id | value | alt_name |
Socio-Demografie |
Zakladní ukazatelé popisující Cílovou skupinu. Zahrnují údaje jako věk, pohlaví, vzdělání, místo bydliště, atp.
|
Sociodemografie |
SOM |
SOM - Share of Market
Podíl inzerenta, značky nebo produktu na celém trhu (kategorii) za určité období. Udává se v procentech.
Může jít o podíl na celkových objemech prodejů (volume SOM, VOL SOM) nebo o podíl na celkových tržbách (value SOM, VAL SOM).
|
Share of Market |
SOS |
Podíl (inzerenta, značky, média) na celkových reklamních investicích v kategorii.
|
Share of Spend |
SOV |
Podíl ratingů , GRPs konkrétního inzerenta, značky nebo média na celkovém objemu ratingů , GRPs trhu nebo kateogrie.. |
Share of Voice |
SPAM |
SPAM - neboli nevyžádaná reklama. Obecně se slovo SPAM používá v souvislosti s nevyžádanými reklamními e-maily. SPAM zahrnuje i vkládání reklamních příspěvků do diskusních fór, blogů atp.
|
nevyžádaná reklama |
Spam |
Jako spam (někdy
též psáno SPAM) se na internetu označuje veškerá nevyžádaná pošta, tj.
hromadně zasílané emaily, jejichž úkolem je především šířit reklamní
sdělení. Postupně se obsah pojmu rozšířil a jako spam se dnes označují
i další hromadná zahlcování uživatelů stránek reklamou, se kterou
majitel webu nesouhlasí, např. přidávání reklamních komentářů u weblogů
nebo návštěvních knih (tzv. komentářový spam) či diskusních fór pomocí
speciálních robotů (diskuzní spam). Proti spamu se bojuje na několika
úrovních. První z nich je legislativní. V České republice platí od roku
2004 Zákon o některých službách informační společnosti, který umožňuje
nahlásit podezřelé emaily na Úřad pro ochranu osobních údajů. Ten by měl
následně proti rozesílateli spamu zakročit a udělit mu pokutu (v praxi
se tak však často z mnoha různých důvodů neděje, zejména proti
zahraničnímu spamu je úřad bezmocný). Dále se proti emailovému spamu
bojuje technicky. Jde především o různé druhy skrývání emailových adres,
buď s využitím JavaScriptu nebo pouhým rozložením adresy na jednotlivé
části (např. zápisem info [zavinac] adaptic [tecka] cz). Oba tyto
způsoby však ztěžují použití emailu a navíc nefungují stoprocentně, spam
bývá často odesílán na náhodně generované adresy. Navíc tento způsob
není dostupný na všech webových stránkách, kde můžeme potřebovat zadat
email. Mnohem účinnější jsou opatření na straně serveru, který poštu
přijímá a spam na základě různých filtrů vyřazuje. Nevýhodou však je, že
čím přísněji jsou filtry nastaveny, tam častěji nepropustí zprávy, které
spamem ve skutečnosti nejsou. Proti komentářovému spamu se nejčastěji
bojuje pomocí tzv. CAPTCHA, tj. formulář odesílající komentář obsahuje
políčko, které dokáže vyplnit jen uživatel, nikoliv robot. Druhým
stupněm kontroly pak je ruční smazání případného spamu vloženého
„lidskými“ uživateli stránek. K dalším způsobům boje proti komentářovému
spamu patří moderování diskuzí a povolení přidávat komentáře jen
přihlášeným uživatelům. |
|
Spam report |
Spam report
je způsob, jak se vyrovnat s konkurencí, která používá tzv. praSEO
(nekalé SEO techniky). Jednoduše ji oznámíte příslušnému vyhledávači
a ten ji obvykle postihne tvrdou penalizací. Není v tom nic nečestného,
odesláním spam reportu prospějete vyhledávači (umožníte mu poskytovat
relevantní výsledky vyhledávání), uživatelům vyhledávače (najdou snáze,
co hledají) a také sobě (spam report je jediná možnost, jak s podvodníky
bojovat). Většina vyhledávačů má pro spam report jednoduchý formulář,
u některých je však třeba poslat email. Odkazy na formuláře pro spam
report některých vyhledávačů najdete na stránce Užitečné odkazy. |
|
SPIR |
Profesní sdružení subjektů působících v oblasti internetové reklamy. Skládá se z obou stran, které reprezentují reklamní trh – stranu internetových médií (poskytovatelé reklamního prostoru) a stranu zadavatelů internetové reklamy (inzerenti a mediální agentury).
Sdružení sdružující subjekty se stejným zájmem - rozvoj internetu a prosazování internetové reklamy na mediálním trhu.
V současné době 30 členů.
|
Sdružení subjektů působících v oblasti internetové reklamy |
Spontaneous Awareness |
Spontaneous (Brand) Awareness - spontánní znalost (značky) v cílové skupině
Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílové skupiny např. zeptáme: jaké znáte značky zmrzlin? Jaké znáte značky jogurtů? Respondent pak uvede značky, které si v dané kategorii spontánně vybaví.
Srovnejte s:
Prompted Awareness
TOM - Top of Mind
|
Spontaneous Brand Awareness |
Spot |
Spot - videoreklama v televizi. Tradiční delka spotu je 20 nebo 30 vteřin.
Související článek:
Úvod do televizního trhu
|
|
Spotlist |
Spotlist je detailní dokument týkající se (zpravidla) TV kampaně. Obsahuje:
seznam naplánovaných spotů, tedy televizních reklam
čas jejich uvedení
TV program, na kterém poběží
pořad, v jehož rámci budou spoty uvedeny
předpokládanou sledovanost (rating)
(ceny)
to, zda se jedná o řádný nebo kompenzační spot
|
|
Square |
Formát internetové reklamy. Čtvercový banner o velikosti 125*125 pixelů.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Srovnávací reklama |
Reklama, která výslovně nebo nepřímo srovnává vlastní zboží nebo služby a obdobné produkty jiných soutěžitelů (např. nákup stejných výrobků v různých supermarketech a rozdílná cena tohoto nákupu). Obecně je zakázána, po splnění určitých podmínek je od roku 2001 přípustná.
Ohrožování zdraví a životního prostředí
V této skutkové podstatě soutěžitel úmyslně využívá zastaralé, ale levnější technologické postupy, které však ve větší míře ohrožují životní prostředí nebo lidské zdraví oproti modernějším postupům. |
|
Sticked banner |
Formát internetové reklamy. Banner, který je "přilepen" zpravidla ke spodnímu okraji stránky i počas pohybu po stránce. Jelikož překrývá text stránky, je potřebné, aby obsahoval křížek na zavření.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Stop |
délka reklamního spotu v TV a rozhlasu.
Minimální stopáž je zpravidla 5 sekund, nejdelší spoty se pohybují okolo čtyř až pěti minut.
|
|
Stránka 404 |
Chybová
stránka 404 je speciální typ stránky, která by se u dobře spravovaných
webů měla objevit, pokud návštěvník udělá chybu při zadávání URL
(adresy), přijde přes nefungující odkaz (vaše doména v něm však
samozřejmě musí být správně) nebo na něj klikne na vašem serveru.
A k čemu je chybová stránka 404 užitečná? Především umožňuje zachytit
návštěvníky, kteří by jinak z webu pravděpodobně odešli. Zároveň jim
můžeme oznámit problém a vysvětlit možnosti jeho řešení. Stránka 404 tak
významně zvyšuje použitelnost webu. Existuje několik pravidel, které je
vhodné při návrhu chybové stránky 404 dodržet. Především by měla být
stránka 404 velmi jednoduchá, šablona použitá na zbytku webu není příliš
vhodná. Měla by obsahovat odkaz na homepage, na mapu webu a případně
i formulář pro fulltextové vyhledávání. Důležitý je také celkový
přátelský tón chybové stránky, uživatel nesmí mít pocit, že za přehmat
může on. Ono číslo 404 označuje chybu podle protokolu HTTP a znamená
Page Not Found (stránka nenalezena). Podle typu serveru existuje několik
způsobů, jak chybovou stránku 404 nastavit, ve většině případů je to
však velmi jednoduché. Podobně lze nastavovat i další chybové stránky,
např. 403 Access forbidden (přístup nepovolen), ty však již nejsou tak
důležité. Chybová stránka 404 také bývá často využívána v nejrůznějších
webových aplikacích. |
|
Strategický plán |
Dokument, který na základě zadání a analýz stanovuje celkový přístup ke komunikaci (reklamní kampani), rozložení aktivit do jednotlivých media typů a úlohu, kterou mají jednotlivé media typy splnit.
Na základě tohoto dokumentu se následně provádí implementace strategie v jednotlivých media typech a vznikají detailní, implementační plány.
Související články:
Co to je mediální plánování?
Jak se plánují mediální kampaně?
Související pojmy:
Implementační plán
|
Strategy plan |
Streaming |
Technologie přenosu dat, která funguje tak, že je data možno zpracovávat jako stálý a kontinuální tok. Známé např. z YouTube.com, kdy si uživatelé mohou přehrávat video zároveň s jeho stahováním. |
Streamování |
Success fee |
Success Fee je odměna (agentuře) splatná za podmínky dosažení určitých měřitelných cílů.
|
Odměna z úspěchu |
Suplement |
Suplementy jsou programové přílohy deníků, které vycházejí v určitý den.
