1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258
id | term | context | explanation |
---|---|---|---|
15436 | Podkova | samostatně | je významným symbolem na cestě sebezdokonalování – otevřený kruh, do něhož lze vstoupit, proto podkova v lidech vyvolává představu štěstí |
15432 | Podkova | viděti | brzká cesta |
15437 | Podkovou koně kovati viděti | těžká, namáhavá práce | |
15438 | Podkovu viděti | brzká cesta | |
15439 | Podkroví | představuje rozum a vědomou mysl | |
15446 | Podlaha | představuje základ mysli, na níž se staví další symboly; někdy může vyjadřovat i základní procesy | |
15444 | Podlaha | naklánějící se podlaha | změna v životě snícího; nevědomí tak může snícímu oznamovat i hlubokou osudovou změnu |
15448 | Podlaha | nepevná, pohyblivá, částečná, bortící se, propadající se | zcela jednoznačně vzpomínka na drama porodu, jehož psychologický otisk má každý lidský jedinec ve svém vědomí, je pouze otázkou času, kdy těmto obsahům dovolí vystoupit z nitra; celý proces popisuje archetyp Bazální perinatální matrice |
15447 | Podlaha | prostory či místnosti pod podlahou (i pod její úrovní) | podvědomá mysl |
15442 | Podlaha | průhledná, prosvětlená | vyjadřuje schopnost snícího nahlédnout do podstaty vzniku některých dějů v jeho nitru či v jeho okolí |
15441 | Podlaha | s parketami viděti, po ní choditi | slzy a radost zažíti |
15445 | Podlaha | špinavá | důsledek morálních poklesků snícího |
15440 | Podlaha | taneční podlaha | nebezpečí |
15443 | Podlaha | umývat | pomáhá snícímu odstraňovat morální nečistoty mytologicky zvané „Augiášův chlév“, tedy všechny ty nečistoty vytvořené sebou samým v pudovém žití, nečistoty, které bude muset stejně jako bájný Hérakles v téměř nadlidské službě uklidit |
15449 | Podlaha | tu s parketami viděti, po ní choditi | slzy a radost zažíti |
15451 | Podlomení | snícímu se podlamují kolena (nohy) | přeceňujete své síly a schopnosti |
15450 | Podlomení | vidět na druhých podlamující se kolena (nohy) | možnost nečekaného zisku |
15452 | Podloubí | viz loubí | |
15453 | Podlouhlé | předměty | falické symboly |
15454 | Podmáslí | píti | nepříjemnosti budou probírány |
15455 | Podmáslí | v kruhové nádobě, v lahvích, stříkající, kapající, potřísnění podmáslím | v těchto obrazech má podmáslí sexuální význam; další podrobnosti viz mléko |
15456 | Podnik (výrobní) | viz fabrika (továrna) | |
15459 | Podobizna | prakticky shodné jako viz fotografie | |
15458 | Podobizna | viděti jakoukoli | podvod a zklamání |
15457 | Podobizna | viděti vlastní | úraz |
15461 | Podolek | jím se utírati | někdo tě uhrane |
15460 | Podolek | líbati | pokoření |
15462 | Podomek | viděti ho | hrubé jednání |
15463 | Podpalky | viděti | úkladný požár |
15467 | Podpis | přináší uvědomění si vlastní osobnosti (více o osobnosti v archetypu Persona ) | |
15470 | Podpis | druhého člověka | z mnoha možných významů např.: upozornění na případné setkání s tímto člověkem, možný citový vztah, v podpisu je uschován anagram*9 ukazující pravý význam apod |
15469 | Podpis | podepisovat dokumenty svým jménem | viz dokument |
15464 | Podpis | prezidenta | má vztah k duchovnímu srdci |
15468 | Podpis | vlastní | někdy ukončuje určité období a ukazuje na počátek podnikání či nové životní etapy |
15466 | Podpis | vlastní podpis na čepici snícího | symbolizuje ochranu, kterou si snící svým myšlením a jednáním vybudoval a bylo by hříchem tuto ochranu nevyužít k rychlejšímu postupu a poznávání |
15465 | Podpis | „otvírající“ dveře, umožňující vstup do jinak nepřístupných objektů či oblastí | je velice kladné, pokud je to podpis snícího, neboť tím je potvrzena způsobilost navštěvovat tajemná zákoutí vlastní psýché |
15471 | Podplácet | někoho | voliti nutné zlo |
15472 | Podporu | bráti | přijde pomoc |
15474 | Podprsenka | jako každé oblečení patří k osobnosti (egu) | |
