1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258
id | term | context | explanation |
---|---|---|---|
18846 | Sklep | cesta vedoucí do sklepa | cesta do podvědomé mysli k doposud skrytým skutečnostem; pokud se k tomuto obrazu přidávají například otvírající se dveře, úzké prostory nebo voda, pak se jedná o vstup snícího do předporodních a porodních prožitků (viz archetyp Bazální perinatální matrice) |
18851 | Sklep | dívka (mladík) ve sklepě | citová či duchovní anima (animus) objevená zvnitřněním (například meditací) |
18848 | Sklep | nádrž, bazén ve sklepě | snící objevuje citové obsahy dosud nevědomé mysli |
18849 | Sklep | nebezpečný | obava z obsahů vlastní podvědomé mysli |
18844 | Sklep | sklepní klenba | viz klenba |
18850 | Sklep | vstup či dveře do sklepa | oddělují denní vědomí od nevědomí; právě těmito dveřmi může člověk vstoupit do procesu poznávání svých negativních stránek (stejně jako Goethův Faust, který poznal Mefistofela); častý obraz archetypů Hrdina a Stín |
18845 | Sklep | zatopený | symbolizuje porodní kanály či dělohu, voda je synonymem plodové vody (více v archetypu Bazální perinatální matrice)) |
18847 | Sklep | zavalené sklepní prostory | symbolický obraz biologického odpadu v porodním kanálu (další podrobnosti viz archetyp Bazální perinatální matrice)) |
18853 | Sklep viděti, v něm se nacházeti | blížící se nemoc | |
18854 | Sklep vymetati | špatné obchody dělati | |
18855 | Sklepmistr | symbolizuje tu část psýché snícího, jež byla v podvědomí objevena, poznaná a asimilovaná vyššími zřeteli, proto nyní může v podobě sklepmistra přinášet víno a tím oživovat ducha | |
18856 | Sklepní schody, na nich upadnouti | dlouhé chřadnutí | |
18857 | Sklízet | obilí na poli | viz obilí, viz pole a viz žně |
18858 | Sklízet | ze stolu | obraz vyjadřuje snahu snícího vyčistit svou mysl od zbytečností (většinou od pudových symbolů) a ujasnit si životní cíl |
18860 | Sklízet | zelí, kapustu | velice kladné pro budoucnost, neboť podvědomá touha směřuje do jednoty (hlávka ve tvaru koule); další podrobnosti viz zelí nebo kapusta |
18859 | Sklízet | zralou kukuřici | ukazuje úspěšné dovršení určité etapy vývoje a zároveň čas zhodnocení nabytých zkušeností, nyní nastává dlouhé období, kdy je potřeba zpracovat vše sklizené (trvá i mnoho let), než přijde čas setí |
18879 | Sklo | používání skleněných nádob je vlastní těm, kteří se snaží prohlédnout obsahy vlastní mysli a kteří se brání přijímat nepatřičné obsahy mysli podle kategorického imperativu*53, jež vychází z nitra | |
18881 | Sklo | připomíná v jedinečném okamžiku zastavenou vodu, v okamžiku, v němž tvůrčí síla zhmotnila myšlenku, vykouzlila tvar a určila účel, proto mohou skleněné předměty (zejména umělecké) symbolizovat city | |
18869 | Sklo | brousit | obraz symbolizuje trpělivou práci s city |
18867 | Sklo | darovat | pokud člověka, jemuž dar dáváme, známe, pak je právě on objektem, s nímž se snaží snící navázat citové vztahy; pokud je obdarovaná osoba neznámá, pak se snící těchto vztahů vzdává ve prospěch druhých lidí |
18864 | Sklo | hromadné rozbíjení sklenic (například po přípitku) | viz sklenice |
18861 | Sklo | křišťálové | viz křišťál |
18870 | Sklo | kupovat (zejména krásné, broušené či umělecké) | vyjadřuje touhu objevit ve vlastním nitru krásné, ale křehké citové vztahy |
18876 | Sklo | naplnit skleněné nádoby vodou | symbolizuje touhu po čistém citovém vztahu a zároveň snahu tuto čistotu stále kontrolovat |
18866 | Sklo | rozbité | je předzvěstí ukončení nějakého vztahu či ukončení nadějí, které snící vkládal do nějakého vztahu; pro psychiku snícího je podstatně lepší, pokud není příčinou rozbitých skleněných předmětů, neboť pak se neobviňuje za ukončený vztah |
