1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258
id | term | context | explanation |
---|---|---|---|
11933 | Můra (Můry) | viděti ji | noční úraz |
11935 | Mušky | Viz: Moucha | |
11938 | Mušky | svatojánské lapati je | moudrost nabudeš učením |
11937 | Mušky | svatojánské létající v domě | návštěva moudrých lidí |
11936 | Mušky | svatojánské viděti | setkání s učenými a moudrými lidmi |
11939 | Mušle (lastura) | bývá místem zrození duchovních personifikací (mužům z mušle vystupuje duchovní anima, ženám duchovní animus) | |
11941 | Mušle (lastura) | může být místem, rituálním předmětem či kouzelným symbolem při proměnách citového obsahu v duchovní | |
11942 | Mušle (lastura) | nejčastěji je nositelem tajemství | |
11940 | Mušle (lastura) | otevření mušle | symbolizuje zrození, ale otevření nesmí být nikdy násilné, neboť pak by snícího zaplavily obsahy nitra, které prozatím není schopen pochopit a vědomě zpracovat |
11943 | Mušli viděti | špatné zprávy z daleka, potíže, s velkou námahou třeba počítati | |
11945 | Můstek | úspěšný skok ze skokanského můstku | snící dokáže zvítězit sám nad sebou, překonat velký problém nebo se zbaví některé za svých závislostí |
11946 | Můstek | ve smyslu most | viz most |
11944 | Můstek | velitelský | dává možnost usměrnit vlastní chtění; jakmile snící nedokáže velet či se podřídit vyššímu velení, směřuje ke smyslnosti a k pudovým obrazům, ale při zdárném řízení se prohlubují citové či dokonce duchovní prožitky |
11947 | Můstek | vidět skokanský můstek | nevědomí se snaží ve snícím vzbudit odvahu k nějakému činu či k opuštění některé ze závislostí |
11975 | Muž | ke zdárnému vysvětlení role muže ve snech i významu samotného snu je nutné rozpoznat, zda je muž představitelem pudového, citového či duchovního anima (rozdělení a počátek sjednocování protikladných složek viz archetyp Anima Animus, dokončení sjednocování viz archetyp Coniunctio , popis citového anima v hesle mladík) | |
11964 | Muž | muž, který uklízí, většinou představuje citovou rovinu lidské duše a pomáhá snícímu odstraňovat morální nečistoty mytologicky zvané "Augiášův chlév" | |
11957 | Muž | brání snícímu ve vstupu do lesa | citový animus |
11968 | Muž | chytající nebo napadající koloucha či jelena | pudový animus se snaží zničit vědomí duchovního stavu |
11948 | Muž | divokým mužem (zvíře) býti pronásledován | zajímavé seznámení, dívkám zásnuby |
11959 | Muž | hladový | v drtivé většině citový animus (častěji se obraz objevuje ve snech žen) |
11955 | Muž | koupající se muž | citový animus; pokud se koupe nahý spolu s ženou a do obrazu nevstoupí sexualita, pak se jedná o jednotící obraz citové roviny (citová anima s citovým animem); více o složitém sjednocování protikladů v archetypech Anima - Animus a Coniunctio ) |
11958 | Muž | mladý muž | viz mladík |
11962 | Muž | muž s ženskými rysy | je předstupeň hermafrodita; další podrobnosti viz hermafrodit |
11961 | Muž | nahý | pokud nejsou ve scéně přítomny sex a erotika, symbolizuje touhu odložit vše patřící k osobnosti, osvobodit se od ega a nechat zářit jen svou individualitu (rozdíl mezi individualitou a osobností viz archetypy Persona a Individualita) |
11970 | Muž | násilník | viz fyzický - fyzické násilí |
11973 | Muž | opilý či pod vlivem drog | vždy pudový animus |
11953 | Muž | proměna muže v ženu či ženy v muže (vidět či prožít) | není znehodnocením ženské části, jak naznačují výklady současné psychoanalýzy, ale je evidentní snahou nevědomí zrušit jakoukoliv připoutanost k jednomu z protikladů anima - animus; proměna obrazu muže v ženu či naopak odrazuje hledat celistvost ve spojení muže s ženou (více v archetypu Anima - Animus) |
11967 | Muž | s negativními vlastnostmi, jež ohrožují snícího | personifikace archetypu Stín |
11951 | Muž | schopný sám létat, bez technických prostředků | duchovní animus; citový animus dokáže také létat, ale jen s duchovní animou (viz archetyp Řízená imaginace ) |
