECMA scriptu a patří k objektově
orientovaným programovacím jazykům. |
|
Aplikační hosting |
Aplikační hosting je jedním z nejférovějších způsobů, jak fakturovat
vývoj složitých a do detailu propracovaných internetových aplikací, jako
je například redakční systém či internetový obchod. Cena vývoje podobné
aplikace se totiž pohybuje v řádu několika desítek až stovek tisíc
korun. Většinou tedy není možné (a nemá to ani smysl), aby ji klient
celou zaplatil a získal ji tak pouze pro sebe, včetně zdrojových kódů
a veškerých práv. Právě proto byl vymyšlen aplikační hosting. Znamená
to, že webová aplikace je pouze pronajímána, tj. prodávána jako služba,
nikoliv jako produkt. Klient tedy zaplatí pouze nasazení aplikace na
vlastní web (zahrnuje např. grafický návrh, šablony WWW stránek,
počáteční nastavení apod.) a pak už jen průběžně platí minimální
paušální poplatek, v jehož ceně je započítán jak dosavadní vývoj
aplikace, tak její udržování ve funkčním stavu a také postupné
vylepšování. K aplikaci se poté přistupuje pomocí webového rozhraní
a zdrojové kódy tak zůstávají v majetku společnosti, která aplikaci
vyvíjí a provozuje. Jak už z názvu vyplývá, aplikační hosting také
zahrnuje běžné náklady na webhosting, jako je cena hardware,
konektivita, správa serveru a jeho pravidelná údržba či třeba statistiky
přístupů. |
|
APRA |
APRA je dobrovolné sdružení PR agentur působících na území České republiky. Byla založena v roce 1995 a v současné době sdružuje 23 členských agentur, z nichž 21 prošlo úspěšně procesem certifikace. Je členem mezinárodní organizace ICCO sdružující národní PR asociace po celém světě. Posláním APRA je reprezentovat obor PR zejména k odborné a klientské veřejnosti, všestranně kultivovat činnost agentur, prosazovat tzv. nejlepší praxi, vytvářet prostor k široké profesní diskuzi a budovat dobré jméno oboru.
Oficiální stránky APRA
|
|
ATS relative |
ATS relative - průměrná doba trávená u konkrétního média (televize, rádia, internetu,....) těmi diváky, kteří dané médium alespoň někdy sledovali, zapnuli. Nezapočítává se tedy ta část cílové skupiny, která dané médium vůbec nesleduje.
|
|
BeeTagg |
BeeTagg je technologie umožňující jednoduché propojení ostatních médií s interaktivním médiem jako je internet. Mobilní telefony jsou dnes bez problému schopny pracovat s interaktivním obsahem a umožňují nám nalinkovat velké množství mobilních informací, stále je tu však problém se zdlouhavým vypisováním webové adresy.
Díky aplikaci BeeTagg kódů jsme po nafocení jediného obrázku schopni propojit daný obrázek (BeeTagg kód) s interaktivní akcí, jako je linkování na webovou adresu, stažení požadovaného obsahu, dodání dodatečných informací, či spojení s prodejcem.
Takto vypadá kód beetagg.
|
|
Behavior |
Behaviorální marketing je pojem obecně označující komplexní analyzování zákazníkova chování, pro větší marketingovou efektivitu. Behavoriorální marketing je spíše internetový pojem, ačkoliv snaha o pochopení návyků a oblib zákazníka provází obchod již od nepaměti.
Behaviorální marketing na internetu můžeme rozdělit do dvou oblastí:
1) sledování chování uživatele na konkréním (např. firemním) webu. Můžete sledovat z jaké části Česka uživatel přišel, z jakých stránek se na web proklikal, zda je na stránkách "nový," co ho nejvíce zajímalo, kde měl na stránkách problémy nebo na jaké stránce váš web opustil. Na základě těchto (a více) dat je pak možné upravit stránky (od struktury po desing) tak, aby co nejlépe splňovaly nároky uživatele. Vlastníte-li e-shop, je možné na základě behaviorálního marketingu zjišťovat trendy v prodejích, co se stane, dáte-li speciální nabídku do levého rohu, jestli si produkty kupují více Ostraváci nebo Pražáci, jestli lidé, jež přišli z vyhledávače uskutečňují tržby, nebo zda vám funguje reklamní kampaň, atd. atd..
2) Druhý (a významnější) význam behavorálního marketingu - jsou sofistikované reklamní systémy (tzv. bt systémy - behavioral targeting) umožňující cílit na uživatele na základě jeho nedávného chování na internetu. Ty, se dělí na tři druhy:
a) ty, které se zakládají na tom, jaké weby (součástí velkých portálů) jste navštívili. Např. lidé, jenž často navštěvují na serveru Novinky sekci Žena by byli zařazeni do skupiny "cílení na ženy". Při pohybu na portálu by se jim pak objevovaly reklamy na ženské produkty daleko více, než kdyby server Žena nenavštěvovali. (pozn. toto je jen příklad. české portály ještě behavorální cílení prakticky neumožňují).
b) ty, které se orientují dle toho, co uživatel v minulosti vyhledával na vyhledávačích. V podstatě se na základě hledaných slov utvoří jakýsi profil uživatele. V současné době je provozují jen nejvyspělejší zahraniční vyhledávače (Yahoo, MSN Live, AOL). Více ZDE.
c) třetí způsob již je prakticky rozšířený a jedná se o tzv. kontextovou reklamu (především chápáno jako: reklama zobrazována na základě klíčových slov obsažených na stránkách).