15473 | Podprsenka | zvyšuje sexuální přitažlivost snových žen, pokud jim snící neodolá, vzdaluje se od citových prožitků | |
15475 | Podřadní | lidé, jimiž snící ve snu pohrdá | člověk přehlíží vždy to, co je mu neznámé a nepochopitelné, proto se v této nezáviděníhodné roli mohou objevit duchovní a citové personifikace (duchovní a citoví anima – animus), nebo když snící upevnil své prožívání na citové nebo duchovní rovině, takto vidí pudové personifikace – svůj stín (viz archetyp Stín ), který nelze zničit nenávistí, pyšným přehlížením či pohrdáním, ale z výše duchovní roviny asimilovat soucitným jednáním |
15476 | Podrápání | od zvířat | pudové personifikace mají velkou moc poznamenat vědomí snícího |
15479 | Podraz | podrazit někomu nohy | nevědomí snícího varuje před egoismem a nikdy nekončící touhou vítězit za každou cenu, neboť jednou bude muset stejnou mincí zaplatit (karma*26) |
15478 | Podraz | snícímu kdosi podrazí nohy | těmito obrazy nevědomí umožňuje i ve snu plnit karmické dluhy (karmický zákon*34), ale jen v případě, že nebude na podraz reagovat nenávistně, nepřátelsky či podrážděně a soucitně přijme podraz jako důsledek nevědomého jednání |
15477 | Podraz | ve smyslu podvod | viz podvod |
15480 | Podrost | symbolizuje ochlupení genitálií, zejména je-li kolem podrostu vystouplá část (falus) nebo prohlubeň (ženské pohlavní orgány) | |
15481 | Podšívka | vztahuje se ke skryté či skrývané části ega (skrývá pečlivě ukryté touhy a egoistická přání) | |
15485 | Podsvětí | bez sestupu do podsvětí (do vlastního nitra) není možné odhalit skutečnou vlastní podstatu obalenou letitými závislostmi, není možné vybřednout z neustálého opakování stejných scénářů různých životů | |
15482 | Podsvětí | podle mnohých badatelů v oboru alchymie začíná cesta adepta sestupem do podsvětí a setkáním se zosobněným (personifikovaným) zlem, mnohdy se samotným ďáblem | |
15487 | Podsvětí | v každém člověku je kromě dobra obsaženo i zlo, které se může projevovat jako podsvětí; pokud zesílíme potenciál dobra, zesílí i potenciál zla, který následně musíme eliminovat, zničit jeden z potenciálů nemůžeme (ve stvořeném světě), neboť by přestal existovat i jeho protiklad (to je zákon, který si musíme při vstupu hrdiny do podsvětí a v boji se zlem uvědomovat) | |
15483 | Podsvětí | v podsvětí může hrdina překročit práh smrti, kde se odděluje oblast vědomí od oblasti nevědomí, překročením tohoto prahu se přesouvá vědomí do jiných dimenzí nebo lépe řečeno hrdina překročením prahu zjišťuje vlastní bytostný přerod | |
15484 | Podsvětí | obávané zvíře či bytost hlídající vstup do podsvětí | symbolizuje strážce prahu, který je personifikací nevhodných morálních vlastností, tedy vlastním stínem (viz archetyp Stín ) |
15486 | Podsvětí | sestup do podsvětí | snící vstupuje do velice složitého a nebezpečného období odhalování vlastní stránky zla, proto by měl čerpat ze zkušeností našich předků, kteří stejné procesy popsali v mytologii či literatuře; do podsvětí dokázali sestoupit a bezpečně se navrátit řečtí hrdinové Hérakles, Odysseus, Aeneas, nebo Dantův vizionářský cestovatel z Božské komedie či Goethův Faust, jehož kariéristická maska osobnosti byla po sestupu nahrazena skutečnou individualitou v podobě Mefistofela, který ať už je jakkoliv záporný, je skutečným stavem duše profesora Fausta |
15488 | Podsvinče | jísti | déletrvající štěstí |
15489 | Poduška | prakticky stejné jako viz polštář | |
15492 | Podvazek | jako každá součást oblečení patří k osobnosti (egu) | |
15491 | Podvazek | zvyšuje sexuální přitažlivost snových žen, pokud jim snící neodolá, vzdaluje se od citových prožitků | |
15490 | Podvazek | viděti | budeš míti štěstí v lásce |