11952 | Muž | snící muž dává mince ženě nebo snící žena dává mince mužovi | pokud se ve stejném snovém obraze objeví erotika a sex, pak je to symbol prodejné lásky a sexuálního chtění, pokud se takové obrazy ve snu neobjeví, pak mince patří hluboké citové úrovni a představují symbol mandaly, symbol jednoty a celistvosti; muž tak posiluje svoji citovou animu a žena svého citového anima, aby v budoucnosti mohlo dojít k sjednocení těchto protikladných složek lidské psýché |
11960 | Muž | snící muž zastává kromě role otce i roli matky | aktivní snaha snícího pochopit vzájemný vztah mužského a ženského prvku v rámci archetypu Otec - Matka (typický sen při prováděné asparšajóze*84) |
11963 | Muž | starý | viz dědeček (nejen vlastní) |
11974 | Muž | tančící (jak sám, tak i s partnerkou či partnerem) | pudový animus |
11965 | Muž | tlustý muž | nejčastěji se vztahuje k bohatství, touze po penězích a přepychu, ale v případě, že je nositelem tloušťky citový animus (popis citového anima v hesle mladík), pak se může jednat o podvědomou touhu po bohatství citu |
11949 | Muž | uvnitř kočáru | duchovní animus |
11972 | Muž | v erotických a sexuálních obrazech | vždy pudový animus |
11956 | Muž | v kostele | představuje citovou rovinu, pokud se ovšem nezaobírá sexem či jinými znesvěcujícími praktikami (více o tomto v archetypu Anima - Animus) |
11969 | Muž | v objetí s druhým mužem | viz homosexualita |
11954 | Muž | ve společném obrazu s ženou (jedině bez erotiky a bez sexu) | má velký význam jako jeden z protikladů, mezi nimiž musí nevědomí neustále kličkovat; do protikladů jsme svázali naši osobní existenci, a tak nevědomí pomocí snů vede nejprve k uvědomění si protikladů, aby přes následné zpochybnění jednotlivých protikladů (například hermafrodit nebo proměna pohlaví snícího) přivedlo snícího k uvědomění si stavu jednoty, v němž protiklady neexistují; tento postup navozuje budoucí spojování protikladů v archetypech Anima-Animus, Coniunctio , UFO - iniciační obřady a Pozornost |
11971 | Muž | ve svazku manželském či partnerském | v drtivé většině pudový animus |
11950 | Muž | vystupující z mušle (častěji ve snech žen) | duchovní animus |
11966 | Muž | znásilněný muž | padlý citový animus; pokud je znásilněn zepředu, pak je to pád zaviněný ženskou pudovou složkou, pokud je znásilněn análně, pak je to pád zaviněný mužskou pudovou složkou |
11976 | Mužatka | stejně jako muž s ženskými rysy je předstupeň hermafrodita; další podrobnosti viz hermafrodit | |
11979 | Muzeum | vztah k předmětům v muzeu a vystaveným muzejním exponátům určuje sílu vazby snícího k minulosti | |
11978 | Muzeum | vztahuje se ke vzpomínkám snícího a k nevyřešeným událostem jeho života; může být i branou k minulým životům (více o tomto fenoménu v archetypu Vize budoucnosti a minulosti) | |
11977 | Muzeum | státi u muzea | schůzka z lásky |
11980 | Muzikál | herec muzikálu, operety, opery | je "povýšen" díky zpěvu a hudbě na citovou rovinu (citová anima, citový animus) |
11981 | Mýdlo | má moc dramaticky proměnit prostředí snu, aby se snící, který se stal morálně čistším, mohl střetnout s obsahy vlastní psýché; vyvrcholením symbolu je proměna (prožívaná i viděná) | |
11983 | Mýdlo | mýt se mýdlem, mydlit druhé | mýdlo jako prostředek snové morální očisty může změnit úhel pohledu, a tím i přístup snícího k dříve běžné problematice; někdy může být propustkou ke kvalitnějším vnitřním prožitkům, ale také může v pudově myslícím člověku vzbuzovat sexuální touhu |
11982 | Mýdlo | tvarovat mýdlo | snící tvaruje sám sebe v morálně čistších obrysech, přičemž nejdůležitější význam určuje vymodelovaný tvar (viz jednotlivý tvar) |
11984 | Mýdlo | vůně mýdla | morálně čisté se stává výzvou i přáním |
11985 | Mýdlové bubliny | připomenutí pomíjivosti, jak lehce mýdlová bublina vznikne, tak lehce i zanikne | |
11987 | Myrta | brzká svatba | |
11988 | Myrta | nejčastěji symbolizuje brzkou účast na svatbě, ale v hlubším slova smyslu znamená připravenost k vnitřnímu procesu sjednocování, který psychologie pojmenovala Hieros gamos*88 | |