Související pojmy:
Engagement Marketing
Guerilla marketing
Mobile Marketing
Customer relationship management
Comptetitive intelligence
Infiltration marketing
Marketingový výzkum
Virální marketing
|
|
Bitmapová grafika |
Bitmapová grafika (někdy také bitmapa či rastrová grafika) je spolu
s vektorovou grafikou jedním ze dvou hlavních způsobů, jak lze
zaznamenat dvojrozměrný obraz. Celý bitmapový obrázek je tvořen
pravidelnou mřížkou z bodů, přičemž každý bod má přiřazenu určitou
barvu. Na obrazovce monitoru pak jednotlivé barevné body splývají
a uživatel tak vidí pouze barevné plochy, přechody apod. Každý bitmapový
obrázek je tedy definován svou velikostí (šířkou a výškou), rozlišením
(hustotou barevných bodů) a barevnou hloubkou (počet možných barev,
kterých může každý bod nabývat). Rozlišení se obvykle udává v bodech na
palec, standardem je 72 bodů/palec pro monitor a 300 pro tiskárnu.
Barevná hloubka určuje počet bitů, kterými je barva bodu popsána. Z výše
uvedeného je zřejmé, že bitmapová grafika je poměrně náročná na paměť.
Z tohoto důvodu se používají různé kompresní formáty, které umožňují
datovou velikost obrázku zmenšit tím, že stejné nebo velmi podobné body
spojí v jeden celek. K nejčastějším kompresním formátům pro přenos
bitmapové grafiky patří JPG, GIF a PNG. Všechny tři se běžně používají
na internetu. Další nevýhodou bitmapové grafiky je nemožnost měnit
velikost obrázku, aniž by tím došlo ke zhoršení jeho kvality. Při
větších zvětšeních navíc začíná být patrná bitmapová mřížka (rastr). |
|
Blog |
Blog je možné přeložit jako internetový deníček. Jedná se o zvláštní formu webu, kam uživatel internetu píše své názory, zážitky nebo úvahy o aktuálním dění v jeho životě (nebo obecně). Blog je volně přístupný ostatním uživatelům internetu.
|
|
Buzz marketing |
Buzz marketing je marketing zaměřený na vyvolání rozruchu, bzukotu (buzzzu) okolo určité značky (produktu). Buzz marketing má za cíl poskytnou skvělé téma pro diskusi mezi lidmi (ústní - word of mouth marketing) a v médiích. Mezi součást buzz marketingu lze označit i virální marketing.
Příklad velice úspěšné buzz marketingové kampaně: Nike
Kampaň měla takový úspěch, že všechny fotbalová diskusní fóra na světě byla zaplněná dohadami, zda se jedná či nejedná o podvod. Dosáhlo se i toho, že video bylo rozebíráno v prestižních fotbalových pořadech, kde se o "pravosti" dohadovali i odborníci. A jen pro informaci: video je podvod;)
Buzz marketing - někdy též - získání kladných doporučení a referencí (na nějaký produkt) od samotných zákazníků. Někdy je však tato skupina marketingových pojmů chápána, jako marketing, kdy "marketingoví profesionálové" se chovají (jsou převlečeni) jako normální lidé a dávají "objektivní" doporučení nějakého produktu nic netušícím zákazníkům.
Související článek:
Bzukot aneb buzzmarketing
Související pojmy:
Engagement Marketing
Guerilla marketing
Mobile Marketing
Customer relationship management
Comptetitive intelligence
Infiltration marketing
Behaviorální marketing
Marketingový výzkum
Virální marketing
|
|
Daypart |
část dne.
Nejznámější část dne je prime-time, hlavní vysílací čas. Tomu předchází Prime access, další jsou daytime nebo night. Off-time nebo také off prime jsou časy mimo prime time.
Pojem se zavádí kvůli daypart splitu.
6:00-17:00 Daytime
17:00-19:00 Prime Access
19:00-22:00 Primetime (komerční TV i rozhlas používají jiné definice, viz Prime time)
22:00-23:30 Night
23:30-06:00 Late Night
Související pojmy:
Daypart split
Off time
Prime time
|
|
Search Engine |
Česky "vyhledávač" - je web umožňující prohledávat internetové stránky na základě dotazu (většinou klíčových slov). Vyhledávače jsou jedny z nejnavštěvovanějších webů na internetu. Největší a nejpopulárnější vyhledávač na světě je Google. Mezi kvalitní české vyhledávače patří např. Morfeo.
Související pojem:
Search marketing
|
|
First try |
česky doslovně "první vyzkoušení" Jedná se o moment, kdy spotřebitel poprvé vyzkouší neznámý výrobek, produkt, značku.
Často se first-try dosáhne pomocí ochutnávek či samplingu.
|
|
Brand |
česky značka (míněno v obchodním kontextu).
Obsahuje v sobě název, logo, slogan a design spojený se značkou nebo specifickým produktem.
Značka je symbolické označení pro všechny informace spojené s produktem a slouží pro vytváření asociací a očekávání spojených s ním.
|
|
Rada pro reklamu |
Cílem Rady je dosažení čestné, legální, decentní, a pravdivé reklamy na území České republiky.
WWW stránky
|
|
Copywriter |
Copywriter - je člověk jež má na starosti psaní (skládání) textů. Zodpovídá za obsahovou, stylistickou a emotivní stránku textu reklamy. Krom klasických textů reklamy se využívá i při psaní PR článků nebo Search Marketingu.
|
|
Stop |
délka reklamního spotu v TV a rozhlasu.
Minimální stopáž je zpravidla 5 sekund, nejdelší spoty se pohybují okolo čtyř až pěti minut.
|
|
Digit |
Digitální televize (DVB) je novou technologií umožňující vysílání a přenos audiovizuální informace prostřednictvím zemského, kabelového nebo satelitního vysílání. Jedním ze základních rozdílů analogové a digitální televize je, že audiovizuální informace není reprezentována spojitým signálem, ale diskrétním signálem, který je tvořen posloupností 1 a 0. Přínosem DVB je vyšší kvalita obrazové i zvukové informace, efektivní využití kmitočtového spektra (umožnění vysílání více TV programů), interaktivní služby atd.