15494 | Podvod, podvodnice, podvodník | podvod patří k masce osobnosti a k egu, tedy k tomu, co je na povrchu, zatímco jednání bez podvodů, lží, falše a přetvářky patří tváři pod maskou a je podstatou uzdravené individuality (více o vlivu osobnosti na charakter člověka v archetypu Persona ) | |
15495 | Podvod, podvodnice, podvodník | vidíme či cítíme podvodné jednání tehdy, když se potřebujeme této vlastnosti zbavit; vítězství nad podvody ve vlastním chování nastane, když ji ve snu dokážeme snášet; to není slabost, ale triumf tolerance, ze které se rodí poznání a soucit | |
15498 | Podvod, podvodnice, podvodník | odhalení snícího při podvodu | tyto sny učí snícího bez vytáček, dobrovolně a pokorně přiznat vinu, přijmout trest, a tím se zbavit emočních tlaků negativních skutků, jichž se snící, třeba v jiné formě, dopustil; podobné sny jsou obvyklé u lidí, kteří jen neradi a většinou pod tlakem přiznávají svou vinu a kteří se vyhýbají zaslouženému trestu |
15493 | Podvod, podvodnice, podvodník | podvádět ve škole či při zkouškách | viz opisování |
15496 | Podvod, podvodnice, podvodník | přijímaný podvod (vlastní i druhých) | představuje nebezpečí, že se iluze, nepravda a lež stanou morálním kreditem snícího |
15497 | Podvod, podvodnice, podvodník | snící odhalí podvod či komplot | snící je připraven střetnout se s odhalenou skutečností, ať už je to obávaná personifikace archetypu Stín (od drobných zločinců až po samotného ďábla) nebo nebezpečné mimozemské bytosti, a zdárně konflikt, jež je odrazem stavu vlastní psýché, bez zášti, s pochopením a soucitem vyřešit |
15499 | Podvrh | je součástí podvodu, proto viz podvod, podvodnice, podvodník | |
15503 | Podzemí | v emotivních snech může mít význam viz podsvětí | |
15504 | Podzemí | cesta vedoucí do podzemí | cesta do podvědomé mysli k doposud skrytým skutečnostem; pokud se k tomuto obrazu přidávají například otvírající se vrata, úzké prostory nebo voda, pak se jedná o vstup snícího do předporodních a porodních prožitků (viz archetyp Bazální perinatální matrice) |
15511 | Podzemí | dívka (mladík) v podzemí | citová či duchovní anima (animus) objevená zvnitřněním (například meditací) |
15509 | Podzemí | nebezpečné | obava z obsahů vlastní podvědomé mysli |
15505 | Podzemí | oheň v podzemí, v jeskyních | značí činy, které osvětlí část pudové podstaty snícího; takový oheň často doprovází archetyp Stín (například v obrazech s ďáblem) |
15508 | Podzemí | podzemní nádrž | snící objevuje citové obsahy dosud nevědomé mysli |
15507 | Podzemí | podzemní továrna | významná práce snícího v podvědomé mysli |
15502 | Podzemí | procházeti se jím | tíseň |
15501 | Podzemí | spouštěti se tam otvorem | hrozí určité nebezpečí |
15500 | Podzemí | viděti | pozor na plyn |
15510 | Podzemí | vstup či dveře do podzemí | oddělují denní vědomí od nevědomí; právě těmito dveřmi musí člověk vstoupit do procesu poznávání svých negativních stránek (stejně jako Goethův Faust, který poznal Mefistofela); častý obraz archetypů Hrdina a Stín |
15506 | Podzemí | zavalené podzemní prostory | symbolický obraz biologického odpadu v porodním kanálu |
15512 | Podzemní dráha | viz metro | |
15513 | Podzim | se snovým podzimem přichází ochlazení citů; u mužů může mít i význam oslabené potence | |
15518 | Podzim | symbolizuje dospělost či střední věk, moudrost a vyvrcholení života | |
15517 | Podzim | ze všech ročních období je právě podzim nejpříhodnější pro úspěšnou práci na vlastním sebezdokonalování a pro cestu k poznání | |
15515 | Podzim | podzimní hory | nastává kouzelná práce na odstraňování všeho nepotřebného balastu, jenž stínil lidskou individualitu |
15514 | Podzim | podzimní setba | ozim je zrnem duchovní povahy, neboť se seje na podzim (vyvrcholení života), nabírá sílu v zimě (smrt a skon) a ze země vyráží na jaře (znovuzrození); další podrobnosti viz obilí a viz klas |
15516 | Podzim | změna podzimu v jaro nebo naopak či rozkvetlé stromy na podzim | jeden z důležitých obrazů sjednocování protikladů je dokladem vystoupení na duchovní rovinu prožívání; může se objevit v archetypu Řízená imaginace |