18863 | Sklo | sklářská huť s rozžhavenými pecemi | plynulé přetváření obsahu mysli pomocí vnitřního ohně zažehnutého soustředěním; výsledný sklářský výrobek charakterizuje náplň mysli či symbolický proces sjednocování, který může být znázorněn i samotnou tavbou |
18874 | Sklo | skleněná koule | má schopnosti zobrazovat nejen vnitřní skutečnosti vystupující z nitra, ale i ukazovat vize budoucnosti či minulosti (více o tomto fenoménu v archetypu Vize budoucnosti a minulosti); další viz koule |
18877 | Sklo | skleněná láhev | viz láhev |
18871 | Sklo | skleněná střecha | značí čistou a upřímnou mysl |
18878 | Sklo | skleněné a průhledné dveře | velice kladný symbol – přináší možnost i bez otevření rozeznat, co nás za dveřmi očekává; dobře poznaný způsob překonávání bariéry mezi dvěma rovinami (většinou mezi pudovou a citovou) |
18880 | Sklo | skleněné nádoby | jako duté předměty symbolizují ženu, obsah, vzhled či případná čistota nádoby upřesňuje sexuální vztahy; sklo oproti běžnému nádobí sexuální vztahy zprůhledňuje |
18873 | Sklo | skleněný džbán | přináší schopnost prohlédnout vlastní city |
18872 | Sklo | skleněný stůl | symbolizuje čistou náplň mysli, která před nikým nemusí nic tajit |
18875 | Sklo | skleněný úkryt | je posunem od běžného úkrytu, neboť snící chce rozpoznat ohrožující faktor |
18865 | Sklo | systematické či emocionálně vyhraněné rozbíjení skleněných předmětů | vyjadřuje podvědomou touhu snícího neodhalovat vlastní citové obsahy; někdy může být tento obraz důsledkem frustrace z nenaplněných ideálů a ztracené víry |
18862 | Sklo | tavit | symbolizuje proces, v němž soustředění a činy (oheň) přetváří pevné materiály (zatuhlé vztahy) v tekoucí, a tím umožňuje emocím vstupovat do procesu formování nových vztahů |
18868 | Sklo | zvětšovací | viz lupa |
18882 | Skluzavka | jedna z častých cest do hlubších vrstev nevědomí; další podrobnosti podobně jako viz klouzačka | |
18886 | Skoba | falický symbol, který je často doprovázen jinými sexuálními a erotickými symboly | |
18885 | Skoba | ve stěně, není však na ní nic zavěšeno | nevědomí upozorňuje snícího, aby odložil některou ze svých špatných vlastností, závislostí, názorů či jednání |
18884 | Skoba | zatloukat | jednoznačná alegorie soulože |
18883 | Skoba | zavěsit něco na skobu ve stěně | vzdání se toho, co zavěšený předmět ve snové symbolice znamená |
18887 | Škoda | odmítnout náhradu sobě způsobené škody | obraz potvrzuje indiferentní vztah snícího k poškozené věci, což je dokladem odpoutanosti snícího od hmotných věcí a příklonu k citovému či duchovnímu životu |
18888 | Škoda | požadovat náhradu škody | je velice negativní jednání, jímž se snící stále více zaplétá do hmotného řádu světa a odvrhuje citové či duchovní prožívání |
18892 | Škoda | utrpět nějakou škodu při bouři či z jiné, vyšší moci | může být pro snícího zprvu skličující, ale nakonec ve svém důsledku škoda přinese pokrok a psychický růst |
18891 | Škoda | utrpět snovou škodu | je pozitivním symbolem, neboť obraz mobilizuje vnitřní síly, aby byla škoda odstraněna, nebo nutí snícího k definitivní likvidaci symbolu v podvědomí (viz likvidace) |
18889 | Škoda | zaplatit škodu | je velice pozitivní, neboť platbou ukončujeme vztah k prožívanému obrazu a prohlubujeme klid uvnitř vlastní psýché |
18890 | Škoda | způsobovat škodu | pokud škodu způsobujeme sami sobě, máme jedinečnou možnost poučit se z vlastních chyb přímo ve snu a stejný či podobný scénář neopakovat v denním vědomí; pokud škodu činíme druhým, pak nesmyslně hromadíme karmické dluhy, které jednou budeme muset podle neúprosného zákona příčiny a následků – karmického zákona*34 – beze zbytku splatit |