Více na: www.digitalne.tv
|
|
Direct marketing |
Direct marketing (přímý marketing) je obecný název pro marketingovou komunikaci spočívající v přímém kontaktu mezi zadavatelem a adresátem. Obsahuje přímé (direct) oslovení (např. direct mail, aktivní telemarketing atp.) nebo ve vyvolání přímé reakce adresáta (odpovědní zásilka, odpovědní kupony, teleshopping, atd.).
Důležitou součástí direct marketingu je práce s databázemi klientů či potenciálních klientů, jejich třídění, systemizace a vytěžování (data mining) s cílem učinit nabídku co nejpřesněji vyhovující konkrétní skupině oslovených (tzv. personifikace).
|
|
Sampling |
Distribuce zkušebních vzorků.
V médích často znamená příbal vzorečků k časopisům, magazínům.
Související pojmy:
First try
Launch
|
|
Implementa |
Dokument, kde jsou rozplánovány detaily o kampani v určitém media typu do nejmenších podrobností. Nacházejí se v něm implementační parametry a navazuje na strategický plán.
Např. tiskový implementační plán obsahuje seznam použitých titulů, vydavatelských domů, termíny vydání, formáty a umístění inzerátů (čtyřbarevný 1/4 na redakční straně vpravo), opakování, všechny ceny a slevy, mediální ukazatele, jméno značky, produktu, název kampaně atd. atd.
|
|
Kontrast písma |
Dostatečný kontrast barev mezi písmem a pozadím textu patří k základním
pravidlům přístupnosti u většiny metodik. Platí to i v případě, že
pozadí písma tvoří textura či obrázek, v takovém případě je třeba
zajistit dostatečný kontrast vůči všem barvám obrázku či vůči jeho
optickému výsledku (jde-li o drobnou texturu). Vysoký kontrast barev má
význam i pro běžného návštěvníka, jehož oči mohou být večer unavené,
možná váš web čte na starém vysvíceném monitoru nebo třeba v nevhodně
osvětlené místnosti. Také je vhodné si uvědomit, že důležitost
dostatečného kontrastu barev plynule vzrůstá se zmenšující se velikostí
písma. Podle metodiky W3C lze za dostatečný kontrast písma považovat
hodnotu 125 bodů pro rozdíl jasu (z rozmezí 0 až 255) a 500 bodů pro
rozdíl barev (z rozmezí 0 až 765). Čím jsou tato čísla větší, tím je
kontrast písma dané barevné kombinace větší a písmo je tudíž lépe
čitelné. |
|
Drobečková navigace |
Drobečková navigace (anglicky Breadcrumb Navigation) je známý seznam
odkazů na nadřezené sekce, odkazy jsou odděleny šipkou či lomítkem.
Např. na tomto webu plní úlohu drobečkové navigace takový ten světle
modrý pruh pod hlavní navigací: Úvod > Znalosti > Slovníček > Drobečková
navigace Jak již bylo řečeno, drobečkova navigace poskytuje odkazy na
stránky umístěné výše v hierarchii webu. Úkolem drobečkové navigace je
také ukázat návštěvníkům, kde se v hierarchii webu právě nacházejí
a částečně i kam ještě mohou jít (podobný úkol má i mapa webu). Význam
drobečkové navigace proto stoupá s rostoucím rozsahem a složitostí webu.
Aby drobečková navigace dobře plnila svou funkci (tj. zvyšovala
použitelnost webu), musí mít web jasně definovanou strukturu (drobečková
navigace se zde setkává s informační architekturou). Drobečková navigace
by navíc měla by být umístěna v hlavičce stránky, nejlépe poblíž
hlavního nadpisu. Důležité také je, aby poslední položka drobečkové
navigace nebyla odkazem – stránka nemá nikdy odkazovat sama na sebe
(uživatele to pouze mate). Název drobečkové navigace pochází z pohádky
o Jeníčkovi a Mařence, ve které Jeníček odhazuje po cestě lesem
drobečky, které mu mají umožnit cestu zpátky domů (v tomto případě
návrat na homepage). Drobečková navigace patří pod kontextovou navigaci.
|
|
Duplicitní obsah |
Duplicitní obsah je často užívaný pojem z oblasti optimalizace pro
vyhledávače. Duplicitní obsah vzniká, pokud se tytéž informace nalézají
na různých URL adresách. Vyhledavače však samozřejmě nechtějí zobrazovat
stejné informace vícekrát, proto jednu z adres vyřadí z výsledků
vyhledávání. To je nepříjemné i proto, že zpětné odkazy, namířené na
tuto adresu, ztrácí svůj efekt. Duplicitní obsah tedy vzniká, pokud
například vlastníte několik domén a všechny směřují na stejný web
(správným řešením je využít přesměrování). Duplicitní obsah také může
být způsoben nesprávným odkazováním, např. pokud na homepage webu (nebo
jinou úvodní stránku v adresáři) odkazujeme jménem adresáře i URL se
jménem stránky (např. www.examle.cz a www.example.cz/index.htm). Také
domény fungující bez a s WWW na začátku mohou být považovány za
duplicitní obsah. Protože duplicitní obsah není zakázanou SEO technikou,
neměla by za něj hrozit penalizace. Výjimečně se však stává, že
vyhledávač odstraní všechny stránky mající duplicitní obsah, tedy
neponechá ve výsledcích ani jedinou z nich (např. u webů s podobnými
popisky různého zboží). Duplicitní obsah škodí také použitelnosti webu.
|
|
Elektronický podpis |
Elektronický podpis (někdy také digitální podpis) je certifikát, který
plně nahrazuje vlastnoruční podpis při elektronické komunikaci. Nejen,
že je v podstatě nezfalšovatelný, ale v některých oblastech jde dokonce
dál, než podpis klasický. Například umožňuje ověřit integritu
podepsaného dokumentu (tj. zda v dokumentu něco nechybí nebo nepřebývá).
