↓na obsah↓

page: 1 2 3 4 5 6

idvaluealt_name
Parazitování na pověsti Na rozdíl od klamavého označení zde nelze zmást spotřebitele, neboť byl klamavě označen výrobek naprosto odlišného určení (např. chléb Siemens).
Pasant Kolemjdoucí, osoba míjející reklamní nosič - pojem z oblasti venkovní reklamy. Související pojmy: BigBoard BillBoard CLV - CityLight Marketingový výzkum OOH - Out Of Home Outdoor Research
Penalizace Penalizace je termín z oboru optimalizace pro vyhledávače. Penalizace webu hrozí, pokud se snaží o lepší umístění ve vyhledávači využitím některé z podvodných technik, jako je např. cloaking, link farma, doorway page, skrytý obsah apod. Co pro web penalizace znamená? Je to různé, penalizace se může projevit poklesem ve výsledcích vyhledávání (SERP) nebo jeho úplným vyřazením. Penalizace se také často netýká jen podvodné prezentace, zasahuje weby, které např. na škodlivý obsah odkazují. Penalizace navíc většinou nekončí po odstranění problému, často trvá velmi dlouho (v řádu měsíců a let) – vyhledávač se tím dlouhodobě brání proti podvodníkům. Penalizace může být webu přidělena po automatickém rozpoznání podvodu samotným vyhledávačem, udat váš však může také vaše konkurence, většinou s využitím stránky zvané Spam report.
Penetrace Pojem popisující rozšíření určitého produktu nebo média v populaci (trhu). Např. když penetrace internetu je 55% znamená to, že více jak polovina obyvatel ČR má pravidelný přístup k internetu.
Peoplemetry Viz TV-metry
Perl Perl je programovací jazyk pocházející už z roku 1987, jeho autorem je Kanaďan Larry Wall. Na internetu se Perl používá k vytváření CGI skriptů, např. pokud je potřeba v rámci serveru pracovat s rozsáhlými soubory. Perl je jazyk velice flexibilní, přizpůsobuje se stylu programátora, jednu věc je možné zapsat více různými způsoby. Podle kritiků je to však zároveň nevýhodou Perlu, neboť to někdy zhoršuje orientaci ve složitějších skriptech. Díky zmiňovaní flexibilitě může být Perl velmi užitečným nástrojem, lze v něm skutečně efektivně programovat. K dalším výhodám Perlu patří i obrovské množství modulů, které jsou pro něj dostupné. Díky nim Perl podporuje všechna důležitá rozhraní, včetně některých řídce používaných databází. Také rozsáhlou komunitu kolem Perlu lze považovat za klad tohoto jazyka.
Personalizace Termín personalizace se používá k vyjádření možnosti danou stránku přizpůsobovat svým potřebám. V nejjednodušším případě může jít o výběr z různých předpřipravených skinů (grafických podob) prezentace, taková míra personalizace bývá častá i u různých freemailových serverů. Portály často nabízí pod pojmem personalizace možnost zobrazování aktuálních informací podle zadaných hodnot, např. počasí podle adresy, horoskopy podle data narození atd. Vyšším stupněm personalizace je možnost manipulovat přímo s obsahem stránek, např. skrývat některé informace či naopak přidávat informace z jiných zdrojů (většinou s využitím RSS). Taková stránka nastavená v prohlížeči jako domovská už může být pro uživatele užitečným nástrojem, z personalizace pak samozřejmě těží i samotný portál díky vyšší návštěvnosti. Personalizace může být užitečná i na běžných webových prezentacích, vždy je však nutné dlouze přemýšlet o tom, co návštěvníka motivuje k jejímu prozkoumání a následnému využívání. Lidé jsou totiž z principu líní a neochotní cokoliv zjišťovat, vymýšlet a nastavovat. Pokud jim služba nevyhovuje, raději přejdou jinam. Zvláště, pokud je potenciální přidanou hodnotou personalizace pouze malá změna vzhledu či funkčnosti. Pokud se však podaří výše zmíněné problémy vyřešit, personalizace se může se stát významnou konkurenční výhodou. I proto možnosti personalizace stále skrývají velký potenciál.