18893 | Škodolibost | jednáme, vidíme či cítíme škodolibé chování tehdy, když se potřebujeme této vlastnosti zbavit; vítězství nad škodolibostí ve vlastním chování nastane, když ji ve snu dokážeme snášet, což není slabost, ale triumf tolerance, ze které se rodí poznání a soucit | |
18894 | Škodolibost | symbolizuje promítnutí vlastních názorů a vlastního myšlení do postavy škodolibého člověka za jediným účelem - asimilovat tuto škodolibost nejprve pochopením, a pak přes trpělivé vysvětlování dospět k soucitu s tímto člověkem, ve skutečnosti s obrazem sebe samého v nedávné minulosti | |
18895 | Skok | viz skákání | |
18896 | Skok | sebevražedný | viz sebevražda |
18897 | Skokan (žába) | viz žába | |
18925 | Škola | je jedním z nejfrekventovanějších symbolů sebezdokonalování, který nás bez ohledu na věk, dosažené vzdělání a postavení učí trpělivému růstu nejprve na materialistické a pudové rovině prožívání (růst ega), posléze na citové rovině prožívání (zrání lidství), aby vše vyvrcholilo duchovními obrazy (eliminace ega a nalezení pravé skutečné individuality – viz archetyp Individualita) | |
18916 | Škola | u citových lidí snová škola upřednostňuje umělecké předměty (poezie, zpěv, hudba, malování, modelování, sochaření apod.), které učí práci s vlastními city, nebo tvůrčí předměty (například matematika, chemie) | |
18919 | Škola | být ředitelem školy | snící má vědomí pod kontrolou a je schopen rozumět obrazům vyvstávajícím z nitra; nejčastěji se však jedná o splněné přání minulosti, neboť touha řídit a ovládat druhé vytvořila v mysli snícího napětí, které se jednou musí vybít splněním přání; je pro člověka obrovským štěstím, že se taková přání mohou vybíjet pomocí snů, neboť jinak by pro samá přání a nutnost je plnit nikdy nedošel k cíli |
18900 | Škola | církevní | její význam osciluje mezi duchovní a běžnou školou, vždy podle obsahu, který snící v církevní škole prožívá |
18912 | Škola | cizí jazyky ve škole | viz jazyk (řeč) |
18901 | Škola | duchovní | učí snícího duchovním principům a duchovnímu přístupu k běžnému životu; vyučující na této škole jsou personifikacemi archetypu Moudrý stařec ; obraz je obvyklý u lidí, kteří směřují své prožívání na duchovní rovinu vědomí |
18913 | Škola | hlásit se ve škole | jasná touha zviditelnit se |
18908 | Škola | konflikty a nedorozumění ve škole | mohou vycházet ze zapomenutých konfliktních vztahů, které zůstaly nevyřešeny v podvědomí a nyní s jasnějším náhledem a podstatně většími životními zkušenostmi je možno tento letitý konflikt zdárně vyřešit; další podrobnosti viz konflikt |
18902 | Škola | mateřská školka | viz dítě |
18899 | škola | Obchodní škola | nemysli vysoko, čeká tě skromný život |
18903 | Škola | odmítat chodit do školy, nemít rád školu | je velice negativním obrazem, neboť snící se brání plynulému procesu sebezdokonalování a připravuje si velké problémy do budoucnosti |
18910 | Škola | opisovat (podvádět) ve škole či při zkouškách | objevuje se ve snech pouze tehdy, pokud se chceme této negativní vlastnosti zbavit, tedy netoužit po neoprávněných výhodách, ale zároveň druhé za podobnou činnost neodsuzovat, což není slabost, ale triumf tolerance, ze které se rodí poznání a soucit |
18905 | Škola | překračování školních lavic | scéna symbolizuje pro nejbližší období snadné překonávání překážek na cestě sebezdokonalování |
18911 | Škola | propadnout z testů, při zkoušení | podvědomí snícího zmobilizované tímto neúspěchem vytáhne ze svého arzenálu všechny prostředky k úspěšnému napsání písemky, testů či zkoušení v denním vědomí |
18921 | Škola | ředitel školy | symbolizuje prosazení vůle, ale i sebekontroly a schopnosti řídit proces sebezdokonalování (řízení školy) a citové vědomí (ovládat a řídit vyučující jako citové personifikace) |
18904 | Škola | školní dvůr | většinou představuje citovou rovinu |