Elektronický podpis funguje na principu asymetrického šifrování
(vysvětleno například zde). Z podpisovaného dokumentu je nejprve
vytvořen otisk (tzv. hash), krátký abstrakt, který zajišťuje, že
dokument nebyl pozměněn. Tento otisk je poté zašifrován tajným klíčem
autora podpisu. Protože se nešifruje celý dokument, ale jen otisk, je
šifrování poměrně rychlé a hardwarově nenáročné. Je-li třeba
elektronický podpis posléze ověřit, stačí dešifrovat otisk pomocí
veřejného klíče. Pokud dešifrovaný otisk odpovídá otisku, který
vytvoříme z původního dokumentu, elektronický podpis je pravý. Protože
k tajnému klíči má po celou dobu přístup jen autor podpisu, je tak
zajištěna autenticita a nepopiratelnost podepisovaného dokumentu (tj. že
podepsán je skutečně jen vlastník certifikátu). Přestože zákon
o elektronickém podpisu platí již od roku 2000, stále se elektronický
podpis používá především při komunikaci s orgány veřejné správy
(e-government). |
|
Engagement Marketing |
Engagement Marketing - marketingová strategie, která vede zákazníky k účasti na evoluci produktu nebo značky. Obecně se pojem též používá jako "vtáhnutí zákazníka do hry."
Související pojmy:
Buzz Marketing
Guerilla marketing
Mobile Marketing
Customer relationship management
Comptetitive intelligence
Infiltration marketing
Behaviorální marketing
Marketingový výzkum
|
|
Event-triggered email |
Event-triggered email je pojmem z oblasti email marketingu. Označují se
tak emaily zasílané potenciálním zákazníkům v závislosti na jejich
předchozích nákupech nebo na informacích, které již dříve poskytli.
Event-triggered email zasílaný cestovní kanceláří po skončení zájezdu
tak například může obsahovat anketu o spokojenosti se službami a zároveň
tak klienta vybídnout k další objednávce nebo k virálnímu šíření své
reklamy. Podobným způsobem může internetový obchod s elektronikou
nabídnou po dvou týdnech od objednávky související zboží (cross-selling)
nebo společnost prodávající bicykly může svému zákazníkovi po dvou
letech poskytnout slevu na nákup kola nového (up-selling). Zasílání
event-triggered emailů vyžaduje velmi dobrý přehled o jednotlivých
zákaznících a úzce souvisí se stále se rozšiřujícím využíváním
nejrůznějších CRM systémů. |
|
Client Net |
Finální cena pro klienta - po odečtení slev, bonusů, agenturní provize, atd. Může být uvedeno také jako client cost.
|
|
Shelf stopper |
Forma (formát) reklamy v místě prodeje, v obchodech.
Reklama na úzkém pruhu papíru, kartonu či umělé hmoty, která je umístěna na regálu svisle, kolmo do uličky. Zpravidla je umístěna tak, aby upozorňovala na produkty umístěné v regálu.
Související pojmy:
POS / POP
Wobbler
|
|
Newsletter |
Forma komunikace se zákazníky. Tištěný nebo elektronický (e-mailový) přehled novinek pravidelně zasílaný klientům.
|
|
Teaser |
Forma reklamního sdělení, která má upoutat pozornost a hlavně vyvolat zvědavost. Obvykle po určitém období následuje inzerát či spot, který sdělení "teaseru" vysvětluje a doplňuje.
Velmi známým teaserem byly červené ruce, které později Vodafone vysvětlil kampaní "Máte to ve svých rukou."
|
|
Astroturfing |
Formální PR kampaně v oblasti propagace nebo politiky, které se snaží navodit dojem spontánního, přirozeného chování. Cílem astroturfingové kampaně je skrýt plánované komerční či politické sdělení pod roušku nezávislé reakce veřejnosti.
Více viz článek Astroturfing – je váš trávník opravdu zelený?
|
|
Queen size |
Formát 200x60 cm
|
|
Interstitial |
Formát internetové reklamy zobrazující se přes celé okno prohlížeče, který se objeví zpravidla na 5 sekund před načtením požadované stránky. Kreativně zpracován může být ve statické nebo dynamické podobě.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Cosmic Cursor |
Formát internetové reklamy. Animace klienta, která je připojena ke kurzoru myši. Tento formát je vhodný pro image kampaň. Není proklikávací.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
I-Layer |
Formát internetové reklamy. Banner složen ze dvou vrstev:
- menšího - základního banneru, který je umístěn na stránce fixně a
- většího banneru nebo vrstvy animace, která se rozbaluje buď automaticky nebo po najetí myší (mouseover). Tento formát má omezení:
- automaticky po načtení stránky se jednomu uživateli otevře určitý limitovaný počet za den nebo týden
- poté jenom po najetí myší na základní banner
- animace mimo základní banner je omezena zpravidla 5 sekundami a musí obsahovat křížek na zavření.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Sticked banner |
Formát internetové reklamy. Banner, který je "přilepen" zpravidla ke spodnímu okraji stránky i počas pohybu po stránce. Jelikož překrývá text stránky, je potřebné, aby obsahoval křížek na zavření.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Square |
Formát internetové reklamy. Čtvercový banner o velikosti 125*125 pixelů.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Full banner |
Formát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek 468*60 pixelů.