Tak tedy například "magazín DNES + TV" vychází jako příloha deníku MF DNES.
Související články:
Tisk - Proč ANO/NE
Úvod do tiskového trhu
|
|
SWOT analýza |
SWOT analýza je metoda analýzy používána hlavně v marketingu, díky které je možné zhodnotit silné stránky (Strenghts), slabé stránky (Weaknesses), příležitosti (Opportunities) a ohrožení (Threats) spojené s určitým produktem, značkou, projektem, typem podnikání či firmou obecně.
Přitom platí, že silné a slabé stránky se týkají konkrétního produktu, příležitosti a hrozby jsou popisem trhu neboli prostředí kolem produktu.
|
Strengths Weaknesses Opportunities Threats |
Tag |
Slovo tag (anglicky
štítek, cedulka) má v oblasti webdesignu dva významy. Jednak se jako
tagy označují části značek (správně elementů) v kódu HTML jazyka.
Například element pro zvýraznění kurzívou se zapisuje <em>kurzíva</em>.
Je tedy tvořen otvíracím tagem (který může mít přiřazeny další atributy)
a tagem uzavíracím. Druhý význam pojmu tag spočívá skutečně ve
značkování. Pokud například každý článek označíme několika slovy
(= tagy) co nejpřesněji souvisejícími s tématem článku, bude později
možné vypsat články podle těchto tagů. Vytvoříme tím kategorie mnohem
přesnější, než jsou obvyklé, na hierarchickém principu postavené
katalogy (právě proto, že jeden článek může mít přiřazeno vícero tagů).
Tagy podobným způsobem používá také populární server Flickr, sloužící
pro sdílení fotografií. Jednotlivé fotografie si uživatele označí tagy
a ostatní návštěvníci si je pak mohou podle těchto tagů prohlížet (např.
najít všechny fotografie s jablkem). Stejně lze s tagy pracovat i při
označování jakéhokoliv jiného obsahu. Jak vyplývá z příkladu
s Flickerem, tagy jsou zvláště výhodné na webech, kde se schází rozsáhlá
komunita uživatelů. Využívá se zde výhod tzv. sociálních sítí –
uživatelé webu sami vytvářejí a upravují obsah. Tagy zde mohou být
použity i k vytvoření zvláštního druhu navigace zvaného tag clouds. |
|
Tag clouds |
Tag clouds
patří k posledním výkřikům informační architektury v oblasti navigace.
Jak už název (česky oblak štítků) napovídá, princip tag clouds vychází
z tagů, stále populárnějšího systému pro kategorizaci obsahu, zejména na
webech postavených na zásadách sociální sítě. Tag clouds jsou potom
logickým vyústěním tohoto systému, jde o vizuální znázornění
nejdůležitějších tagů na webu. Tag cloud si můžete prohlédnout třeba na
serveru Flickr, který jej jako první zavedl. Tag cloud je v podstatě
pouhý odstavec zaplněný nejdůležitějšími tagy, které web obsahuje.
Jednotlivé tagy lze podle potřeby v rámci tag cloud zdůrazňovat dvěma
způsoby – jednak lze celý tag cloud různě řadit (např. od
nejdůležitějšího k nejméně důležitému…), jednak je možné na důležitější
tagy upozorňovat zvětšováním jejich písma a méně důležité tagy stejným
způsobem potlačovat. Často na příslušné stránce bývají i dva a více tag
clouds, jednotlivé oblaky se pak liší dobou, za kterou se „nastřádaly“
(hodina, víkend, celkový čas). Krátkodobější tag cloud popisuje
aktuálnější témata, celkový tag cloud pak poskytuje průřezový pohled na
zájmy uživatelů celého webu. |
|
Tag on |
Přílepek ke spotu.
Obvykle se na konec TV spotu přidává pět až deset sekund, které komunikují nebo opakují (a tak zvýrazňují) akční nabídku, promo akci, novou příchuť, větší balení nebo třeba partnerství s charitativním projektem.
Účelem je obvykle spojit tematickou komunikaci značky s taktickou komunikací (někdy přímo hard sell).
|
|
Take out |
informace, kterou si má cílová skupina vzít. Obsah, pointa reklamního spotu.
Příklad: Antirezin a jeho TV spot "Maminko, příště až to budu natírat, tak vy už tady nebudete."
Take out: Nátěry provedené Antirezinem jsou tak kvalitní, že vydrží navěky.
Související pojmy:
Message
|
|
Target Group |
Viz cílová skupina.
|
|
Teaser |
Forma reklamního sdělení, která má upoutat pozornost a hlavně vyvolat zvědavost. Obvykle po určitém období následuje inzerát či spot, který sdělení "teaseru" vysvětluje a doplňuje.
Velmi známým teaserem byly červené ruce, které později Vodafone vysvětlil kampaní "Máte to ve svých rukou."
|
|
Telemarketing |
Telemarketing je marketing uskutečňovaný via telefon.
Součást direct marketingu.
|
|
Teleshopping |
Teleshopping je speciální forma prodeje produktů v televizním vysílání.
|
|
Televizní trh |
Viz úvod do televizního trhu.
|
|
Tendr |
Výběrové řízení vypsané zadavatelem na poskytovatele reklamních/mediálních služeb. |
|
Timing |
Timing znamená načasování, resp. časové rozložení (např. kampaně). Může znamentat i volbu správného okamžiku.
|
|
Tisk |
Viz úvod do tiskového trhu.
|
|
Tisková verze |
Jako
tisková verze se označuje úprava webové stránky pro tisk. Lze totiž
předpokládat, že uživatel nemá zájem o tisk veškerých prvků v layoutu
(např. patičky, navigace, reklamy…) a že ho zajímá jen obsahová část
(hlavní sdělení). Tisková verze by také měla optimalizovat barvy, fonty,
šířky bloků, odsazení, zarovnávání a další prvky. Pokud tisková verze
chybí, jedná se o závažný přestupek proti použitelnosti webu. Navíc jsme
tak trochu sami proti sobě – pokud si u nás návštěvník něco vytiskne,
jakoby si od nás vzal vizitku, zvyšuje se tím pravděpodobnost jeho další
návštěvy. A protože výtisk může být předán i někomu jinému, tisková
verze také malinko zvyšuje viditelnost webu. Existují dva hlavní
způsoby, jak vytvořit tiskovou verzi. Dříve se dělala tisková verze jako
speciální stránka, na niž vedl odkaz ze stránky původní. To mělo několik
nevýhod, web se hůře spravoval, obsahoval duplicitní obsah, nová stránka
se musela nejdříve načíst a především uživatel musel daný odkaz na
původní stránce najít a kliknout na něj. Moderní varianta tiskové verze
umožňuje využít standardních prostředků prohlížeče (např. pod Windows
přes nabídku Soubor → Tisk nebo klávesou Ctrl + P). Také vytváření
takovéto tiskové verze je jednodušší, využívají se zde kaskádové styly,
jež umožňují pouze nastavit vhodné formátování původní stránce.
Nedochází tedy k duplicitám, nic se nenačítá a tisková verze je vždy
ihned připravena k použití. |
|
TLD |
Zkratka TLD označuje
domény nejvyššího řádu (anglicky Top Level Domains), tj. domény umístěné
v doménovém stromu nejvýše (viz DNS). Příkladem TLD může být třeba česká
doména .cz (TLD se píší v adrese dokumentu na konec). Obecně bývají TLD
děleny na národní, generické a infrastrukturní. Národní TLD (anglicky
country-code TLD) sdružují všechny domény daného státu. Příkladem
národní TLD může být již zmíněná česká doména .cz. Všechny národní TLD
jsou dvoupísmenné a až na některé výjimky odpovídají kódu země podle
standardu ISO 3166-1. Některé státy umožňují registraci v rámci své
národní TLD komukoliv (např. Česká republika), jiné registraci různě
omezují (např. Slovenská republika umožňuje registraci slovenské TLD jen
slovenským občanům). Generické TLD (anglicky generic TLD) sdružují
domény nezávislé na území, zato s nějakým společným rysem, např. .org
určená původně pro nevýdělečné organizace. Některé generické TLD jsou
přesto přístupné komukoliv (např. .com, .info, .net a dnes již i .org),
jiné jsou striktně určené pro daný účel. Generické TLD jsou vždy
třípísmenné a delší. Infrastrukturní TLD existují pouze dvě – .arpa
používaná pro vnitřní potřeby internetové infrastruktury a .root, jejíž
význam zatím není příliš jasný. |
Top Level Domain |
Top of Mind |
Top of Mind je subjektivní dominantní pozice značky. Označuje první (značku) z dané kategorie produktů, která se dotazovanému člověku (zákazníkovi) vybaví. Používá se i v rámci celé populace.
Příklad:
Pro někoho je Top of Mind automobil Mercedes.
Pro společnost je Top of Mind minerálka Mattoni.
Související pojmy:
PA - Prompted Awareness
SA - Spontaneous Awareness
Související článek:
Jaké jsou typy komunikačních strategií?
Jaké mohou být komunikační cíle?
|
|
TRP |
TRP, Target Rating Point,
kumulovaná sledovanost v konkrétní cílové skupině (v množném čísle TRPs nebo TRPy)
TRP je veličina, která se používá pro popis zásahu kampaně v konkrétní cílové skupině - ta je obvykle pro každou kampaň jiná.
