1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258
id | term | context | explanation |
---|---|---|---|
3408 | Dopraví prostředek | viz jednotlivé dopravní prostředky | |
3410 | Dopředu | má velký význam ve snech jako jeden z protikladů (dopředu - dozadu) | |
3411 | Dopředu | nevědomí musí neustále kličkovat mezi protiklady, do kterých jsme svázali naši osobní existenci, a tak snícího nevědomí pomocí snů vede nejprve k uvědomění si protikladů, aby přes následné zpochybnění jednotlivých protikladů přivedlo snícího k uvědomění si stavu jednoty, v němž protiklady neexistují | |
3409 | Dopředu | tento postup navozuje budoucí spojování protikladů v archetypech Anima - Animus, Coniunctio, UFO - iniciační obřady, Pozornost; o protikladech a jejich vlivu na dítě hovoří archetyp Puer - Kora | |
3418 | Dort | kruhová výseč jediného kousku navíc ukazuje, jak vypadá celek (stejně jako hologram*20), tak pomocí jediné výseče lze zrekonstruovat celý dort; někdy může dort představovat mandalu*21 | |
3419 | Dort | válcovitý tvar celého dortu, kruhový půdorys či kruhová výseč výřezu představuje jednotu ve sféře hmotných věcí, proto dort neodmyslitelně patří k citové rovině a je odmítán rovinou pudovou | |
3417 | Dort | házet dorty po lidech | neschopnost pochopit vlastní city a neschopnost opětovat city druhých lidí |
3416 | Dort | jíst | touha po citovém životě |
3413 | Dort | péci | radost |
3414 | Dort | polárkový | mražené je jedním z principů duchovní roviny, proto například těsně před spojením citových anima – animus se děti nezřízeně cpou polárkovými dorty (více o tomto fenoménu v archetypu Coniunctio) |
3415 | Dort | rozdávat | snící je pevně ukotven na citové rovině a je připraven k postupnému chápání roviny duchovní |
3412 | Dort | upravovati a jísti | radost |
3420 | Dospívání | po dokončení dospívání dívky se k rozměru citové a duchovní roviny přidává rovina pudová, neboť dospělá dívka či dospělý mladík objevili protiklady mužské a ženské složky a nyní se stejně jako jejich rodiče snaží spojením fyzických těl muže a ženy dojít ke sjednocení, z něhož vzejde dítě jako představitel citové roviny | |
3421 | Dospívání | dospívající dívka či mladík | lidé se pohybují v převážné většině svého života na rozmezí pudové a citové složky a právě tento přechod symbolizuje proměna (dospívání) dítěte v ženu či muže a tedy proměna citové složky v potencionálně pudovou, jen zřídka se ve snech objevuje proměna obrácená, tedy proměna ženy v dívku či muže v chlapce, což dokladuje povýšení pudů na city |
3422 | Dostaveníčko | přestože je šancí na plný citový prožitek plný romantiky, v drtivé většině končí v pudovém chtění a v sexuálních obrazech, proto se dostaveníčko již na počátku duchovní cesty ze snů zcela vytrácí | |
3427 | Dostavník, kočár | cestu ke snovým kočárům lze urychlit jogínským cvičením „vyprázdnění mysli“ před spaním | |
3430 | Dostavník, kočár | není pouhým dopravním prostředkem, patří k němu aristokratická vznešenost a schopnost ovládat pudovou a citovou složku | |
3424 | Dostavník, kočár | snová jízda kočárem je potvrzení dosažené duchovní roviny a opravňuje snícího k zázrakům řízené imaginace*41 (viz archetyp Řízená imaginace) či k návštěvě zemřelých v Hádově posmrtné říši | |
3425 | Dostavník, kočár | úroveň a výzdoba se odvíjí od schopnosti snícího ovládat pudovou a citovou složku vlastní bytosti; nejvyšší schopnosti snícího potvrzují bělouši zapřažení do slavnostních královských kočárů | |
3423 | Dostavník, kočár | ženy uvnitř kočáru představují duchovní animu a muži duchovního anima | |
3426 | Dostavník, kočár | hlas vycházející z kočáru | varovný hlas duchovní animy (ženský) či duchovního anima (mužský) ukazuje snícímu v krizi cestu zpět k duchovní či alespoň citové rovině |
3428 | Dostavník, kočár | proměna domu v kočár | vysoká schopnost sebekontroly proměňuje běžnou životní výstavbu v triumfální jízdu |
3429 | Dostavník, kočár | proměna traktoru v kočár | zúrodněním se vlastní psýché povýšila na možnost ovládnout pudovou a citovou složku |