Související pojmy:
Ahead
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Ahead |
Formát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek umístěný v záhlaví stránky.
Rozměry 745*120 pixelů nebo 1000*120 pixelů.
Související pojmy:
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Leader board |
Formát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek.
Jeho různé modifikace jsou např. 745*100, 775*100, 750*200 nebo 900*200 pixelů.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Skinning |
Formát internetové reklamy. Jedná se o dlouhodobou formu reklamy, kdy je design stránky nebo stránek serveru (barvy, písmo) přizpůsoben korporátnímu konceptu klienta.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Videobanner |
Formát internetové reklamy. Reklamní formát, kde je v jeho části nebo přes celou plochu promítáno video (většinou digitalizovaný televizní spot).
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Big square |
Formát internetové reklamy. Velký čtverec o rozměrech 250*250 nebo 300*300 pixelů.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Skyscraper |
Formát internetové reklamy. Vertikální reklamní proužek o velikostech 120*600 nebo 160*600 pixelů.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Google |
Google [gúgl] je největší světový internetový vyhledávač, probíhá na něm (jeho technologii) již většina všech hledání internetových stránek na světě. Google získal oblibu na přelomu tisíciletí především díky relevantním (přesným) výsledkům hledání. Google, můžete navštívit ZDE.
|
|
Guerilla marketing |
Guerilla marketing je zvláštní (nekonvenční) forma marketingu (např. šokující, extravagantní, kontroverzní,...), při níž se nevyužívají tradiční mediatypy (nebo se využívají, ale netradičně). Obvykle guerilla marketing využívají menší firmy (s nižšími reklamními rozpočty), které (co se prostředků na reklamu týče) nemohou soupeřit s velkými zadavateli. Velcí zadavatlé si však na guerillu občas také rádi zahrajou;).
Související pojmy:
virální marketing
buzz marketing
|
|
Hierarchická navigace |
Hierarchická navigace (též stromová navigace) vychází z principu větvení
struktury webu na nižší kategorie. Uživatel postupně prochází stromem
shora dolů a v každém uzlu vybírá nejvhodnější podkategorii. Ze své
podstaty se hierarchická navigace používá zejména na velmi rozsáhlých
webech. Hierarchická navigace se hodí zejména pro katalogově uspořádaná
data, v takovém případě jde o klasický seznam odkazů na další
podkategorie. Po hierarchické navigaci také sáhnete, je-li třeba
uživateli upřesnit volbu na základě sady postupných otázek, typickým
příkladem může být nápověda. Další častou podobou hierarchické navigace
může být uzlové stromové menu, setkáte se s ním třeba v rozsáhlých
internetových obchodech. Největší výhodou hierarchické navigace je její
intuitivnost a srozumitelnost (zejména je-li ještě doplněna drobečkovou
navigací). Naopak nevýhodami mohou být problémy s umístěním stránky ve
více větvích hierarchie, větší časová náročnost procházení hierarchické
navigace a obtížnější přeskakování mezi větvemi. Tyto nevýhody však lze
poměrně snadno kompenzovat přidáním dalších typů navigace, zejména
navigace hlavní, kontextové a fulltextového vyhledávání. |
|
Podlinkov |
Historické označení. Podlinková komunikace (below-the-line) BTL- označení pro nemasové formy komunikace. Charakterizuje je přesnější zacílení cílové skupiny (přímý marketing, reklama v místě prodeje (POS), sales promotion, sampling atd).
V dnešní době se ona linka stírá, ztrácí se hranice mezi nadlinkovými (masovými) a podlinkovými aktivitami.
Související pojmy:
Nadlinková komunikace
|
|
Prime time |
Hlavní vysílací čas (v televizi nebo rádiu).
|
|
Infiltration marketing |
Infiltration marketing je marketingová taktika spočívající v infiltraci do určitých komunit. Za infiltrační marketing můžeme považovat vydávání se "marketingových pracovníků" v diskusních fórech za běžné uživatele a propagujíc tam (i nepřímo) nějaký produkt.
|
|
Take out |
informace, kterou si má cílová skupina vzít. Obsah, pointa reklamního spotu.
Příklad: Antirezin a jeho TV spot "Maminko, příště až to budu natírat, tak vy už tady nebudete."
Take out: Nátěry provedené Antirezinem jsou tak kvalitní, že vydrží navěky.
Související pojmy:
Message
|
|
Briefing |
Informativní schůzka. Tisková konference.
|
|
Infotainment |
Infotainment - složenina dvou anglických slov: information + entertainment. Jedná se o spojení a propojení informací a zábavy. někdy však jen vybuzení emocí: úžas, překvapení, zhrození se, potěšení, nadšení, rozněžnění se nad zvířátky.
Dostupné každý den v 19:30 na TV NOVA: Televizní noviny.
Viz také:
Úvod do televizního trhu
|
|
Internet Explorer |
Internet Explorer je internetový prohlížeč společnosti Microsoft,
vyvíjený od roku 1995. Díky tomu, že je standardně instalován na
operačních systémech Windows, Internet Explorer se stal nejpoužívanějším
prohlížečem vůbec. A to přesto, že z hlediska uživatelského pohodlí,
nastavitelnosti, rychlosti ani bezpečnosti Internet Explorer zdaleka
nedosahuje kvalit svých modernějších konkurentů, např. prohlížeče
Firefox či Opera. Z pohledu webových vývojářů, především kodérů, je
Internet Explorer malou tragédií. Problémem je především nedostatečná
podpora internetových standardů a mnohé závažné chyby při interpretaci
kódu. Protože však Internet Explorer používá tak velké množství
návštěvníků, není možné je „odříznout“ a kodér tak musí tyto nedostatky
obcházet různými nestandardními postupy, často se ještě lišícími pro
jednotlivé verze. Internet Explorer tak v konečném důsledku tvorbu WWW
stránek značně prodražuje, v některých případech až o 30 %. |
|
Podcasting |
Jako podcasting se označuje šíření informací ve formě hudebních souborů (tzv. podcastů), využívající technologie RSS.