Vzniká jako součet sledovaností, tj. ratingů jednotlivých inzerátů v kampani, na konkrétní cílovou skupinu.
Příklad 1: Pro prodej aut cílíme na cílovou skupinu muži 25-40 let. TV kampaň, která měla dva spoty o sledovanosti 18% a 16% v c.s. muži 25-40 let tedy celkem dosáhla 34 TRPs.
Vztah mezi GRP a TRP popisuje Afinita
Související pojmy:
Net Reach
Rating
Frekvence
Efektivní frekvence
Research
Afinita
GRP - Gross Rating Point
OTS
OTH
|
Target Rating Point |
TV metr |
TV-metr (dříve peoplemetr) je elektronické zařízení, umístěné ve vybraných domácnostech, umožňující projektovat množství a strukturu diváků pořadů v daný okamžik. V současnosti zapojeno 1333 domácností.
Související pojmy:
NetMonitor
MML
Radioprojekt
LAE
MediaProjekt
Související článek:
Úvod do televizního trhu
Plánování TV kampaní
|
Peoplemetr |
TV Share |
TV share
Podíl na televizní sledovanosti - za určité období, v určité cílové skupině.
Jedná se o podíl TV kanálu na odsledovaném čase v procentech - součet tedy dává 100%.
Zpravidla se udává s přesností na dvě desetinná místa, na cilovou skupinu "Dospělí 15+"
Vždy aktuální TV share naleznete na stránkách Asociace TV Organizací
Příklad: TV Share v cílové skupině D15+ za 27. týden 2007 jsou
22,72 ČT 1
7,29 ČT 2
0,67 ČT 24
1,11 ČT 4 Sport
38,30 NOVA
20,26 Prima
9,65 Všechny ostatní TV stanice dohromady
Viz také:
Úvod do TV trhu
|
televizní podíl |
TVC |
Television Commercial
Televizní reklamní spot
|
Television Commercial |
Typografie |
Typografie je
disciplína zabývající se písmem, především jeho správným výběrem,
použitím a sazbou. Cílem typografie je zajistit čtenáři snazší čtení,
efektivnější vnímání čteného textu a případně i vyloučit možné chyby
a nejednoznačnosti plynoucí z více možných zápisů téže věty. Typografie
má samozřejmě své místo i na internetu. Kromě výše zmíněných výhod
přináší typografie i lepší dojem uživatele z celého webu. Stránky
respektující typografii a její pravidla působí profesionálněji, podobně
jako prezentace, jež nemá problémy s gramatikou. Je však třeba
poznamenat, že současné internetové prohlížeče neumožňují aplikovat
všechna typografická pravidla, příkladem může být třeba dělení slov,
které stále není podporováno. Užší sloupce proto nelze zarovnávat do
bloku (což v grafickém návrhu vypadá vždy estetičtěji než pouhé
zarovnání na levý praporek) – vznikají tzv. řeky, široké mezery mezi
slovy táhnoucí se přes několik řádků. Podobných příkladů, kdy typografie
ovlivňuje dojem návštěvníka a nepřímo i obchodní efektivitu webu,
existuje hodně. Kromě zmiňovaného zarovnávání se internetová typografie
zabývá například výběrem vhodných fontů a jejich kombinacemi,
formátováním odstavců, mezerami, uvozovkami, entitami (speciálními
znaky). Do typografie částečně spadá i problematika kompozice. |
|
UCC |
Viz User Generated Content.
|
User Created Content |
UGC |
Pojem označující typ webu (internetového serveru), jehož většinu obsahu tvoří jeho vlastní návštěvníci. Jako příklad lze uvést projekt Wikipedia, YouTube, různé blogovací servery atp.
|
User Generated Content |
Umbrella Brand |
Zastřešující značka. (Umbrella - angl. deštník)
Jedná se o takovou značku, která svým názvem zastřešuje celou rodinu produktů. Typickým představitelem je například Nivea, která zastřešuje značky Nivea Visage, Nivea Sun, Nivea Creme, Nivea Soft, Nivea Baby...
Související pojmy:
Umbrella Effect
Halo Effect
|
|
Umbrella Effect |
Účinek, kterým zastřešující značka (srov. Umbrella Brand) působí na produkty a značky, které zastřešuje. Zastřešující značka na své "děti" může přenášet image, hodnoty značky a v neposlední řadě povědomí o značce.
Hypotetický příklad: pokud značka Nivea hypoteticky komunikuje rodinné hodnoty, tak se tyto atributy přenesou i na novou značku. Tedy pokud by Nivea přišla s novou značkou Nivea Massage, bude se patrně jednat o masážní krémy a emulze pro celou rodinu. Navíc již cílová skupina bude mít pocit, že s touto značkou přišla do styku: Aha, to je Nivea, to znám. Jinými slovy, i naprosto novému produktu od počátku rychle poroste znalost značky - Brand Awareness .
Související pojmy:
Brand Awareness
Halo Effect
Umbrella Brand
|
|
Unie vydavatel |
Unie vydavatelů byla založena v roce 1990 a je jediným a reprezentativním sdružením podnikatelů a zaměstnavatelů v oboru vydávání periodického tisku a poskytování obsahů prostřednictvím internetu v České republice. Unie vydavatelů je právnickou osobou s působností na území České republiky.
Unie vydavatelů sdružuje až na výjimky všechny vydavatele celostátních a regionálních deníků a výraznou většinu rozhodujících vydavatelů časopisů. Unie vydavatelů sdružuje 42 řádných členů. Z těchto členů je 5 vydávajících pouze deníky a jejich suplementy a 2 vydavatelé, kteří vydávají deníky a časopisy. 27 z řádných členů vydává jen časopisy. Od roku 2005 je řádným členem Unie vydavatelů i 8 provozovatelů internetových serverů, kteří nevydávají periodický tisk. Dále je v Unii vydavatelů 5 přidružených členů vydávající odborné časopisy.
Členové Unie vydavatelů v současné době vydávají více než 200 titulů periodického tisku (bez územních mutací, započteny jsou pravidelné suplementy deníků - stav k 15. 3. 2006) a 110 samostatných on-line produktů.
Poslání a cíle Unie vydavatelů
- rozvoj a vytváření podmínek pro svobodnou vydavatelskou činnost, internetové podnikání a prosazování principů svobody slov
- hájení profesionálních zájmů vydavatelů, poskytovatelů internetových obsahů a pracovníků ve sdělovacích prostředcích
- ochrana obchodních zájmů vydavatelů a poskytovatelů internetových obsahů
- podpora rozvoje trhu tiskové reklamy a rovných podmínek pro distribuci tisku
- zvyšování podílu tiskové reklamy na celkovém reklamním trhu
- podpora ochrany autorských práv
- aktivní působení v oblasti měření čtenosti (Media projekt) a při ověřování prodaného nákladu (ABC ČR)
- realizace výzkumů účinnosti tiskové reklamy a zdůrazňování výhod tisku ve srovnání s ostatními médii
- pořádání akcí na podporu čtení ve všeobecném významu a zvláště u mládeže.
- snižování finančních nákladů členů
- právní pomoc členům
- zajišťování pravidelných a aktuálních informací pro členy
Více viz Unie vydavatelů ČR
|
|
Unikátní návštěvník |
Návštěvník, který navšíví webobou stránku v určitym časovym období. Při opakované návštěvě stejným návštěvníkem se jeho návštěva již nezapočítává. |
Unikátní návštěva |
Up-selling |
Termín
up-selling (anglicky navyšovací prodej) často trochu splývá s pojmem
cross-selling. Přestože obě tyto aktivity mají stejný cíl, tj. zvýšit
výslednou objednávku zákazníka, up-selling označuje spíše snahu prodat
dražší řešení zákazníkova problému, např. vyšší model výrobku či
pokročilejší verzi služby, narozdíl od nabídek doplňkových produktů
(cross-selling). Na internetu bývá up-selling často spojován s email
marketingem. Pokud například víme, že si u nás kdysi zákazník zakoupil
některý spotřební výrobek, jenž touto dobou již nepatří
k nejmodernějším, je jedině logické ho emailem oslovit s nabídkou
nejnovější verze. Z uvedeného příkladu je zřejmé, že up-selling klade
poměrně vysoké nároky na segmentaci zákazníků, kvalitní CRM bývá
nutností. |
|
Upmarket |
1. segment populace, který má vyšší příjmy, vyšší intelektuální zdroje a je ochoten připlatit za kvalitu, image nebo luxus
2. segment trhu, ktrý se specializuje na vyšší přidanou hodnotu, lepší image, luxus a kvalitu
Opak Downmarket
|
|
URL |
Uniform Resource Locator (jednotný lokátor zdrojů) je řetězec znaků s definovanou strukturou, který slouží k přesné specifikaci umístění zdrojů informací (ve smyslu dokument nebo služba) na Internetu. Znamější pod názvem "odkaz" (začíná parametrem www. nebo http://).
|
|
URL |
URL je zkratka
z anglického Uniform Resource Locator. Ppoužívá se pro přesnou
identifikaci dokumentů na internetu. Například absolutní URL této
stránky je http://www.adaptic.cz/znalosti/slovnicek/url.htm kde můžete
rozeznat adresu našeho serveru skládající se z domény nejvyššího řádu
(cz), domény druhé úrovně (adaptic) a domény třetí úrovně (www)
oddělených od sebe tečkami. URL dále obsahuje jméno stránky včetně její
koncovky (url.htm) a cestu ke stránce v rámci struktury adresářů
(/znalosti/slovnicek/) oddělovaných lomítky. Poslední částí URL je
protokol, přes který je možné o tuto stránku server požádat, v tomto
případě jde o protokol HTTP (ono http:// na začátku). URL může dále
obsahovat číslo portu, který identifikuje požadovanou službu (píše se za
TLD a odděluje se dvojtečkou) a jméno a hleslo, pokud to server vyžaduje
(píše se za protokol způsobem uzivatel:heslo@). Součástí URL mohou být
i určité parametry stránky (píší se za jménem stránky a oddělují se
otazníkem) a také záložky ukazující na určité místo na stránce (zapisují
se jako #zalozka na úplný konec URL). Formě URL zmíněné v příkladu výše
říkáme absolutní URL. Proti tomu existují relativní URL, jež vychází
z umístění aktuálního dokumentu (stránky, která odkaz obsahuje).