PHP PHP je jedním z nejvíce rozšířených programovacích jazyků používaných k vytváření webových aplikací. PHP se používá na straně serveru a slouží tedy ke generování HTML/XHTML kódu stránky, jenž pak server odesílá do prohlížeče (narozdíl od klientského JavaScriptu, který funguje až při zobrazení stránky v prohlížeči). Hlavním kladem PHP je jeho nezávislost na platformě (Windows, Linux, Unix…), mezi výhody PHP patří i široké možnosti použití. PHP například umí pracovat se soubory a s mnoha různými databázemi, s PHP lze generovat a upravovat grafiku, umí odesílat a přijímat emaily, vytvářet PDF, podporuje všechny důležité internetové protokoly… Protože má PHP poměrně volnou syntaxi (způsob zápisu), snadno se učí, zejména pokud již máte zkušenosti s jinými programovacími jazyky. Společně s webovým serverem Apache a databází MySQL tvoří PHP tzv. triádu, trojici programů nejčastěji používaných pro generování WWW stránek. Z toho plyne i další výhoda PHP – na internetu existuje obrovské množství fragmentů, uživatelsky definovaných funkcí a hotových řešení obvyklých problémů. PHP Hypertext Preprocessor
Pixel Jednotka velikosti na WWW. Zkrácení anglických slov picture element, obrazový prvek. Bývá zkracován px. Je nejmenší jednotka digitální rastrové (bitmapové) grafiky. Představuje jeden svítící bod na monitoru, resp. jeden bod obrázku zadaný svou barvou Neoborně řečeno puntík, z nichž se obrázek skládá;)
Podcasting Jako podcasting se označuje šíření informací ve formě hudebních souborů (tzv. podcastů), využívající technologie RSS. Vznikl spojením slov iPod + Broadcasting (malý MP3 přehrávač od Apple + anglicky "vysílání)." Pracuje tak, že uživatel si z internetu pomocí programu nainstalovaného na PC do svého iPodu nebo jiného MP3 přehrávače stáhne audio nebo video obsah, který si potom přehrává kdykoliv a kdekoliv.
Podcasting Jako podcasting se označuje šíření informací ve formě hudebních souborů (tzv. podcastů), využívající technologie RSS. Podcasting funguje velmi jednoduše, stačí jakýkoliv počítač s internetovým připojením. Specializovaný program sleduje novinky na vybraném RSS zdroji a pravidelně nové podcasty stahuje, případně je rovnou nahrává do vašeho mp3 přehrávače. A vy pak již jen v klidu posloucháte. Stejně snadné je i vytváření podcastů, stačí pouze nahrát MP3 soubor a přidat jej do RSS kanálu. Díky tomu se podcasting doslova lavinovitě šíří celým internetem. S využitím automatických čteček lze tento proces vytváření podcastů snadno zautomatizovat (zatím trochu na úkor kvality), podcasting tak mohou využívat i weblogy a další informační servery. Významnou výhodu má podcasting i v odbourání problémů se streamingem, tj. posloucháním záznamů v reálném čase (např. u internetových rádií), předem stažené spoty ne nezasekávají a nepřerušují. Nejvíce bývá podcasting používán při šíření mluveného slova a hudebních mixů. S velkým úspěchem podcasting využívají rádia, v ČR např. Český rozhlas – umožňují tak posluchačům snadno stahovat oblíbené pořady. V zahraničí podcasting dobře slouží i tištěným médiím, např. britský The Daily Telegraph poskytuje čtenářům podcasty se zprávami a komentáři. Pojem „podcasting“ vznikl spojením slov iPod (populární MP3 přehrávač firmy Apple) a broadcasting (anglicky vysílání). Za autora podcastingu je považován jistý Adam Curry, který teprve v roce 2004 napsal program usnadňující vyhledávání mp3 soborů na internetu. V současnosti se podcasting stále více prosazuje i jako moderní marketingový nástroj, podobně jako samotná technologie RSS.