Vznikl spojením slov iPod + Broadcasting (malý MP3 přehrávač od Apple + anglicky "vysílání)."
Pracuje tak, že uživatel si z internetu pomocí programu nainstalovaného na PC do svého iPodu nebo jiného MP3 přehrávače stáhne audio nebo video obsah, který si potom přehrává kdykoliv a kdekoliv.
|
|
Pixel |
Jednotka velikosti na WWW. Zkrácení anglických slov picture element, obrazový prvek. Bývá zkracován px. Je nejmenší jednotka digitální rastrové (bitmapové) grafiky. Představuje jeden svítící bod na monitoru, resp. jeden bod obrázku zadaný svou barvou Neoborně řečeno puntík, z nichž se obrázek skládá;)
|
|
Junior page |
Junior Page (formát tiskové reklamy) - pokrývá zhruba 2/3 strany (časopisu, novin).
|
|
Kaskádové styly |
Kaskádové styly, známé také pod zkratkou CSS (z anglického Cascading
Style Sheets) jsou moderním jazykem umožňujícím účinné formátování
stránek psaných v jazycích HTML, XHTML či XML. Slovo kaskádové, jež mají
CSS v názvu, značí jejich nejcharakterističtější vlastnost – jednotlivá
pravidla kaskádových stylů se mohou vzájemně překrývat, což zvyšuje
jejich efektivnost. Jsou-li kaskádové styly správně používány, umožňují
naprosté oddělení vzhledu dokumentu od jeho obsahu (tzv. beztabulkové
layouty). Toto oddělení obou vrstev (prezentační a strukturální) zvyšuje
přístupnost webu a právě v něm spočívá hlavní rozdíl proti formátování
s pomocí atributů, jež se používalo dříve. Další výhody kaskádových
stylů proti používání samotného HTML: větší možnosti formátování snazší
správa větších prezentací (CSS šablony) rychlejší načítání stránky
(kaskádové styly se snadno kešují) menší zatížení serveru společně
s JavaScriptem lze s CSS vytvářet DHTML Kaskádové styly se však netýkají
jen obrazovky klasických prohlížečů, CSS se používají i k formátování
tiskové verze, lze jimi ovlivnit zobrazení stránky na mobilních
zařízeních nebo třeba audio výstup slepeckých čteček. Vznik kaskádových
stylů se datuje k roku 1997, jejich vytvoření iniciovala organizace W3C.
|
|
Keyword |
Keyword - viz. klíčová slova.
|
|
Keyword Marketing |
Keyword Marketing (někdy též Keyword Advertising) - viz Search Marketing.
|
|
Pasant |
Kolemjdoucí, osoba míjející reklamní nosič - pojem z oblasti venkovní reklamy.
Související pojmy:
BigBoard
BillBoard
CLV - CityLight
Marketingový výzkum
OOH - Out Of Home
Outdoor
Research
|
|
Krizov |
Krizová komunikace je (externí i interní) komunikace firmy v situaci, kdy je její stabilita či pověst ohrožena negativní publicitou.
|
|
Launch |
Launch - uvedení výrobku na trh.
Komplexní marketingová aktivita, jejím cílem je prodat novou značku cílové skupině. nejprve je tedy zapotřebí značku cílové skupině představit (tj. vybudovat povědomí o značce = awareness), vysvětlit její hodnoty, atributy, emocionální i funkční benefity , RTB a přivést cílovou skupinu k vyzkoušení (First try nového produktu).
Související pojmy:
Atributy
Brand Awareness
Benefity
First try
Cílová skupina
RTB
Související články:
Co je to cílová skupina a jak ji určit
Životní cyklus značky a mediální plánování
Co je brief a jak ho napsat?
Jaké mohou být komunikační cíle?
Jaké jsou typy nasazení?
|
|
Retail |
maloobchod, prodej v malém, koncový prodej, balení pro koncového uživatele
Související pojmy:
Retailer
|
|
Retailer |
maloobchodník, koncový prodejce, prodejce v malém
Související pojmy:
Retail
|
|
Marketing |
Marketing je organizační funkce a sada procesů pro vytváření, komunikaci a dodání hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahu se zákazníky takovým způsobem, že z něj profituje organizace a její akcionáři.
definice American Marketing Association, 2004
Související pojmy:
Internetový Marketing
Engagement Marketing
Buzz Marketing
Guerilla marketing
Mobile Marketing
Customer relationship management
Comptetitive intelligence
Infiltration marketing
Behaviorální marketing
Marketingový výzkum
|
|
Event Marketing |
Marketing při využítí různých forem soplečenských akcí. Cílem Event Marketing akcí je prohloubit vztahy s obchodními partnery formou nevšedního zážitku.
Pro více informací kontaktujte Event Concept www.eventconcept.cz
|
|
Mobil marketing |
Marketing využívající mobilních telefonů (respektive jejich služeb). Zahrnuje využívání SMS, MMS, bloo tooth, her do mobilů, obrázky, tapety...atd.
Související pojmy:
Engagement Marketing
Guerilla marketing
Customer relationship management
Comptetitive intelligence
Infiltration marketing
Behaviorální marketing
Marketingový výzkum
Virální marketing
|
|
Media Guru Award |
Media Guru Award for lifelong contribution (ocenění media guru za celoživotní přispění reklamnímu průmyslu) je jedno z nejprestižnějších ocenění v reklamní branži. Uděluje se nepravidelně a jeho držiteli je pouhá hrstka nejvýznamnějších osobností z marketingového oboru.