11986 | Myrta | dává-li do vlasů zemřelá paní | smrt jejího manžela |
11989 | Myrta, strom viděti | v lásce šťasten býti, pozornost a lásku zažíti, s hezkou dívkou se oženiti | |
11994 | Myš | jakmile snící začne přetvářet podvědomé nutkání k sexuálním činům, projeví se to ve snech různými proměnami symbolu myši (většinou v další zvířata) | |
11990 | Myš | kočka chytající myš | likvidace přízemních primitivních myšlenek ve prospěch pudového symbolu kočky |
11995 | Myš | mrtvé | velice kladné, neboť snící se zbavil primitivních popudů k sexuálním činům a tyto myšlenky jsou nahrazeny vyššími symboly (většinou citovými, ale někdy i pudovými) |
11996 | Myš | myš vylézající z díry, vlézající do díry | podvědomé nutkání k sexuálním činům |
11993 | Myš | past na myši | symbolizuje aktivní chování snícího namířené proti zvýšenému úbytku životních sil |
11991 | Myš | počítačová | symbolizuje schopnost snícího vůlí aktivně řídit a ovládat |
11992 | Myš | vidět mnoho myší | varování před úbytkem životních sil |
12000 | Myš (Myši) | varuj se pohlavně zkažených | |
11999 | Myš (Myši) | německá myš | nebezpečí nákazy |
11998 | Myš (Myši) | pištěti slyšeti | do zármutku upadnouti |
11997 | Myš (Myši) | viděti nebo chytati | úspěch, dobré obchody, dobré manželství a blahobyt |
12001 | Myš pištěti slyšeti | do zármutku upadnouti | |
12002 | Myš viděti nebo chytati | úspěch, dobré obchody, dobré manželství a blahobyt | |
12007 | Mysl | mysl běžného člověka se zabývá světem, mysl citového člověka city a mysl duchovního člověka je zakotvena pojmy a prožitky, jež jsou světskému člověku zcela nepochopitelné; cestou od běžného světského člověka k člověku duchovnímu z mysli odstraňujeme věci a pojmy vážící se k světu, abychom vytvořili prostor pro citové a duchovní pojmy, které zákonitě na vyprázdněné místo nastoupí; tak se postupně původně nevědomá mysl stává vědomou a vědomý člověk nachází motivace k činům, které si dříve vůbec neuvědomoval a se zděšením zjišťuje, že byl podoben robotu či člověku žijícího na autopilota*44, který plnil karmickým zákonem*34 naprogramované příkazy | |
12003 | Mysl | božská | cesta k osvobození podle příkladu biblického Henocha, který je věčnou ukázkou absolutní bhaktijógy", neboť v jeho mysli nezůstalo kromě nadsvětských zřetelů nic, co by ho udrželo na pláni hmotného viditelného světa, a mohl tak odejít bez prožitku smrti i s hmotným tělem ze světa a definitivně vystoupit k Bohu (více o tomto fenoménu v archetypu Numinózum ) |
12005 | Mysl | ovládat vlastní mysl i obsahy v ní | dominantní role vůle snícího na duchovní rovině bývá i příčinou řízených snů (více o tomto v archetypu Řízená imaginace ) |
12004 | Mysl | pocit prázdnoty v mysli, vyprázdnit mysl | problematika protikladů se rozpouští v neexistenci všeho, a tedy i v neexistenci protikladů (takový prožitek se ve snech objevuje jako důsledek vyprázdnění mysli v meditaci) |
12006 | Mysl | splynutí myslí (nejčastěji syna či dcery s matkou) | vědomí se navrací na počátek tvoření, na původní Bohyni Matku - Dceru (Syna); tento duchovní proces popisuje řecká mytologie v eleusinských mystériích*15 narozením dítěte jménem Brimós, což je považováno za sjednocení panny, matky a dítěte v bytost, která umírá, rodí a opět přichází na svět (více o tomto fenoménu v archetypu Bazální perinatální matrice) |
12013 | Myšlenky | hlídat | viz hlídat (myšlenky) |
12010 | Myšlenky | myšlenky na Boha | cesta k osvobození podle příkladu biblického Henocha, který je věčnou ukázkou absolutní bhaktijógy", neboť v jeho mysli nezůstalo kromě nadsvětských zřetelů nic, co by ho udrželo na pláni hmotného viditelného světa, a mohl odejít bez prožitku smrti i s hmotným tělem ze světa a definitivně vystoupit k Bohu (více o tomto fenoménu v archetypu Numinózum ) |
12015 | Myšlenky | rozumět myšlenkám koně | velice významný sen, neboť snící nalezl upřímný vztah k přechodnému symbolu koně (pudy-city), díky tomu jej může poznat a následně ovládnout ve prospěch citu |