Podlinkov Historické označení. Podlinková komunikace (below-the-line) BTL- označení pro nemasové formy komunikace. Charakterizuje je přesnější zacílení cílové skupiny (přímý marketing, reklama v místě prodeje (POS), sales promotion, sampling atd). V dnešní době se ona linka stírá, ztrácí se hranice mezi nadlinkovými (masovými) a podlinkovými aktivitami. Související pojmy: Nadlinková komunikace
Podvodné prokliky Podvodné prokliky (Click Fraud) je termín vztahující se k PPC marketingu (součást Search Marketingu). Jedná se o umělé generování klikání na reklamy. PPC systémy jsou systémy, kde se za prokliky platí - tedy umělým navyšováním klikání se zvyšují i náklady zadavatelů. Související článek: Podvodných prokliků přibývá Click Fraud
Pop-down okno Pop-down okno (někdy také pop-under okno) funguje podobně jako pop-up okno, tedy s pomocí JavaScriptu je na webové stránce otevřeno nové okno prohlížeče (většinou obsahující reklamu), toto nové okno je však okamžitě (opět JavaScriptem) schováno pod ostatní okna. Tím je docíleno toho, že si uživatel pop-down okna nepovšimne a většinou si jej ani nespojí s původní stránkou, která jej vytvořila. Kromě toho, že pop-down okna nepůsobí tolik rušivě, mají ještě výhodu ve vyšší účinnosti reklamy proti pop-up oknům. Uživatel si jich všimne teprve po zavření původní stránky a protože si nevybaví, že by toto nové okno otvíral, prohlédne si ho, aby zjistil více. Tím se zvyšuje možnost zásahu reklamním sdělením. V každém případě jsou však pop-up i pop-down okna pro uživatele velmi obtěžující a silně snižují důvěryhodnost webu, stejně jako jeho použitelnost.
Pop-up okno Pop-up okno (z anglického pop up, vynořit se, objevit se), někdy také vyskakovací okno je jedním ze starých reklamních formátů na internetu. Stránka, kterou si uživatel prohlíží, otevře nové okno prohlížeče, do kterého je načtena další stránka obsahující reklamní sdělení. Programovací jazyk JavaScript, který za pop-okny stojí, umožňuje určit velikost a umístění okna a také skrýt některé panely, např. adresní řádek. Protože pop-up okna výrazně obtěžují uživatele (mají negativní vliv na důvěryhodnost a použitelnost webu), rozšiřovaly se postupně tzv. pop-up blockery, speciální filtry zabraňující vyskočení pop-up okna. Z počátku je bylo nutné instalovat ve formě různých doplňkových lišt, od vydání opravného balíku SP2 však i nejpoužívanější prohlížeč MSIE obsahuje tuto funkci bez potřeby instalace. To v podstatě znamenalo konec reklamy v pop-up oknech a díky některým chybným filtrům i konec technologie jako takové. Pop-up okna totiž nemusí sloužit pouze k reklamě, bývají používány například ke zobrazování detailů fotografií či kontextové nápovědy. Takové pop-up okno by se otevřelo až na přání uživatele (po kliknutí, nikoliv automaticky), přesto je však některé současné filtry blokují. Problémy jsou i s upozorňováním na zablokované pop-up okno. Některé filtry zobrazí pouze malou ikonku a pokud si jí uživatel nevšimne, informace neuvidí. Pop-up okna tak v některých případech mohou pro web představovat i problém s přístupností.
Portál Portál je pojem z internetového marketingu označující weby s širokou paletou nabízených služeb. Mezi standardní služby, které portály poskytují svým uživatelům patří zprávy, e-mail, chaty, vyhledávání v internetu, katalog webových stránek atp. Největší české portály jsou Seznam, Centrum, iDnes a Atlas. Ve světě mezi největší portály patří např. Yahoo! a částečně i Google. Webový portál
Portál Pojem portál se používá k označení webu, který slouží mnoha lidem jako vstupní stránka do internetu. Portály obvykle umožňují rychlý přístup k velkému množství informací na jednom místě, od fulltextového vyhledávání přes tříděné katalogy odkazů až po nejrůznější novinky a zprávy. Časté je také poskytování emailových schránek a dalších služeb. Portály lze rozdělit na obecné (nezaměřené, nejdou příliš do hloubky) a oborové (někdy se jim říká též vortály). Mezi největší české obecné portály patří Seznam, Centrum a Atlas, největším zahraničním portálem je jednoznačně Yahoo. Obecné portály žijí z reklamy, dříve ze zobrazování bannerů a přednostních výpisů, dnes postupně přechází na zobrazování PPC inzerátů. Oborové portály bývají často podporovány firmami či nadšenci, o reklamu však také nemají nouzi díky faktu, že umožňují velmi dobré cílení.