Držitelé Media Guru Award:
David Ogilvy
Josef Havelka
Marek Šebesťák
Leo Burnett
Jiří Mikeš
William Bernbach
Erwin Ephron
Marshall McLuhan
Joseph Goebbels
Ježíš Kristus
|
|
MMO |
Media Market Overview - přehled základních údajů o konkrétních mediatypech a jejich trhu.
|
|
Media projekt |
Mediaprojekt je oficiální výzkum čtenosti tiskových titulů (do roku 2006 i poslechovost rozhlasových stanic). 30000 respondentů ročně je dotazováno metodou CAPI. Čtvrletní perioda aktualizace dat. Je tzv. "jednotnou měnou" pro zadavatele reklamy.
Související pojmy:
Čtenost
NetMonitor
MML
TV-Metr
Radio projekt
Rating
LAE
|
|
Merchandising |
Merchandising je forma marketingové podpory produktů v místě prodeje, jehož hlavní náplní je zajištění odpovídajícího stavu zásob, vystavení produktů a zvýšení atraktivity prodejního místa.
Zahrnuje např.:
- umístění zboží v regálech
- péče o místo prodeje
- další podpora prodeje
|
|
MML-TGI |
MML-TGI je výzkum spotřebního chování v návaznosti na mediální chování. Sleduje přes 200 hlavních kategorií spotřebitelských výrobků i služeb a 3000 jednotlivých značek. MML-TGI je vysoce akceptovaným zdrojem údajů v oblasti cíleného marketingu, nákupu médií a v oblasti reklamy. TGI - mezinárodně srovnatelná součást MML.
Příklad data MML – TGI DĚTI?
Data v MML – TGI DĚTI jsou rozdělena do následujících kapitol a subkapitol:
Média
Rozhlas/Televize
kdy sleduje rádio/TV
míra ovlivňování výběru rozhlas. a televizní stanice
pravidelně sledované pořady v rádiu/TV
rádia
televize
Tisková média
čtrnáctideníky pro děti
jak získává časopisy
měsíčníky pro děti
ostatní časopisy
Související pojmy:
MML
TV-Metr
Radioprojekt
LAE
MediaProjekt
|
|
Mobile friendly |
Mobil friendly je nový termín používaný k označení webových stránek dobře čitelných via internetové prohlížeče v mobilech. Nejedná se o stránky WAPové, ale o klasické webové (WWW). Např. stránky MediaGuru.cz jsou výborně čitelné i v mobilních telefonech.
|
|
Multikino (multiplex) |
Multikino (někdy též multiplex) je komplex obsahující více jak 8 promítacích sálů.
Související dokument:
Úvod do reklamy v kinech
|
|
MMS |
Multimediální zprávy (zkratka MMS z anglického Multimedia Messaging Service). Multimediální paralela k SMS. Pomocí MMS je možné posílat kromě textu i obrázky, audio a videoklipy, podobně jako e-mailem. MMS zprávy jsou přenášeny jako datový tok prostřednictvím datové technologie GPRS v GSM a pokročilejších, jakým jsou např. CDMA u UMTS nebo EDGE.
|
|
NetMonitor |
NetMonitor je velmi rozsáhlý výzkumný projekt, jehož cílem je poskytnout informace o návštěvnosti internetu v České republice a sociodemografickém profilu návštěvníků v České republice. Zadavatelem projektu je SPIR (Sdružení pro Internetovou Reklamu). Realizátorem projektu je společnost MEDIARESEARCH, a. s. ve spolupráci se společností Gemius S.A.. NetMonitor v sobě spojuje (a propojuje) dva výzkumné projekty, a to Měření návštěvnosti a Výzkum sociodemografie návštěvníků.
Měření návštěvnosti
Je rováděno na straně měřeného serveru (site-centric). Měření shromažďuje informace o všech návštěvnících serveru. Technologie site-centric využívá systém gemiusTraffic, který je současně používán jako jednotná platforma měření v mnoha zemích střední a východní Evropy. Systém funguje pomocí javascriptových kódů vložených do měřených stránek. To umožňuje získat nejen rozsáhlý soubor dat o návštěvnosti, ale například i údaje zahrnující technické parametry prohlížečů a počítačů návštěvníků. Technologie rovněž umožňuje řešit mnoho metodických a technologických problémů (minimalizuje započítávání provozu způsobeného indexovacími roboty vyhledávačů a jinými automatickými stroji, eliminuje vliv dočasného ukládání stránek do vyrovnávacích pamětí (cache, proxy) apod.)
Výzkum sociodemografie návštěvníků
Je panelové měření realizované na základě pop-up dotazníků emitovaných na straně měřeného serveru (site-centric) – takové měření nazýváme Pop-Up Panel. Od 1. 7. 2005 je do projektu přidána možnost měření aktivity uživatelů na straně internetového prohlížeče (user-centric) – takové měření nazýváme NetMonitorPanel – a je možné reportovat tzv. sloučená data (propojení Pop-Up Panelu a NetMonitorPanelu). Výzkum poskytuje informace o sociodemografii návštěvníků internetu na základě vzorku návštěvníků (panel).
Technologie user-centric využívá lokální aplikace NetSoftware, která je nainstalována na počítačích jednotlivých členů NetMonitorPanelu. Aplikace NetSoftware je používána jako jednotná platforma měření v Polsku. NetSoftware je plug-in do prohlížečů Internet Explorer a Mozilla Firefox sloužící k zaznamenávání aktivity v těchto prohlížečích. Plug-in je založený na technologii BHO (knihovna úzce svázaná s Internet Explorerem), resp. je tento plug-in založen na obdobě této technologie pro prohlížeč Mozilla Firefox.