V takovém případě je možné některé části vynechat, např. pokud je
odkazovaná stránka umístěna na témže serveru, můžeme v URL vynechat
jméno serveru (domény). Pokud je navíc umístěna ve stejném adresáři jako
odkazující stránka, není třeba v URL psát ani cestu. Podoba URL také
přímo ovlivňuje viditelnost a použitelnost webu. Například je-li jméno
domény krátké a srozumitelné, budou si ho návštěvníci spíše pamatovat
a také je možné jej snáze nadiktovat po telefonu. Obsahuje-li jméno
domény (nebo některé jiné části URL) klíčové slovo, je to užitečné
z hlediska optimalizace pro vyhledávače. Opačným způsobem v obou
případech fungují URL obsahující velké množství parametrů, URL psaná
velkými písmeny či příliš dlouhá URL (např. se zalamují v emailech).
Dobře ušetřeným URL se anglicky říká cool URL (přešlo i do češtiny).
Zajímá-li nás jen použitelnost, pak mluvíme o přátelských URL (někdy
také user friendly URL). Pokud naopak hledíme pouze na vyhledávače, pak
je řeč o SEO friendly URL. |
Uniform Resource Locator |
Usability |
Pojmem web
usability se v anglicky mluvících zemích označuje použitelnost webové
prezentace, tedy její srozumitelnost, přehlednost a celková funkčnost.
Použitelnost webu úzce souvisí i s informační architekturou, především
s problematikou intuitivní navigace. Použitelnost je další z důležitých
vlastností webu, které přímo ovlivňují jeho schopnost plnit
(marketingový) úkol. Kromě toho použitelnost webu ovlivňuje i jeho další
vlastnosti, např. důvěryhodnost nebo design. Podrobnější informace
píšeme na stránce Použitelnost webu. |
|
User friendly |
User friendly - uživatelsky přátelský (přívětiví). Označení pro systém vhodně přizpůsoben intuitivnímu chápání uživatele (klienta). User friendly je možno označit internetové stránky, které jsou přehledné a kde uživatel lehce nalezne vše, co hledá. Za user friendly se dá označit i jakýkoliv program, systém, přístroj, mobilní telefon, ....atd.
Pojem převážně používán v internetovém marketingu.
Související pojem:
HCI
|
|
USP |
Znamená "to co má naše značka a ostatní ne." Unikátní vlastnost produktu či značky, která výrobek odlišuje od konkurenčních a je relevantní pro cílovou skupinu.
Dnes již překonaný pojem. Díky rychlosti konkurence na současných (zejména asijských) trzích je totiž obtížné až nemožné před konkurencí udržet (zejména technologický) náskok spočívající v jedné jediné vlastnosti.
|
Unique Selling Proposition |
USP |
USP je zkratka
z anglického Unique Selling Proposition, jedinečný prodejní argument.
Termín USP se používá v oblasti copywritingu a označuje se jím přínos
vaší nabídky pro klienty. Neboť každý potenciální zákazník si při
procházení vašeho webu klade otázku: „Čím se tento produkt liší od těch
ostatních, jemu podobných? Proč bych si měl koupit právě tento výrobek?“
USP je vaší odpovědí na podobné otázky. Nejčastěji na sebe bere USP
podobu jedné až dvou vět (základní charakteristikou USP je stručnost),
ve které své prodejní argumenty vysvětlíte. USP však není žádnou
reklamou či zbytečným marketingovým sloganem – vždy musí mluvit skutečná
fakta, která pokud možno rozvedete v dalším textu. USP je tedy jakýmsi
stručným shrnutím hodnoty výrobku či služby. Protože na internetu je
oproti jiným médiím obtížnější zaujmout, význam USP zde ještě vzrůstá.
Svou roli tu hraje i neohraničenost obvyklými bariérami, veškerá
konkurence je vzdálena jen několik kliknutí – umět se odlišit je ještě
důležitější. A právě v tom vám musí USP pomáhat. |
Unique Selling
Proposition |
Validátor |
Validátor je
automatický nástroj umožňující určit validitu dokumentu, tj. najít
případné chyby v zápisu kódu jeho porovnáním s platnými standardy.
Kontrola stránky validátorem je jednoduchou cestou, jak se vyhnout
problémům se zobrazením, zvýšit rychlost zobrazování stránky
v prohlížeči atd. Ke kontrole webových stránek se nejčastěji používají
online validátory, speciální webové aplikace, do kterých stačí zadat
odkaz, případně je možné nahrát vlastní soubor z počítače (nepublikovaný
dosud na internetu). Validátor už pak sám pozná podle DTD, o jaký typ
dokumentu se jedná. Stejným způsobem se používají také validátory
kaskádových stylů. Především při vývoji stránek je také pohodlný způsob,
který používá prohlížeč Opera. Při stisku kombinace kláves Ctrl + Alt +
V odešle aktuálně prohlíženou stránku validátoru W3C, který ji ihned
zkontroluje. Ušetří se tak čas potřebný k vypsání adresy validátoru do
prohlížeče a následné vyhledávání souboru na lokálním disku. Je třeba
poznamenat, že ani validátory nejsou neomylné. V některých případech
může stránka, kterou validátor označí jako validní, obsahovat drobné
chyby. Je to však spíše výjimečné a nijak to nesnižuje hodnotu
validátoru jako nástroje, jehož hlavním úkolem je napomáhat dodržování
standardů. |
|
Validita |
Obecně se
termín validita překládá jako platnost. Na internetu je validita
vlastností, která určuje, zda webová stránka odpovídá platným
standardům. Protože existují různé standardy pro různé jazyky (např.
HTML, XHTML, CSS), validita se určuje pro jednotlivé části stránky
zvlášť. K ověřování validity stránek (validaci) slouží tzv. validátory,
služby, které zadaný nebo odkázaný kód porovnají s příslušným standardem
a vypíší případné chyby. Validní stránku si tedy lze představit jako
stránku korektní po gramatické stránce (tj. neobsahující chyby). Ty
mohou vzniknout omylem (např. překlepem) nebo díky nedostatečným
znalostem kodéra. Validita se často plete se sémantikou, ta se však
zabývá významem elementů, nikoliv správností jejich zápisu. Proč je
validita důležitá? Validní stránky mají výrazně vyšší pravděpodobnost
správného zobrazení v prohlížeči, zejména v prohlížečích alternativních,
kterých je tolik, že v nich není možné stránky testovat. Totéž se týká
i prohlížečů teprve vyvíjených. Validita tak má vliv na přístupnost
webu. Validita také ovlivňuje schopnost dalších zařízení stránku správně
zpracovat, např. robotů vyhledávačů. Tím se zvyšuje viditelnost
prezentace. Validita však ovlivňuje i použitelnost webu, neboť validní
stránky se v některých případech rychleji vykreslují v prohlížeči.
Validita je užitečná i z hlediska ceny vývoje webu. Validní kód je lépe
čitelný, kodéři či programátoři se v něm snáze vyznají a je pro ně
mnohem jednodušší opravit případné chyby či zapracovat požadované změny.
Opačný pohled na validitu vychází z faktu, že některé prohlížeče
(zejména Internet Explorer) samy standardy nedodržují. Kodér tedy
v některých případech musí také použít nestandardní konstrukce, aby
chybu prohlížeče obešel. V tomto smyslu se často používá termín řízená
nevalidita. |
|
Vektorová grafika |
Pojmem
vektorová grafika se označuje jeden ze dvou hlavních způsobů ukládání
dvourozměrných obrázků v elektronické podobě. Narozdíl od bitmapové
grafiky, u které se obrázek skládá z jednotlivých bodů, vektorová
grafika využívá k popisu obrázků přesně definovaných geometrických
útvarů, jako jsou body, přímky, mnohoúhelníky a především křivky, jimiž
je možné jednoduše popsat jakýkoliv tvar. K výhodám vektorové grafiky
patří především možnost jakýchkoliv změn velikosti obrázku, aniž by to
mělo vliv na jeho kvalitu (toho se využívá například u vektorových map).
Mezi další výhody patří možnost pracovat s jednotlivými prvky obrázku
nezávisle na prvcích ostatních, určitý význam má i malá datová velikost
vektorové grafiky. Vektorová grafika se nejčastěji používá na tvorbu
logotypů, počítačovou sazbu, ilustraci a také například při tvorbě
flashových animací. Mezi nejznámější vektorové editory patří Adobe
Illustrator a Corel Draw. |
|
Videobanner |
Formát internetové reklamy. Reklamní formát, kde je v jeho části nebo přes celou plochu promítáno video (většinou digitalizovaný televizní spot).