POS POS - Point Of Sale / POP - Point Of Purchase Místo prodeje, místo nákupu, někdy přeneseně aktivity nebo materiály používané pro komunikaci v místě prodeje. Point of Sale
Positioning Pozice značky na trhu. Každý positioning musí definovat následující složky: 1. Cílová skupina (Target Audience) 2. Oblast, ve které se značka pohybuje, hřiště na kterém hraje (Playfield, Frame of reference) 3. Jak se značka odlišuje od ostatních (Point of difference) 4. Důvody, proč značku koupit (Reasons To Buy) Související pojmy: Atributy Brand Awareness Benefity First try Cílová skupina RTB Související články: Co je to cílová skupina a jak ji určit Životní cyklus značky a mediální plánování Co je brief a jak ho napsat? Jaké mohou být komunikační cíle? Jaké jsou typy nasazení? Pozicování
Postbuy Post buy, post buy report. Dokument - vyhodnocení mediálního plánu po jeho realizaci. Srovnání plánovaných a reálně dosažených parametrů kampaně. Evaluace úspěšnosti kampaně. Post buy report
PostgreSQL PostgreSQL je robustní databázový server s mnoha pokročilými funkcemi. Často bývá srovnáván s databázovým systémem MySQL, podobně jako on je PostgreSQL dostupný pro všechny hlavní platformy a je také šířen jako open source. Narozdíl od MySQL je PostgreSQL někdy trochu pomalejší, vynahrazuje to však svou dlouhodobou bezpečností a spolehlivostí, s níž mohou soupeřit pouze poslední verze MySQL. K výhodám PostgreSQL patří také vynikající rozšiřitelnost či možnost spouštět procedury psané v jazycích Perl, Python a dalších.
Pověst Znalost značky v cílové skupině. Anglicky Brand Awareness Viz také: TOM - Top of Mind PA - Prompted Awareness SA - Spontaneous Awareness Brand Awareness
PPA Jeden z modelů platby za reklamu na internetu. Za reklamu se v tomto případě platí až ve chvíli, kdy uživatel provede stanovenou akci (většinou objedná produkt, vyplní formulář,...atp.). Někdy též nazýváné Pay per Lead nebo Affiliate Marketing. Pay per Action
PPA Jako PPA se označuje jeden z nejzajímavějších modelů platby za internetovou reklamu. Zkratka PPA pochází z anglického Pay Per Action, tedy platba za akci, někdy také za výkon. Odtud pochází také název pro celý obor – výkonový marketing. Někdy bývá model PPA také nazýván jako affiliate marketing. PPA je vlastně souhrnnou skupinou pro další modely, např. PPS (platba za objednávku) nebo PPL (platba za registraci). Podobně mohou být placeny i další akce, třeba telefonát. Pro všechny PPA modely je společná vysoká motivace na straně majitele reklamního prostoru (narozdíl od modelů PPT a PPV). V České republice patří k nejznámějším PPA systémům reklamní tržiště Potenza. Pay Per Action
PPC Jeden ze způsobů placení za reklamu na internetu. Placení nikoliv za imprese (zobrazení), ale za kliky. Zadavatelovi reklamy se zobrazují zdarma a platí až v případě, že na ně uživatel internetu klikne. PPC systémy se nejhojněji využívají v Search Engine Marketingu, kde se "PPC inzeráty" zobrazují (většinou) na pravé straně vedle klasických výsledků vyhledávání. Mezi nejvyužívanější PPC systémy v ČR patří: Sklik - PPC systém portálu Seznam Etarget - PPC systém běžící na více jak 280 serverech českého internetu AdFox - PPC systém portálu Centrum AdWords - PPC systém vyhledávače Google Pay per Click