Oficiální stránky NetMonitor.cz
Související pojmy:
MML
TV-Metr
Radioprojekt
LAE
|
|
Neuroplanning |
Neuroplanning je metoda optimalizace mediálních (komunikačních) kampaní na základě nejnovějších výzkumů z oblasti neurologie, psychologie a marketingu. Součást neuromarketingu.
|
|
Low-cost |
Nízkonákladový
Například low cost airlines je výraz pro nízkonákladové aerolinie - vyznačují se nízkými cenami a jen základními poskytovanými službami. V ceně letenky nejsou jinak standardní služby, např. občerstvení během letu.
Související pojmy:
Downmarket
Upmarket
Positioning
|
|
Neuromarketing |
Nové interdisciplinární marketingové odvětví pracující s nejnovějšími výzkumy z neuropsychologie. kognitivní psychologie a neurověd.
Využívá lékařskou technologii „magnetické rezonance“ fMRI a dalších technologií scanování mozku.
Vědci měří změny aktivit v určitých částech mozku a zjišťují, proč spotřebitel dělá rozhodnutí která dělá a jaká část mozku mu říká aby to udělal.
Neuromarketing je pak aplikací těchto poznatků do libovolné oblasti marketingu: packaging, výzkum a vývoj, marketing communications, tvorba komunikačních konceptů atd. atd.
Např. slovní reakce na otázku „Líbí se Vám tento produkt?" nemusí vždy odpovídat skutečnosti. Tato znalost pomůže vytvořit efektivnější produkty a služby, marketingové kampaně mohou být zaměřené více na přímé reakce mozku.
Neuromarketing marketérovi řekne na co spotřebitel reaguje, zda je to barva obalu, zvuk který vydává krabice při pohybu, nebo, je to pocit „něčeho“ co jiný spotřebitel nemá.
|
|
Response |
Obecně odezva na komunikaci značky.
Může se jednat o odezvu vyjádřenou názory cílové skupiny, změnou jejich postojů, názorů, přesvědčení, hodnot, nárůstem povědomí o značce, nárůstem počtu lidí, kteří zamýšlejí provést nákup značky, nárůst prodejů atp.
|
|
Off time |
Off time je čas mimo prime time (hlavní vysílací čas) v televizi nebo rádiu. Někdy též off prime.
Např. české komerční TV stanice považují za prime time čas mezi 18:00 a 23:00. U rozhlasu se prime time uvádí v rozsahu 6:00-10:00 hodin ráno.
|
|
Off-page faktory |
Off-page faktory (někdy také offpage faktory či off page faktory) jsou
činiteli, podle nichž vyhledavače určují umístění stránky ve výsledcích
vyhledávání a které se nenacházejí přímo na hodnocené stránce. Off-page
faktory mají vhledem ke své horší ovlivnitelnosti většinou větší váhu
než on-page faktory. Hlavními off-page faktory jsou především kvalitní
zpětné odkazy. Důležitá je nejen kvantita (celkový počet), ale i jejich
kvalita (z jak důležitých stránek přicházejí), např. PageRank. Značný
význam má text odkazu i jeho nejbližší okolí. Mezi off-page faktory
patří také relevance odkazující stránky, tématická příbuznost
odkazujícího webu, pravděpodobně je důležité i stáří odkazu a jeho vznik
v reakci na změnu odkazovaného dokumentu. Váhu odkazu nejspíš ovlivňují
také jeho umístění na stránce, umístění odkazující stránky ve struktuře
webu a spousta dalších faktorů. Mezi off-page faktory se obvykle
počítají i vnitřní odkazy v rámci celého webu. Příkladem takových
off-page faktorů z oblasti informační architektury mohou být třeba
hloubka zanoření ve struktuře webu, dostatečné prolinkování se
souvisejícími dokumenty, či odkazy na nadřazené stránky v hierarchii
webu, minimálně na homepage. Informační architektura webu také ovlivňuje
přerozdělování PageRanku (většinou se vyplatí budovat spíše weby
s „plochou“ strukturou) a jeho celkovou kumulaci. |
|
Decision maker |
Osoba s rozhodovací pravomocí.
Význam záleží na kontextu.
Např. při výběru značky rodinného automobilu je osobou s rozhodovací pravomocí zpravidla manžel.
V oblasti B2B se zpravidla jedná o osoby s pravomocí rozhodovat o investicích ve společnostech a firmách: finanční ředitelé, IT manageři, procurement, ministerští úředníci apod.
Související pojmy:
LAE
Přednosta domácnosti
Housewife
|
|
Deadline |
Označení pro nejzažší termín, do kterého musí být úkol splněn.
|
|
Decay Effect |
Označuje odeznívání účinků reklamy po jejím skončení, zastavení, stažení z éteru.
|
|
Frekvence |
Počet zásahů naší cílové skupiny určitým sdělením.
Související pojmy:
Net Reach
Rating
Frekvence
Efektivní frekvence
Research
Afinita
GRP - Gross Rating Point
TRP - Target Rating Point
OTS
OTH
|
|
Prompted Awareness |
Podpořená znalost značky (v cílové skupině).
Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílové skupiny ptáme: znáte značku X?
Související pojmy:
TOM - Top of Mind
SA - Spontaneous Awareness
|
|
Penetrace |
Pojem popisující rozšíření určitého produktu nebo média v populaci (trhu). Např. když penetrace internetu je 55% znamená to, že více jak polovina obyvatel ČR má pravidelný přístup k internetu.
|
|
Off screen |
Pojem se používá u kinoreklamy. Jedná se o všechny formy reklamy v kině mimo plátno (promo akce, potisky vstupenek, atd.).
|
|