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Virální marketing |
Forma marketingu (především) na internetu. Spočívá ve vytvoření zajímavé kreativy (obrázku, videa, aplikace), kterou si již následně uživatelé internetu sami přeposílají. Kreativa bývá většinou vtipná, se sexuálním podtextem, šokující (drsná), s originální myšlenkou nebo krásná (zvířátka, atp.).
Mezi nejúspěšnější virální kampaně poslední doby patří bezesporu:
Dove Real Beauty
Nike Ronaldinho
Po důkladném studiu nedávných virálních kampaní dospěla firma Jupiter Research k závěru, že pouhých 15% "virálů" v posledním roce dosáhlo svého cíle, tj. přimělo zákazníky šířit jejich sdělení dále.
|
Viral Marketing |
Virální marketing |
Virální marketing zahrnuje všechny marketingové aktivity, jež k šíření
reklamních informací využívají samotné uživatele / cílové zákazníky.
Jako vzor virálnímu marketingu slouží nejrůznější vtipy a další podobné
zprávy, které si lidé odnepaměti předávají mezi sebou. Pokud se je
podaří správně namotivovat, stačí na začátku kampaně „naočkovat“ pouze
malou skupinu a ta již zajistí rozšíření zprávy dál. Internet, a zejména
elektronická pošta, je pro virální marketing ideálním médiem, neboť
umožňuje velice rychlé šíření zpráv, problémem není zasáhnout celou
republiku během několika týdnů. Zároveň lze virální kampaň průběžně
přiživovat, např. vybudováním specializované microsite, umisťováním
odkazů na jiné weby, zapojením internetových komunit atd. Podstatou
virálního marketingu je správně laděné sdělení. Nejčastěji bývá vtipné,
parodující, mystifikující nebo erotické. Motivovat uživatele je možné
také různými slevami či dárky, často se objevují i zdarma poskytované
studie a další elektronické publikace. Vymyslet ono sdělení vzhledem
k cílové skupině je však zároveň i nejobtížnější částí virálního
marketingu. Kromě samotných emailů používá virální marketing i různá
další média posílaná v příloze – nejčastěji texty, obrázky, flashové
animace, audio a video… Svůj účel může splnit i šíření pouhého odkazu na
zdroj užitečných informací. Tímto způsobem se virální marketing často
propojuje s email marketingem – studie či publikace je tak zpřístupněna
až po zadání emailové adresy, která pak může být používána např.
k zasílání newletteru. Poznámka: pojem virální marketing pochází
z anglického viral marketing – správný překlad by tedy měl být spíše
virový marketing, přesto se však již rozšířilo původní nesprávné znění.
|
|
Visibility |
Web
visibility (někdy též online visibility) je anglický termín pro
viditelnost webu, označující především jeho snadnou nalezitelnost ve
vyhledávačích. Kromě optimalizace pro vyhledávače (SEO) však lze
zajistit viditelnost webu i mnoha jinými způsoby, k nejčastějším patří
výměna odkazů, registrace do katalogů či některý z mnoha druhů online
reklamy, většinou bannerová reklama nebo PPC kampaně. Vyhledávač Google
v době psaní tohoto článku vracel na dotaz „web visibility“ přes
23 000 000 výsledků. Dostatečná viditelnost totiž dokáže webu zajistit
vysokou a dobře cílenou návštěvnost a ta je zase předpokladem úspěšného
plnění účelu webu, ať už jsou jeho konkrétní cíle jakékoliv. Proto není
divu, že se na anglicky psaném internetu pojem web visibility tak často
skloňuje. |
|
VOD |
Videopůjčovna na dálku. Obecný název pro technologie umožňující vybírání si videa na dálku (ze serverů), přičemž se video následně přehraje na zákazníkově televizi či počítači. Technologie lze využít i na školení či videokonference. |
Video on Demand |
Vyhledávač |
Vyhledávač - viz. search engine.
|
Search Engine |
Výměna odkazů |
Výměna
odkazů (anglicky link exchange) je jedním z nejčastějších způsobů, jak
vybudovat zpětné odkazy (častější už je možná pouze registrace do
katalogů). Zdánlivě vše funguje poměrně jednoduše: najdeme vhodný web
umístíme odkaz na něj na našem webu požádáme jeho majitele o výměnu
odkazů odkaz průběžně kontrolujeme Ve většině případů je však výměna
odkazů velice pracná, zejména jde-li o komerčně zaměřenou prezentaci
(v takovém případě se často udává potřeba 30 minut na získání jednoho
odkazu). Především je třeba na webu nabízet obsah, díky kterému na něj
budou ostatní rádi odkazovat. Také hledání vhodného webu pro výměnu
odkazů bývá složité. Mělo by jít o web stejného či podobného tématu (ne
však konkurenční), web by měl být dostatečně navštěvován a dobře
hodnocen vyhledávači, odkaz by měl být součástí kvalitní stránky, na
této stránce by nemělo být příliš mnoho dalších odkazů… Navíc díky stále
dokonalejším algoritmům vyhledávačů se efekt výměny odkazů (v některých
případech) postupně snižuje, proto bývají zpětné odkazy stále častěji
získávány jinými způsoby (publikace článků, nepřímý link building). |
|
Vysílačky |
Slangový výraz pro vysílací podklady do televize.
|
|
Vyvolání nebezpečí záměny |
Brání užití názvu či jména jiného výrobce na svých výrobcích (např. nápis developed by Kodak na fotofilmu od čínského výrobce), chrání podnikové značky a příznačné materiály (Goratex) a chrání výrobce před tvarovými a jinými napodobeninami jeho výrobků (prodej limonády v lahvích á la Coca-Cola).
|
|
W3C |
W3C, World Wide Web
Consortium je mezinárodní sdružení existující od roku 1994, jehož
hlavním úkolem je dohlížet na vývoj internetových standardů. Před
založením W3C totiž existovalo velké množství různých nestandardních
procedur a postupů, které některé prohlížeče podporovaly a jiné nikoliv,
což tvorbu WWW stránek velice stěžovalo. Smyslem W3C je tedy zajistit
interoperabilitu, tj. schopnost různých systémů a klientů vzájemně
spolupracovat. W3C je konsorciem, skládá se z několika stovek komerčních
společností a akademických organizací, které platí za členství. Za tyto
peníze W3C například vytvořilo standardy jazyků XHTML, XML, CSS či DOM
nebo třeba provozuje validátor, nástroj sloužící k rychlé kontrole, zda
stránka odpovídá specifikacím. W3C se také zabývá přístupností webu.
|
World Wide Web Consortium |
W4D |
Zkratka W4D označuje
tzv. manifest Dogma W4D, iniciativu skupiny českých webdesignérů z roku
2002. V době, kdy pojmy přístupnost a použitelnost webu teprve vznikaly,
tito lidé se pokusili vytyčit základní pravidla, jejichž dodržování by
mělo zajistit všeobecně přístupné, bezbariérové a přehledné dokumenty.
Název W4D je odvozen z anglického Worth World Wide Web, tedy hodnotný či
užitečný WWW. W4D definuje 13 základních pravidel týkajících se validity
kódu, struktury stránky, sémantiky, použitých barev (vzhledem ke
kontrastu písma) a dalších požadavků. Více si můžete přečíst přímo na
stránkách Dogma W4D. |
Dogma Worth World Wide Web |
WAP |
WAP (Wireless Aplication Protocol) je speciální formát stránek na internetu, který je přizpůsoben prohlížení přes mobilní telefony. Nejedná se o klasické WWW (webové) stránky, ale o jistou upravenou (jednodušší) verzi pro displaye mobilních telefonů.
V poslední době jsou již internetové prohlížeče v mobilních telefonech schopny číst i klasické webové stránky, tedy se od klasického WAPu ustupuje.
Související pojem:
Mobile friendly
|
|
Watermark |
Formát internetové reklamy. Podkres textu stránky logem klienta, které je v bledých ale dostatečně viditelných barvách. Není proklikávací, je vhodný pro image kampaně.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
Vodoznak |
Wear out |
Wear out efekt nastává v okamžiku, kdy reklamní spot, inzerát ztrácí účinnost, je „obnošený.“
Komunikovaná zpráva, message, začíná konzumenta obtěžovat a na spot či inzerát může zareagovat negativně.
Wear out je otázkou obsahu a nasazení, projevuje se v jak v tisku, tak v rozhlasu a TV. Jeho oddálení lze ovlivnit jak úpravou obsahu, tak nižší intenzitou mediálního nasazení.
Pokud se plánuje intenzivní kampaň, je vhodné vyprodukovat více variant kreativních exekucí (obrázků, TV spotů apod.) a tyto exekuce rotovat, obměňovat.
Související článek:
Reklamní wear out
|
|
WEB 2.0 |
Populární termín označující "novou generaci" webu (resp. služeb internetu). Za fenomény WEB 2.0 se označují např. blogy, sociální sítě, RSS, Ajax atp.. Mezi servery ztělesňující WEB 2.0 patří např. Wikipedia, YouTube, Second Life a MySpace. Velký důraz na interaktivitu a tzv. User Generated Content (tedy vytváření obsahu běžnými uživateli).