3432 | Dostih | je symbolem schizofrenie, jež s sebou nese jedinečnou šanci zbavit se rozdvojené osobnosti a rozpolcené mysli; jedna z cest vede k egu a druhá k hlubokým citovým prožitkům, je pouze na snícím, kterou cestou se vydá | |
3433 | Dostih | rozporuplný symbol, protože ovládání koně patří citové rovině (dítě jako představitel sjednocení, citová anima či citový animus), závody jsou podvědomou touhou dosahovat určitých výsledků, a tím i ocenění pro posílení vlastního ega | |
3431 | Dostih | chrtů | velice negativní symbol, neboť symbolizuje pouze pudovou rovinu a egoistické dosahování |
3434 | Dostihy | Viz: Koňské dostihy, | |
3435 | Dostihy | jakékoliv viděti | překonáš překážky |
3438 | Doupě | i s jeho obyvateli ukazuje snícímu, jak silné pudové nebezpečí vystupuje z jeho nitra a jakým tlakům bude muset čelit, aby tu zvířecí část v sobě asimiloval vyššími zřeteli | |
3436 | Doupě | je častým obrazem archetypu Hrdina a v nejodpornější podobě archetypu Stín | |
3437 | Doupě | jednoznačně se vztahuje k pudům, ať už se jedná o zločinecké doupě, zvířecí noru či doupě hrozného tvora | |
3441 | Doutník | jednoznačně primitivní sexuální symbol (falus) | |
3440 | Doutník | jej kouřiti | tvé přání se nesplní |
3439 | Doutník | kouřiti | marné přání |
3445 | Dovnitř | má velký význam ve snech jako jeden z protikladů (dovnitř - vně) | |
3444 | Dovnitř | nevědomí musí neustále kličkovat mezi protiklady, do kterých jsme svázali naši osobní existenci, a tak snícího nevědomí pomocí snů vede nejprve k uvědomění si protikladů, aby přes následné zpochybnění jednotlivých protikladů přivedlo snícího k uvědomění si stavu jednoty, v němž protiklady neexistují | |
3443 | Dovnitř | tento postup navozuje budoucí spojování protikladů v archetypech Anima - Animus, Coniunctio, UFO - iniciační obřady, Pozornost; o protikladech a jejich vlivu na dítě hovoří archetyp Puer - Kora | |
3442 | Dovnitř | vrcholem symbolu je uvědomění si hesla Herma Trismegista „Jak uvnitř, tak vně“ v samotném snění | |
3450 | Dovolená | symbol se objeví ve snech vždy, když se snící příliš nechává ubíjet vnějšími starostmi a zapomíná na vnitřní svět citů, duchovních prožitků*73, na svět, který právě snová dovolená otevírá; v pozdější fázi duchovního vývoje se symbol dovolené (v drtivé většině zimní na horách) objevuje po značném citovém vypětí | |
3447 | Dovolená | letní u moře, vody | nutnost vybřednout z ubíjejícího kolotoče běžných starostí se snoubí s touhou po očištění a citovém obrození |
3449 | Dovolená | s nákupy | cestu k citům si snící zatarasí dalšími zbytečnostmi |
3448 | Dovolená | s oslavami, pitkami, se sexuálně laděnými motivy a podobně | velice negativní, neboť si snící zaneřádí vlastní nitro dalšími marnivými obrazy |
3446 | Dovolená | zimní na horách | potřeba útěku od vnějšího světa k nejtajnějším hlubinám lidské psýché; tento obraz občas otevírá velice zajímavé mytologické sféry |
3454 | Dóza | pěkně malovanou viděti | hodně veselí |
3453 | Dóza | s hezkým portrétem viděti | brzká milá známost |
3452 | Dóza | stříbrnou míti | dobré znamení |
3451 | Dóza | ztratiti | nespokojenost sám se sebou |
3457 | Dozadu | má velký význam ve snech jako jeden z protikladů (dozadu - dopředu) | |
3456 | Dozadu | nevědomí musí neustále kličkovat mezi protiklady, do kterých jsme svázali naši osobní existenci, a tak snícího nevědomí pomocí snů vede nejprve k uvědomění si protikladů, aby přes následné zpochybnění jednotlivých protikladů přivedlo snícího k uvědomění si stavu jednoty, v němž protiklady neexistují | |
3455 | Dozadu | tento postup navozuje budoucí spojování protikladů v archetypech Anima - Animus, Coniunctio, UFO - iniciační obřady, Pozornost; o protikladech a jejich vlivu na dítě hovoří archetyp Puer - Kora | |
3458 | Dožínky | symbolizují ukončení jednoho z důležitých vývojových období snícího, však u tohoto symbolu je třeba dát velký pozor z následného sebeuspokojení | |