12014 | Myšlenky | rozumět myšlenkám zvířat | významný sen, neboť snící nalezl pochopení s vlastní pudovou částí, nyní může poznat a následně ovládnout pudy ve prospěch citu |
12012 | Myšlenky | rozumět skrytým myšlenkám lidí | jeden z přelomových snů duchovního vývoje člověka, neboť snící pochopením zákona příčiny a následku, jenž neplatí pouze u fyzikálních jevů, ale i ve skutcích, pocitech a myšlenkách lidí, může být schopen číst v myslích druhých lidí a vyvarovat se pádu do pudového prožívání |
12009 | Myšlenky | rušit myšlenky | cesta ke klidu a míru mysli |
12008 | Myšlenky | stav bez myšlenek, vyprázdněná mysl | problematika protikladů se rozpouští v neexistenci všeho, a tedy i v neexistenci protikladů (takový prožitek se ve snech objevuje jako důsledek vyprázdnění mysli v meditaci) |
12011 | Myšlenky | tvořit myšlenkou, změna obsahu snu myšlenkou, zhmotnění myšlenkou | jakmile člověk, byť na chviličku, ztratí své ego (například ve stavu zamilovanosti, kdy myšlenky směřují výhradně k druhému člověku), zákonitě se ve snech objeví tvůrčí schopnost a moc měnit průběh i prostředí snu; více o tomto fenoménu v archetypu Řízená imaginace |
12017 | Myslivec | jako hospodář v lese je aktivním činitelem v asimilaci pudové části | |
12018 | Myslivec | na lovu | viz lovec, lovkyně |
12016 | Myslivec | viděti ho | nestálá láska |
12019 | Myslivna | viděti | dobré přijetí na cestát nalézti |
12020 | Myslivnu viděti | dobré přijetí na cestát nalézti | |
12022 | Mystika | objevení se mystického učení ve snech je pokusem nevědomí ukázat snahu po sebezdokonalení a duchovní cestu v netradičním pojetí; většinou se ve snech objevují náznaky filozofie nebo názvy některých význačných mystických děl | |
12021 | Mystika | mystická společnost | takový symbol se nemůže ve snech objevit náhodou, proto by měl každý, jemuž se některá z mystických společností ve snech objeví, zkoumat příčiny těchto obrazů a zkusit nalézt zkratku, kterou mu nevědomí na cestě k poznání nabízí |
12025 | Mýt | důkladná očista má moc dramaticky proměnit prostředí snu, aby se snící, který se stal morálně čistším, mohl střetnout s obsahy vlastní psýché; vyvrcholením symbolu je proměna (prožívaná i viděná) | |
12023 | Mýt | mytí pomáhá snícímu odstraňovat morální nečistoty mytologicky zvané "Augiášův chlév", tedy všechny ty nečistoty vytvořené sebou samým v pudovém žití, nečistoty, které bude muset stejně jako bájný Hérakles v téměř nadlidské službě vyklidit | |
12024 | Mýt | mýt se mýdlem, mydlit druhé | viz mýdlo |
12028 | Mýt | mýt si hlavu | očista mysli od všeho pudového, třídění balastu myšlenek pomocí citu (voda) |
12027 | Mýt | mýt, koupat dítě | potvrzení významné práce snícího na vlastním sebezdokonalení |
12026 | Mýt | předměty i sebe | podvědomá snaha o proměnu mytého symbolu, pokud vědomí snícího přetrvává v citové oblasti a alespoň na chvíli pocítí soucit, pak může k takové proměně skutečně dojít, jinak bývá symbol nevědomím parodován, aby se následné obrazy staly trpkým ostnem v duši pro budoucí změnu |
12029 | Mýtina | či vymýcený les | snící se tímto obrazem na dlouhou dobu (podle velikosti vymýcené plochy na mnoho let nebo i na celý zbytek života) zbavil největších tlaků pudové podstaty hmotného těla |
12030 | Mýto | viz celnice, celník | |
12031 | Mytologie, mýty | mnohé sny, zejména při probíhající duchovní cestě, mohou být objasněny porovnáním s mytologickými příběhy jakéhokoliv národa, neboť mytologie popisuje vnitřní stav duše, jemuž nezáleží na tom, jaké barvy kůže je tělo, v němž sídlí, nebo jakým jazykem adept duchovních výšin hovoří (více v knize "Tajemství řádu nevědomí" a zejména v archetypu Hrdina) | |
12032 | Mytologie, mýty | mytologie neodmyslitelně doprovází duchovní vývoj člověka, proto mytologické příběhy zákonitě vstupují i do snů člověka, který kráčí cestou sebezdokonalování | |
12040 | Mzda | v nevědomí symbolizuje ochotu snícího dávat či brát |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258