Web 2.0 je dosti neuchopitelný a velice problematický termín. Z části se dá označit za nicneříkající kvazi-pojem, který má za úkol pouze zatraktivnit internet a přivést k němu větší investice.
|
|
Webhosting |
Pojmem
webhosting (někdy také web hosting) se označuje služba spočívající
v pronajímání serveru připojeného k internetu pro účely umístění webové
prezentace. Webhosting v sobě obvykle zahrnuje i související služby,
např. bezpečnostní aktualizace daného serveru, správu DNS, emailový
server, webmail, konektivitu či statistiky přístupů. Jednotlivé
společnosti nabízející webhosting se mezi sebou značně liší, až už
nabízenými nástroji (databáze, skriptování, možností stahování logů
serveru atd.), technickou podporou, rychlostí připojení, ochotou povolit
nestandardní nastavení… Sháníte-li webhosting, rádi vám budeme
nápomocni, zkuste se podívat na naši nabídku na stránce Naše severy.
Kromě běžného komerčního webhostingu existuje i webhosting poskytovaný
zdarma, tzv. freehosting. Nulová cena tohoto webhostingu je zde však
vykoupena mnoha nevýhodami, např. pomalým připojením, nedostatečnými
softwarovými nástroji na straně serveru, vkládáním reklamy do stránek,
neexistující technickou podporou, častými výpadky serveru atd. Jde-li
o komerční projekt, vyplatí se nešetřit, v konečném důsledku je klasický
webhosting vždy levnější variantou. |
|
Weblog |
Pojem weblog
vznikl spojením anglických slov web a log a znamená tedy něco jako
internetový deníček. Někdy se slovo weblog také zkracuje na pouhé blog.
Weblogy jsou specializované webové aplikace, které slouží k pravidelné
publikaci krátkých příspěvků (tzv. spotů). Tyto příspěvky jsou obvykle
řazeny chronologicky a zároveň je jimi možné listovat podle kategorií.
Nové spoty jsou často šířeny i pomocí RSS. K jednotlivým spotům je
obvykle možné přidávat komentáře a tak se kolem mnohých weblogů rychle
tvoří různě velké komunity. Zároveň na sebe weblogy často vzájemně
odkazují, čímž čtenáři weblogů i jejich autoři tvoří jakési relativně
uzavřené společenství, obvykle nazývané blogosféra. Díky dobrému
propojení odkazy jsou weblogy oblíbené i u vyhledávačů. Protože je
weblog jednoduchým a přitom účinným nástrojem, velmi rychle se ujal i v
komerční oblasti. Existuje celá řada firemních weblogů, stále častěji se
skloňuje pojem weblog marketing. Postupně se objevují i weblogy
novinářské. Také v politickém marketingu má dnes weblog své
nezastupitelné místo. |
|
Wobbler |
Z anglického wobble - houpat se.
Forma reklamy v místě prodeje.
Jedná se o malý obdélník z plastu nebo tvrdého papíru, kartonu, který vyčnívá z regálu na proužku papíru. Trochu se hýbe díky proudění vzduchu v obchodě - díky tomu přitahuje pozornost.
Nejvyšší účinek má, je-li umístěn ve výšce očí.
Související pojmy:
POS / POP
|
|
Word of Mouth Marketing |
Word-of-Mouth Marketing (zkráceně WOMM) je marketing zaměřený na vyvolání efektu ústního šíření "reklamy" mezi samotnými zákazníky. Součást buzz marketingu.
Související pojmy:
Buzz marketing.
|
WOMM |
WWW |
Nejpopulárnější rozhraní na internetu. Alias hypertextové stránky/hypertextový protokol - podmnožina protokolů TCP/IP. Klasické internetové stránky.
|
|
WWW |
Ačkoliv se dnes
zkratka WWW stala symbolem internetu jako takového (podobně jako třeba
zavináč), původně sloužila k označení protokolu HTTP. Umístěním WWW do
adresy dokumentu byl uživatel informován, že si má spustit aplikaci,
která daný protokol ovládá (v tomto případě webový prohlížeč). Dnes však
již většina internetových aplikací ovládá více protokolů a zkratka WWW
tak ztratila svůj původní význam. Přesto je však i dnes vhodné WWW
v názvu serveru uvádět. Jednak laická veřejnost snáze pochopí, že se
jedná o internetovou adresu (zejména při offline propagaci), jednak
adresu s WWW různé aplikace (např. emailový klient) automaticky převádí
na odkaz. Zkratka WWW pochází z anglického World Wide Web (celosvětová
síť, pavučina). |
World Wide Web |
WYSIWYG |
WYSIWYG je
zkratka z anglického What you see is what you get – co vidíš, to
dostaneš. Jako WYSIWYG se zpravidla označují editory, v nichž uživatel
přímo upravuje webovou stránku tak, jak bude vypadat v běžném
internetovém prohlížeči (podobně jako v programu MS Word, což je
v podstatě také WYSIWYG editor). Výhody WYSIWYG editorů jsou tedy
zřejmé, umožňují formátovat obsah stránek i bez znalostí jazyka HTML.
Právě proto se WYSIWYG editory často používají v nejrůznějších
redakčních systémech. Mezi další klady WYSIWYG editorů patří velmi
pohodlná práce. Předpokládáte-li, že WYSIWYG editory mají také své
nevýhody, tušíte správně. Většina dostupných WYSIWYG editorů totiž
generuje velice špatný HTML kód, ať už z hlediska sémantiky nebo
struktury (vývoj WYSIWYG editorů často zaostává za vývojem prohlížečů).
To může například vést až k problémům s přístupností webu. Některé
WYSIWYG editory mají problémy i s kaskádovými styly. Problémy často
vznikají i při složitějších vizuálních úpravách stránky, právě proto se
WYSIWYG editory příliš nehodí pro vytváření celých webů a používají se
spíše tam, kde jsou potřeba pouhé modifikace textů (např. úprava
článků). K nejznámějším WYSIWYG editorům Patří Microsoft FrontPage.
Opakem WYSIWYG editorů jsou tzv. editory textové (někdy strukturní). Ty
umožňují práci přímo s kódem, často ji i různými způsoby zefektivňují
(např. různým barvením značek, napovídáním a automatickým doplňováním).
|
What You See Is What You Get |
XHTML |
XHTML je moderní
značkovací jazyk sloužící jako nástupce dnes již zastaralého jazyka
HTML. XHTML je zároveň aplikací jazyka XML, z čehož plynou některé
odlišnosti, například nutnost deklarace kódování, přísnější pravidla pro
zápis elementů (např. musí být uzavřené) a atributů (malými písmeny,
v uvozovkách). XHTML dnes existuje ve dvou verzích. První je XHTML 1.0,
dělící se ještě na tři další varianty, Frameset (varianta pro stránky
používající rámy), Transitional (varianta mající usnadnit přechod na
XHTML), a Strict (nejpřísnější varianta). Druhou verzí je XHTML 1.1,
které se příliš neliší od varianty XHTML 1.0 Strict, pouze je rozděleno
do několika modulů. Ačkoliv na tuto problematiku existuje množství
různorodých názorů, v praxi se nejlépe osvědčuje používat k tvorbě WWW
stránek právě striktní XHTML. XHTML 1.1 se nehodí pro svou nepřístupnost
pro staré prohlížeče, zbylé dvě varianty XHTML 1.0 jsou zase příliš
volné, což, podobně jako u HTML klade velké nároky na disciplínu kodéra.
|
Extensible Hypertext Markup Language |
XML |
XML je zkratka
z anglického eXtensible Markup Language, rozšiřitelný značkovací jazyk.
Ve skutečnosti je XML tzv. metajazyk, nadřazený značkovací jazyk,
v rámci něhož je možné vytvářet vlastní jazyky (definované pomocí DTD
popisu). Takovým jazykem je například XHTML, kombinace XML a HTML. XML
je zajímavý tím, že neobsahuje žádné konkrétní značky (elementy),
kdokoliv si tedy může vymyslet vlastní značky, např.
<barva>zelená</barva>. To umožňuje velice dobře definovat přesnou
strukturu každého XML dokumentu podle aktuální potřeby. XML je tak
jakýmsi předělem mezi databázovou strukturou a textovým dokumentem. XML
narozdíl od známějšího jazyka HTML vůbec neobsahuje informace o způsobu
zobrazení, dochází tak k naprostému oddělení formy od obsahu. Díky tomu
je XML mnohem flexibilnější, umožňuje vlastní volbu zobrazení každé
aplikaci, která s XML dokumentem pracuje. Pokud je přesto potřeba
jednotný vzhled, lze ho definovat pomocí speciálních stylesheetů
(kaskádové styly nebo XSL), které jsou připojeny v záhlaví XML
dokumentu. XML se dnes používá především pro snadnou výměnu informací
(např. výměnu faktur) a komunikaci nezávislou na konkrétní aplikaci či
platformě. Hlavními výhodami XML oproti jiným formátům používaným pro
přenos informací je jeho nezávislost, standardizace, poměrně malá
velikost, podpora národních kódování a jednoduchý převod na jiné
formáty. |
eXtensible Markup Language |
XSL |
XSL je zkratka
z anglického eXtensible Stylesheet Language, rozšiřitelný stylový jazyk.