3462 | Dozorce | jakmile se k dozorci přidá soucit, má snící možnost nahlédnout do problematiky z duchovní roviny | |
3461 | Dozorce | dělá někdo z okruhu snícího | právě vlastnost k té osobě se vztahující přivede snícího k pochopení pudové roviny a k plnějšímu prožitku citové roviny |
3463 | Dozorce | na stavbě (polír) | výstavba v životě zrychluje, neboť se na ní podílí i citová rovina v symbolu dozorce |
3459 | Dozorce | ve vězení | muž - citový animus, žena - citová anima; často se váže k archetypu Bazální perinatální matrice |
3460 | Dozorce | výchovný, například ve školách a ústavech | muž - citový animus, žena - citová anima |
3464 | Dozorčí | důstojník | bděním zesílená vnitřní disciplína je prvkem vědomého řízení; dozorčí důstojníci jsou většinou vnitřní disciplínou vypěstovaní citový animus či citová anima, proto se jim nelíbí morální selhání a pudová nutkání |
3465 | Dózu malovanou pěkně viděti | hodně veselí | |
3466 | Dózu s hezkým portrétem viděti | brzká milá známost | |
3467 | Dózu stříbrnou míti | dobré znamení | |
3468 | Dózu ztratiti | nespokojenost sám se sebou | |
3469 | Dráb | úzkost z úřadu | |
3470 | Dragoun | viděti | nesvornost |
3471 | Dragouna viděti | nesvornost | |
3474 | Dráha | jízdní | viz cesta |
3477 | Dráha | letová | vztahuje se k určitým myšlenkám či oboru, jímž snící zaměstnává svou mysl |
3473 | Dráha | planetární | vnímání dráhy určité planety spojuje snícího se symbolickým významem právě této planety (viz jednotlivé planety ) |
3475 | Dráha | překážková | velice jednoduchá alegorie symbolizuje životní cestu a životní překážky |
3476 | Dráha | závodní | marnivost |
3472 | Dráha | železnou viděti nebo po ní jeti | daleká cesta |
3491 | Drahokam | pravda zářící z dobré povahy, dar | |
3478 | Drahokam | Viz: Diamant, Topas | |
3495 | Drahokam | čistit, brousit | snící překonal ego, nalezl svou skutečnou individualitu a nyní její skvostnou nádheru dále objevuje; často je symbol čištěného či broušeného drahokamu doplněn křížem, mandalou*21 či jiným obrazcem, který napovídá další směr bytostného vývoje |
3490 | Drahokam | koupiti | užitek v obchodě |
3496 | Drahokam | krev vytékající z rány se promění v drahokam | jedna z nejkrásnějších proměn, v níž se bolest a smrt ega mění ve skvostný zážitek nesmrtelnosti |
3489 | Drahokam | míti | velké pocty dosáhnouti |
3488 | Drahokam | mnoho jich viděti | velké potěšení, též pokušení |
3487 | Drahokam | na sobě míti | potupa |
3486 | Drahokam | nositi | pyšný býti |
3485 | Drahokam | okraden býti o něj | bude ti na cti utrháno |
3484 | Drahokam | přijmouti | vzrůst majetku |
3493 | Drahokam | v koruně | znak vyvolených |
3494 | Drahokam | v žezlu | znak moci |
3483 | Drahokam | viděti | čest |
3482 | Drahokam | viděti | do pokušení se dostati |
3481 | Drahokam | z prstenu vytrousiti | buď opatrný při každém podnikání |
3492 | Drahokam | ztratit, prodat | velice negativní symbol potvrzuje prohlubující se krizi snícího |
3480 | Drahokam | ztratiti | blízké neštěstí |
3479 | Drahokam | ztratiti | ztráta, dluhy |
3497 | Drahokam míti | velké pocty dosáhnouti | |
3498 | Drahokam nositi | pyšný býti | |
3499 | Drahokam přijmouti | vzrůst majetku | |
3500 | Drahokam viděti | do pokušení se dostati | |
3514 | Drak | pro obrazy s drakem může být důležitá mytologická rovina | |
3517 | Drak | s devíti hlavami stejně jako řecká hydra symbolizuje uzurpující rodinné vztahy (více v archetypu Hrdina) | |
3516 | Drak | velikost draka umocňuje strach snícího z neznámého rozměru uvnitř sebe samého | |
3511 | Drak | zlý člověk v domácnosti | |
3513 | Drak | drak požírající vlastní ocas | prima materia - symbol evoluce, která se bez přestání obnovuje vlastním ničením v pohybu bez konce (více v archetypu Alchymista) |
3515 | Drak | hlídající jeskyni či vchod do podzemí | symbolizuje snícímu vlastní nepochopitelný rozměr nevědomí, a je tedy ohrožením zevnitř |
3509 | Drak | lechtati ho | nedráždi zbytečně |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258