18917 | Škola | školní inspektor či inspektorka | pokud se k obrazu ve stejném snu přidruží nějaké duchovní symboly či jevy, pak je duchovním animem či duchovní animou, jinak zůstávají citovou personifikací |
18914 | Škola | školní kabinet | učební pomůcky v něm ukazují snícímu, s jakým problémem by se měl vypořádat |
18907 | Škola | školní sešit | svým obsahem přibližuje snícího k zážitkům citové roviny |
18915 | Škola | školní zahrada | v tomto symbolu se pojí proces sebezdokonalování a ukázka současného stavu psýché |
18924 | Škola | střední a vysoká škola | úroveň a kvalita školy symbol zesilují |
18906 | Škola | usedat do školní lavice | symbolizuje ochotu vstoupit do procesu sebezdokonalování |
18909 | Škola | úspěšně udělat test či složit zkoušky | podvědomí tímto snovým úspěchem demobilizuje aktivitu snícího, což je předzvěstí neúspěchu při podobné zkoušce v běžném denním vědomí |
18898 | škola | viděti | Patrně se navracíte k dávným úspěchům nebo trápením, možná, že si jen potřebujete lépe zorganizovat život. Kdo vás ve snu učí a co? Anebo máte pocit, že vás v reálném životě někdo příliš poučuje? rozhlédněte se kolem sebe, třeba objevíte důvod |
18923 | Škola | vojenská škola | je nejvyšším symbolem sebezdokonalování na poli vnitřní disciplíny |
18920 | Škola | vychovatel či vychovatelka ve škole či v podobném zařízení | citový animus či citová anima |
18918 | Škola | vyučovat na škole | podle předmětů, které snící vyučuje, lze poznat oblast, kterou snící plně zvládl |
18922 | Škola | vyučující ve škole (učitelé, učitelky, profesoři, profesorky) | jsou citové personifikace, které vedou snícího k vnitřní kázni, disciplíně a sebekontrole v zájmu plného citového života |
18926 | Školák | účastní se velice důležitého procesu sebezdokonalování, tudíž je pro bezkonfliktní vývoj dobré být pilným žákem, nechodit za školu, neopisovat a při vyučování dávat pozor | |
18927 | Školení | má stejný význam jako viz škola | |
18928 | Školník, školnice | symbolizují snahu snícího udržet proces sebezdokonalování v chodu, proto je jejich častou náplní úklid | |
18929 | Skopec | jako kastrát berana ztratil sexuální podtext i rodinnou touhu po vlastním „stádečku“, proto ve snech vyjadřuje překonaný rodinný komplex | |
18930 | Skopové | maso | viz maso |
18932 | Skořápka | plodu | představuje osobnost, pod níž se v jádru skrývá skutečná individualita člověka (osobnost a individualitu popisují archetypy Persona a Individualita) |
18931 | Skořápka | vejce, vajíčka | je důsledkem zrození nového stavu (toho, který se vyklubal z vejce), který by bylo třeba definovat pro další úspěšnou práci s vnitřními obsahy psýché |
18933 | Skořápky | hazardní hra | viz hazard |
18935 | Skořice | dává snovým obrazům barvu, vůni a chuť proto, aby byl lépe vystižen charakter pudových i citových prožitků | |
18934 | Skořice | jmění | |
18937 | Škorpion | je vyjádřením negativního aspektu lidské psýché, který je nutné trpělivou prací na vlastním sebezdokonalení pochopit a dobrem v srdci asimilovat | |
18936 | Škorpion | objevuje se také ve snech a vizích alchymistických zasvěcenců, kde je synonymem jedu, draka, syna ohně, chlapecké moči, psí moči, síry a ďábla, tedy všeho negativního uvnitř lidské bytosti | |
18938 | Skot | je zpravidla špatné znamení | |
18940 | Skot | viz dobytek nebo býk | |
18942 | Škrábanec | od lidí | tímto způsobem mohou snícího poznamenat pouze pudové personifikace (pudový animus nebo pudová anima) |
18941 | Škrábanec | od zvířat | pudové personifikace mají velkou moc poznamenat vědomí snícího |
18943 | Škrábat | nečistoty | viz čistit |
18944 | Škraboška | má shodný význam jako viz maska | |
18945 | Skrblík | viz lakomec, lakomství, lakota |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258