PPC PPC je model platby za internetovou reklamu spočívající v platbě za prokliky (resp. kliknutí na reklamu). Pro inzerenta je PPC velmi výhodným modelem, neboť platí za skutečné návštěvníky, nikoliv za počty zobrazení (jako u PPV) nebo dokonce jen měsíční paušál za zobrazování (PPT). Díky tomu dosahuje PPC reklama mnohem vyšší účinnosti než jiné reklamní modely. Velký význam má i velice dobré cílení PPC reklamy – znamená to, že ze zaplacených návštěvníků se s větší pravděpodobností stávají zákazníci (říkáme, že mají vyšší konverzní poměr). PPC systémy však mají mnoho dalších výhod. Jsou velice přehledné, je snadné si s nimi přesně spočítat návratnost investic. Velkým kladem PPC systémů je také fakt, že umožňují vlastní správu jednotlivých kampaní. Uživatel si sám píše inzeráty a podle jejich výsledků je průběžně upravuje, tj. snaží se jim zvýšit míru prokliku, čímž dosáhne snížení ceny za jeden proklik. Znamená to, že za stejnou částku vám správně vedená PPC kampaň může přivést mnohem více návštěvníků. Také je možné jednotlivé PPC kampaně nastavit podle aktuální potřeby a tato nastavení lze kdykoliv změnit, např. v případě slev či pokud zboží dojde. V České republice existují v podstatě jen čtyři důležité PPC systémy – Google AdWords, Sklik Seznamu, AdFox Centra a E-target. Tyto PPC systémy se od sebe vzájemně značně liší. U málo konkurečních oborů je nejdůležitějším kritériem možnost nastavit si nízkou maximální cenu za proklik (CPC), neboť ta ovlivňuje cenu za jednoho přivedeného návštěvníka. PPC reklama se často používá zároveň s jinými formami zvyšování viditelnosti webu, zejména s optimalizací pro vyhledávače (SEO), kterou vhodně doplňuje. Například u nových webů umožňuje překlenout období, než se web dostane do výsledků vyhledávání. PPC kampaně mohou také pomoci pokrýt klíčová slova, které se pomocí SEO pokrýt nepodařilo. Pay Per Click
PPL PPL (pay per lead) - viz PPA. Pay per Lead
PPO PPO neboli Pay Per Order = zadavatel reklamy platí až v případě, kdy zákazník na internetu vyplní objednávkový formulář na jeho produkt. Související pojmy: PPA - pay per action Pay per Order
PPS Zkratka PPS (z anglického Pay Per Sale, platba za prodej) se používá v oblasti internetové reklamy. Označuje se tak model, kdy jsou majitelé webu zobrazujícího reklamu odměňováni za každého přivedeného zákazníka (nikoliv tedy za návštěvníka, jako u většiny ostatních modelů). Proto hodně záleží i na konverzním poměru cílové stránky. Odměna v modelu PPS se většinou udává v procentech z objednávky. PPS je vlastně podmnožinou modelu PPA, platby za výkon (odtud pojem výkonový marketing). Právě proto PPS zaručuje vysokou motivaci při nabízení reklamy (narozdíl třeba od PPV modelu). Určitou nevýhodou modelu PPS je počáteční obtížné nastavování vhodné ceny tak, aby byl výsledek zajímavý pro inzerenta i pro majitele reklamního prostoru. Pay Per Sale
PPT PPT je další z modelů platby za internetovou reklamu, ještě jednodušší na implementaci než PPV. Zadavatel se zkrátka dohodne se majitelem webu na čase, po který se má inzerát nebo banner na určitém místě zobrazovat, a na celkové ceně za tento úkon. A to je vše. Z principu PPT je zřejmé, že se zadavateli vyplatí jen u velmi navštěvovaných webů, proto se PPT většinou týká hlavně velkých portálů (specifickým příkladem může být tzv. přednostní výpis). Určitou nevýhodou PPT mohou být také problémy s výpočtem, zda se reklama vůbec vyplatí (nevíme, kolik lidí na ni ve skutečnosti klikne). Zkratka PPT pochází z anglického Pay Per Time, platba za čas. Někdy se PPT také nazývá jako Flat rate. Pay Per Time