15519 | Poezie | další podrobnosti viz báseň, básník | |
15520 | Poezie | je spolu s hudbou častou náplní citové roviny | |
15531 | Pohádka | dalším archetypem, jehož se pohádky úzce dotýkají je archetyp Poklad; například v jedné české pohádce dostal hrdina za splněný úkol na vybranou ze stáda skvostných koní a on si na radu svého přítele vybral toho nejošklivějšího zchromlého koně, který byl uschován ve špinavé stáji; jedině ten ho mohl dovést k vytouženému cíli, což je rada zapomenout na skvostné masky, které nasazuje člověku pošetilé ego a hledat to, co doposud leželo nepovšimnuto pod letitou vrstvou prachu v koutě zanedbané lidské bytosti (soucit, který je ctností odosobňující a očišťující) | |
15538 | Pohádka | jako pohádka vyznívá archetyp Řízená imaginace plná kouzel, magie, zázraků a létání, a právě tento archetyp je důležitou přípravou pro vstup člověka do vnitřních kruhů nevědomí, neboť poznává niterné prameny duchovního růstu | |
15545 | Pohádka | je velice významný symbol duchovní roviny; v podstatě se jedná o jednoduché mystické a duchovní příběhy, které posouvají člověka k čistotě dětské mysli a do Kristova království Božího; tak rozliční hrdinové pohádek, bájí a mýtů procházejí cestou, kterou kráčí člověk na duchovní cestě k bytostnému sjednocení; pohádka je úzce spjata s vývojem člověka jako psychického jedince | |
15539 | Pohádka | k pohádkám se často přiřazuje číslovka 7, která je důležitou číslovkou s hlubokým významem pro archetyp Řízená imaginace; číslo 7 překračuje všechno dění a dovršuje lidský běh v poznání, když světské je střídáno božským, aby se divák stal pouhým svědkem a byl nekonečně tichý, vědomý a neměnný | |
15544 | Pohádka | ne každá pohádka je klíčem k mocnému prameni duševního a duchovního zdraví, zejména některé moderní pohádky absolutně postrádají jakoukoli mytologickou a duchovní podstatu, čímž umožňují materialistické podstatě vjemů zatemnit člověku cestu do duchovního světa a plně ovládnout jeho vědomí | |
15537 | Pohádka | nejčastějším archetypem, jehož se pohádky úzce dotýkají, je archetyp Anima – Animus; patří sem zejména objevování a osvobozování princezny (duchovní animy) či prince (duchovní animus) | |
15534 | Pohádka | pohádkové bytosti božských vlastností jsou obsahem archetypu Numinózum | |
15536 | Pohádka | pohádkové proměny se mohou týkat archetypu Self | |
15543 | Pohádka | pudy a sexualita zákonitě vytrhují člověka z pohádkového (duchovního) světa a uvrhují jej zpět do prožívání pudové přirozenosti | |
15521 | Pohádka | symboliku pohádkových příběhů popisuje i kniha C. G. Junga*96 „O fenomenologii ducha v pohádkách“ | |
15522 | Pohádka | u duchovních lidí není pohádka pouhým smyšleným příběhem, ale prožívanou citovou a duchovní realitou | |
15540 | Pohádka | čaroděj, mág, rádce, průvodce, stařec z hlubokých lesů, hledač pravdy v pohádkách | majestátní a tajuplná duchovní personifikace archetypu Moudrý stařec |
15542 | Pohádka | číst pohádky | jasný důkaz, že zvnitřnění prorazilo hranici mezi denním uvědomováním a podvědomím, díky čemuž se na povrch dostávají příběhy tvořící kořeny lidské civilizace; četba pohádek, bájí a mýtů nejen vlastního národa „nasává“ do vědomí zkušenosti, prožitky a tajemnou symboliku, byť většinou podvědomě, ale i to stačí pro budoucí úspěch na poli sebezdokonalování |
15533 | Pohádka | dítě v pohádkách | obsahuje prvky mytologického Božského dítěte, pomocí nichž člověk zažívá touhu, kterou podvědomě vyciťuje v hloubce vlastní duše; právě takové příběhy otvírají v dosud nevědomém lidském jedinci pramen chápání a poté je už jen otázkou zralosti, kdy člověk odvrhne touhy v hmotném světě a dokáže se napít z pramene poznání |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258