XSL je skupina jazyků určená k převádění XML dokumentů na jiné
dokumenty, např. XHTML nebo jiný XML dokument. XSL je tedy soubor
jakýchsi transformačních pravidel, které převod XML dokumentu přesně
popisují. XSL se například často používá k vytváření rejstříku či obsahu
v rámci jednoho XML dokumentu. XSL také dokáže specifikovat vizuální
formátování (vzhled) XML dokumentů, například při jejich převodu do PDF.
K tomuto účelu obsahuje XSL speciální slovníky. |
eXtensible Stylesheet
Language |
Y2K |
Termín Y2K označuje
tzv. problém roku 2000 (z anglického Year 2 Kilo), resp. problémy
související s přechodem do druhého tisíciletí. Především se kvůli vysoké
ceně hardware v osmdesátých a počátkem devadesátých let šetřilo každým
bitem. Proto se i datum ukládalo v podobě dd-mm-rr, tedy „19“ se
v letopočtu vynechávala. Další příčinou Y2K byla i snaha programátorů si
zjednodušovat práci, neboť s dvoumístným letopočtem bylo mnohem snazší
pracovat. Při vstupu do roku 2000 však bylo možné očekávat problémy
s nejednoznačností tohoto zápisu, zejména v nemožnosti zadat rok vyšší
než 1999. Případně se předpokládalo, že Y2K způsobí různé omyly
s tříděním datumů a početními operacemi s nimi. Mezi další důvody
problému Y2K patřila také neexistence dne 29. 2. 2000, neboť mnohé
programy rok 2000 nepočítaly za přestupný. Sekundární problémy
v souvislosti s Y2K způsobovala i tzv. magická data, např. den
9. 9. 1999 se v databázích často používal k označení data, které nemá
nikdy vypršet. Z těchto důvodů se Y2K stal velmi diskutovaným tématem,
jež zasáhlo i marketingové aktivity – vyhovující produkty byly
označovány značkou Y2K compliant. Šířila se však i panika předpovídající
nejrůznější stupně chaosu, od výpadků elektroniky až po celkovou zkázu
světa. Urychleně vznikaly různé Y2K komise, zejména v armádě
a v bankovnictví. Nakonec se však Y2K obešel bez větších problémů,
částečně i díky důkladné práci mnoha programátorů a techniků. |
Year 2
Kilo |
YouTube |
YouTube je velkým fenoménem současného internetu. Jedná se o internetový komunitní videoportál, založený roku 2005 třemi bývalými zaměstnanci PayPal. V současnosti se jedná o největší světový systém pro sdílení filmových souborů na internetu. V listopadu 2006 byl zakoupen Googlem za neuvěřitelných 1,65 miliardy dolarů.
Princip serveru je, že každý se může zdarma zaregistrovat a sdílet své filmy s ostatními uživateli. YouTube stojí za zrodem mnoha internetových hvězd – uživatelů, jejichž filmy shlédlo obrovské množství lidí (často přes milion). Největším problémem YouTube je časté porušování autorských práv.
|
|
Zákon o regulaci reklamy |
Zákon o regulaci reklamy
Zákon o provozování rozhlazového a televizního vysílání
|
|
Zavináč |
Slovo zavináč je
českým názvem pro znak @. V angličtině zavináč nahrazuje spojku at
a používá se ve významu „u“ nebo „při“, někdy také „po“ (např.
5 krabiček po 3 librách). Svou slávu získal zavináč především použitím
v emailové adrese, kde slouží k oddělení jména uživatele od jména
serveru (např. info@adaptic.cz). V této podobě je zavináč používán již
od roku 1972. Zavináč byl v češtině zřejmě pojmenován po stejnojmenném
pokrmu z rybího masa, který svým tvarem připomíná. V mnoha dalších
jazycích má zavináč různá zvířecí pojmenování, např. prasečí ocásek
(dánština), myška (čínština), opička (polština), pes (ruština) nebo
hlemýžď či šnek (různé jazyky). Norové nazývají zavináč kudrnatou alfou,
švédové mu říkají a-chobot. Zajímavá je i hebrejština se svým štrůdlem.
V Čechách není původní význam zavináče příliš znám a zavináč se často
používá spíše ve významu spojky „a“ (podobně jako znak &). Často je také
zavináč považován za symbol internetu, podobně jako zkratka WWW. Na
české klávesnici je obvykle možné zapsat zavináč kombinací kláves Pravý
Alt + V nebo Alt + 64 (na numerické části). |
|
Zlatý řez |
Zlatý řez je
pojmem týkající se kompozice. Jde o přímku dělící danou plochu tak, aby
výsledek působil na lidské oko co nejestetičtějším dojmem. V praxi se
zlatý řez používá např. pro umístění výrazné dominanty (nápadného prvku)
v grafice, na webu zejména v záhlaví stránek. Zlatý řez nejsnáze
zjistíme rozdělením strany v poměru 0,62 : 0,38 (po zaokrouhlení, ve
skutečnosti 0,6180339887498948482045868343656 atd.). Pokud vzniklým
bodem vedeme přímku, rozdělí naši plochu právě v poměru zlatého řezu.
Pokud takto rozdělíme všechny strany, získáme čtyřikrát tzv. zlatý bod.
Ten je optimální pro umístění malých, ale hmotně působících prvků
v kompozici. Zlatý řez se samozřejmě netýká jen internetové grafiky,
používá se i při sazbě knih, tvorbě reklamních tiskovin nebo třeba při
komponování fotografií. Zlatý řez při kompozici používali také staří
mistři, zejména v období renesance. Lidská znalost zlatého řezu je však
mnohem starší, jeho geometrická konstrukce je známa již od prvního
století před naším letopočtem. |
|
Zlehčování |
Publikace nepravdivých údajů nebo stanovisek, které mohou jiného soutěžitele poškodit, či uvádění i pravdivých údajů, které však mohou jiného soutěžitele poškodit (naše nemrznoucí směs mrzne při teplotě –40 °C, kdežto směs výrobce B již při –30 °C. Toto konstatování by v Norsku bylo přípustné, ne však v jižní Itálii).
|
|
Značka |
Viz Brand
|
|
Zpětná vazba |
Pojem
zpětná vazba (anglicky feedback) se na internetu obvykle používá ve dvou
trochu odlišných významech. Záleží na tom, zda se zpětná vazba týká
uživatele webu nebo jeho majitele. V prvém případě máme zpětnou vazbou
na mysli především různá oznámení, jež by měla následovat bezprostředně
po každé akci uživatele. Takovou akcí může být například objednání
newsletteru, zpětnou vazbou je potom potvrzení o úspěšném přihlášení či
zobrazení chybového hlášení. Zpětná vazba zde slouží především pro
zvýšení použitelnosti webu. Častěji je však pojem zpětná vazba používán
z hlediska majitele či tvůrce webu. Patří sem různé kontaktní formuláře,
ankety, knihy návštěv, diskuze, fóra a další způsoby umožňující zlepšit
kontakt s uživatelem. V této podobě slouží zpětná vazba zejména
k předání informací směrem od návštěvníka k tvůrci webu (tj. opačně, než
jak obvykle funguje většina stránek) a umožňuje tak lépe poznat tyto
potenciální zákazníky a jejich potřeby, což je důležité např. pro
rozhodování o dalším směru při plánování internetové strategie. Protože
takováto zpětná vazba dovoluje návštěvníkovi vyjádřit svůj názor,
zvyšujeme jejím zařazením i důvěryhodnost webu, neboť tím
v návštěvníkovi budujeme dojem, že nám na něm záleží. |
|
Zpětný odkaz |
Jako zpětný
odkaz (anglicky backlink, inbound link) se označuje každý odkaz mířící
na danou stránku z jiné stránky. Pokud máme na mysli pouze zpětné odkazy
z jiných internetových prezentací, pak je primární funkcí zpětných
odkazů především přivádět na náš web nové návštěvníky. Zpětné odkazy
tedy zvyšují viditelnost webu. Zpětné odkazy jsou také důležitou
součástí optimalizace pro vyhledávače (SEO), vyhledávače podle jejich
kvality a počtu usuzují na kvalitu a relevanci cílové stránky vzhledem
k položenému dotazu (tzv. odkazová popularita). Např. míří-li na některý
web 100 odkazů s textem „zelený kolibřík“, je velmi pravděpodobné, že je
tato stránka mnohem více o kolibřících než stránka bez jediného zpětného
odkazu. Protože často nemusí cílová stránka ani zmiňovaný text
obsahovat, využívá se tohoto jevu při tvorbě tzv. Google bomby. Kromě
textového obsahu zpětného odkazu však záleží i na mnoha jiných
vlastnostech, např. na jeho stáří, umístění na dané stránce, PageRanku
dané stránky, počtu dalších odkazů na dané stránce, celkové kvalitě dané
stránky, jejím tématu atd. Souhrn těchto vlastností tvoří tzv. off-page
faktory. Je dobré si také uvědomit, že mezi zpětné odkazy se
započítávají i odkazy umístěné ve stejné prezentaci (interní zpětné
odkazy). Je tedy užitečné důkladně promyslet informační architekturu
a jednotlivé stránky správně propojit odkazy. Mezi další časté způsoby
získávání zpětných odkazů patří registrace do katalogů, výměna odkazů
a nákup placených odkazů. Počet zpětných odkazů lze alespoň přibližně
zjišťovat ve vyhledávačích pomocí operátoru link (např. dotazem
link:www.example.com). |
|
Zrcadlo |
Prostor na stránce (v tisku), do kterého je možné umístit text či obrázek. Je o několik centimentrů menší než celková velikost strany novin/časopisu (tzv. čistý formát).
|
|
PayPal |
Platební procesory PayPal
Platební procesory, jako například PayPal, Google Checkout nebo Click2Pay umožňují přijímání elektronických online plateb. V zásadě se však od klasických platebních bran, na kterých klient při placení pokaždé přímo zadává údaje své kreditní karty, liší tím, že klient údaje své kreditní karty zadá pouze jednou při registraci do systému, kterému důvěřuje (např. PayPal) a později je již nemusí při dalších nákupech zadávat.
Provozujete-li tedy internetový obchod (internetové prodejny), umožní vám PayPal jednoduše přijímat platby od zákazníků, a to i pokud oni sami vůbec žádný PayPal účet nemají. V průběhu dokončování objednávky je nakupující přesměrován na stránku PayPal, kde si vybere způsob platby. Tato stránka je částečně upravitelná pro design obchodu, takže zákazník nemusí ani poznat, že odešel jinam. V případě, že nemá na PayPalu účet, vyplní zde nutné zúčtovací údaje o své kartě - PayPal tak zafunguje podobně jako Google Checkout, pro zákazníky znamená větší bezpečnost jeho údajů, obchodům odpadá nutnost tyto údaje spravovat. Pokud již zákazník účet u PayPalu má, je vše ještě snadnější. Vyplní pouze přihlašovací jméno a heslo a zaplatí buď z přebytku na svém PayPal účtu, nebo opět kartou.
Co se týče PayPalu, jedná se o nejoblíbenější metodu na severoamerickém kontinentu. Čeští provozovatelé e-shopů mohou od konce roku 2006 PayPalu rovněž využívat k placení i přijímání plateb. V současné době však není platební prostředí PayPalu lokalizováno do češtiny, což jej významně diskvalifikuje. Pro obchodování v zahraničí je to však jedna z nejvýznamnějších voleb. Google Checkout zatím není připraven pro český trh. |
Pay Pal |
Business Intelligence |
Business Intelligence (zkratka BI) je sada postupů, procesů a technologií, jejímž cílem je účinně a účelně podporovat rozhodovací procesy ve firmě. Představuje komplex aplikací, které podporují analytické a plánovací činnosti podniků a organizací a jsou postaveny na specifických, tzv. OLAP (On-Line Analytical Processing) technologiích a jejich modifikacích.
Význam pojmu Business Inteligence
Business Intelligence (zkratka BI) je sada postupů, procesů a technologií, jejímž cílem je účinně a účelně podporovat rozhodovací procesy ve firmě. Představuje komplex aplikací, které podporují analytické a plánovací činnosti podniků a organizací a jsou postaveny na specifických, tzv. OLAP (On-Line Analytical Processing) technologiích a jejich modifikacích. |
BI |
C2C |
Zkratkou C2C (Consumer To Consumer) jsou označovány webové aplikace typu bazar nebo aukce (intrernetové aukce, elektronické aukce, e-aukce). Termín pak popisuje vzájemný vztah mezi dvěma zákazníky, kdy na jedné straně jeden nabízí a druhý může koupit. Obchod se pak uskutečňuje pouze prostřednictvím webové aplikace, aniž by do ní provozovatel aplikace přímo zasahoval. Ten obvykle profituje z mikroplateb za zveřejněný inzerát, nikoli za uskutečněné obchodní transakce. Provozovatel pak obvykle nenese žádné garance za kvalitu uskutečněného obchodu. Typickou C2C službou je největší aukce na světě eBay.com. |
Consumer To Consumer |
CMS |
CMS (Content Management System) je softwarová aplikace pro správu a publikování informací na internetu, intranetu, či extranetu. CMS systémy jsou vhodné pro firemní weby, firemní prezentace, prezentace výrobků a služeb, internetové časopisy, portály ap.
Zkratka CMS
CMS (Content Management System) je softwarová aplikace pro správu a publikování informací na internetu, intranetu, či extranetu. CMS systémy jsou vhodné pro firemní weby, firemní prezentace, prezentace výrobků a služeb, internetové časopisy, portály ap. Často je také označována termíny publikační nebo redakční systém.
CMS systém se obvykle skládá z databáze, webové části (Front-End), administrace (Back-End), k jejíž obsluze stačí přístup na internet a internetový prohlížeč. Z překladu názvu jasně vyplývá, že se jedná o práci s obsahem, ať už je obsahem míněn text, obrázky, dokumenty, videa ap.
Pokročilé redakční systémy pak k tvorbě článků využívají WYSIWYG editory, které uživateli velmi usnadňují práci a snižují nároky na znalosti technologií.
Související termíny
Zkratka CMS není stoprocentně výstižná. Z tohoto důvodu se začalo využívat zkratek, které blíže specifikují zaměření konkrétního CMS:
* ECM (Enterprise Content Management ) - propojuje více zdrojů dat.
* WCM (Web Content Management) - CMS založený na webových technologiích.
* DMS (Document Management System) - určen pro správu dokumentů organizace, jak uvnitř, tak vně.
Určení CMS systému
* Firemní prezentace
* Firemní web
* Intranetové a extranetové portály
* Internetové časopisy
* Obecné www stránky
* Stránky neziskových organizací
* Stránky institucí
* Stránky škol |
Content Management System |
Click-rate |
Poměr počtu kliknutí k počtu zobrazení reklamního prvku - vypovídá o účinnosti dané reklamy.
Click-rate je poměr počtu kliknutí k počtu zobrazení reklamního prvku (banner, textový inzerát) a vypovídá o účinnosti dané reklamy. Click-rate se udává v procentech. Spočítá se podle následujícího vzorce:
Click rate (%) = počet kliknutí na reklamu / počet zobrazení reklamy * 100 |
Click rate |
CRM |
CRM (Customer Relationship Management) je poměrně široký termín, který pokrývá koncepty užívané organizacemi k udržení jejich vztahu se zákazníky, včetně sběru, ukládání, využívání a analýzy dat.
Zkratka CRM
CRM (Customer Relationship Management) je poměrně široký termín, který pokrývá koncepty užívané organizacemi k udržení jejich vztahu se zákazníky, včetně sběru, ukládání, využívání a analýzy dat. Zřejmým cílem je maximalizace loajality zákazníků a ziskovosti podniku. V dnešní době je využívání CRM systému standardem zejména u středních a větších organizací.
Možnosti pořízení CRM systému
CRM systém lze pořídit jako samostatnou aplikaci. Zde se však často naráží na problém propojení s podnikovým informačním systémem (ERP systém) s ohledem na pořizování a ukládání dat na jediném místě. Ideálnějším řešením může být zakoupení CRM modulu jako součásti ERP systému. Navštívíte-li seznam našich partnerů, jistě mezi nimi naleznete vhodného dodavatele podnikového systému s integrovaným ERP systémem. Seznam našich partnerů naleznete v článku Naši partneři. |
Customer Relationship Management |
Data Mining |
Data mining představuje proces shromažďování a vyhodnocování dat. Je pojmem z oblasti Business Inteligence.
Význam termínu Data Mining
Data mining představuje proces shromažďování a vyhodnocování dat. Je pojmem z oblasti Business Inteligence. Cílem je průběžné shromažďování co největšího počtu dat a následné analýzy, které mohou pomoci objevit trendy, na základě nichž lze činit důležitá marketingová a obchodní rozhodnutí. Obvykle každý komerční i nekomerční subjekt shromažďuje data ve svých vlastních systémech (ERP systém, CRM systém, e-shop) a nad těmito daty lze provádět pravidelné "dolování".
Nástroje pro Data Mining
Nástroje pro data mining bývají součástí některých ERP systémů nebo také součástí technologických platforem jako např. MS SQL 2005:
* Služba SQL Server 2005 Integration Services. Používání služby SQL Server 2005 Integration Services umožňuje vytvořit výkonnější kanál pro data, díky kterému může vaše organizace identifikovat izolované hodnoty, oddělovat data a doplňovat chybějící hodnoty na základě prediktivní analýzy algoritmů pro dolování dat.
* Služba SQL Server 2005 Analysis Services. Umožňuje vytvořit obsáhlejší jednotný model dimenzí (Unified Dimensional Model) přidáním dimenzí dolování dat, které dělí data podle skrytých vnitřních zákonitostí.
* Služba SQL Server Reporting Services. Umožňuje vytvořit inteligentnější, promyšlené sestavy založené na dotazech dolování dat, které poskytují správné informace správným cílovým skupinám.
Nástroj SQL Server Data Mining je plně rozšiřitelný uloženými procedurami pro platformu Microsoft .NET (ASP.NET) a algoritmy a prohlížeči plug-in, které lze bez problémů integrovat, a využívat tak všechny funkce a možnosti integrace platformy. Pokud nasadíte nástroj SQL Server Data Mining jako platformu, nebudete již nikdy omezeni původními funkcemi vašeho systému pro dolování dat, protože je vždy budete moci rozšířit tak, aby odpovídaly vašim požadavkům.
Související termíny
S termínem Data Mining úzce souvisí termíny OLAP (On-Line Analytical Processing), OLAP kostky, OLAP Services, datové krychle, datové sklady, multidimenzionální databáze ap. |
dolování dat |