PPV Zkratka PPV (z anglického Pay Per View, platba za shlédnutí) označuje na webu jeden z nejstarších modelů placení za internetovou reklamu. U modelu PPV platí objednatel velmi jednoduše za reklamu podle počtu jejího zobrazení. Model PPV se nejčastěji používá pro zobrazení bannerů, méně často i pro klasické textové inzeráty. Cena PPV se obvykle udává za tisíc shlédnutí (používají se pro to zkratky CPT či CPM). Ceny obvykle závisí na cílení webu. Pokud by například cena byla 50 Kč, znamená to, že při míře prokliku (tzv. CTR) obvyklém pro bannery, tj. 0,06 % až 0,1 %, nás jeden návštěvník placený přes PPV přijde na 50 až 83 haléřů. Z hlediska poskytovatele je model PPV, narozdíl od efektivnějšího PPC, mnohem jednodušší na implementaci, stačí pouze zobrazovat příslušné inzeráty (bannery) a započítávat jejich zobrazení. Pay Per View
PR PR je soubor nástrojů sloužících ke komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami (municipalitami, státními orgány, zákonodárci, akcionáři, atd.). Bližší informace viz článek Co to je PR Public Relations
PraSEO Termín praSEO se v Čechách pejorativně používá k označení nekalých technik určených k oklamání vyhledávačů. Jde o složeninu slov prase a SEO, zkratku z anglického Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledávače. Techniky praSEO (např. skrytý obsah, cloaking) umožňují krátkodobě dosáhnout dobrého umístění v SERP (výsledcích vyhledávačů). Proto je praSEO tak lákavé, umožňuje krátkodobě dosáhnout efektu, aniž by bylo nutné platit všechnu tu práci, která k poctivému SEO patří. Důležité je však ono slovo krátkodobě, neboť vyhledávač dříve nebo později praSEO odhalí a po zásluze jej potrestá penalizací. A nemusí jít pouze o samotný vyhledavač, použití praSEO technik často nahlásí konkurence, které se pochopitelně nelíbí propad ve výsledcích vyhledávání. K tomu slouží stránky označované jako spam report.
Přednostní výpis Přednostní výpis je jedním z mnoha produktů velkých portálů a vyhledávačů, které se snaží co nejvíce profitovat na poskytování vyhledávací služby (proto se přednostní výpisy řadí do působnosti SEM, marketingu ve vyhledávačích). Přednostní výpis je v podstatě placený odkaz, jenž je na zvolené klíčové slovo vypisován před ostatními výsledky vyhledávání. Přednostní výpisy se většinou platí fixně na měsíc (tzv. flate rate), nejde tedy o PPC model platby (některé vyhledávače, např. Jyxo, však již u přednostního výpisu umožňují i platbu za proklik). Oproti jiným formám online reklamy (např. PPC kampaním) je přednostní výpis často značně předražený a je třeba si vždy dobře propočítat jeho výhodnost a návratnost investic (ROI). Další nevýhodou přednostních výpisů je, že jich na každou klíčovou frázi může portál prodat pouze omezené množství (obvykle tři) a proto jsou výhodné přednostní výpisy již dlouho předem vyprodány (a zbývají ty nevýhodné).
Přednostní výpisy Přednostní výpisy je speciální forma reklamního formátu na portálech. Jedná se o o zakoupení prvních pozic na stránce určité kategorie v katalogu nebo u výsledků vyhledávání ve vyhledávačích.
Prime time Hlavní vysílací čas (v televizi nebo rádiu).
Product placement Umístění konkrétního produktu do filmu nebo seriálu.
Product Price Place a Promotion Viz 4P Product Price Place and Promotion
Product, Price, Place, Promotion Viz 4P Product Price Place Promotion
Proklik Jako proklik se označuje takové kliknutí na odkaz, které uživatele dovede na cílovou stránku. Pokud totiž návštěvník klikne na odkaz, mohou nastat různé okolnosti, díky nimž se na cílovou stránku nedostane, např. stránka nefunguje, načítá se příliš dlouho, nebo si to návštěvník rozmyslí ještě před jejím načtením. Proto kliknutí ještě nemusí být proklik. Termín proklik se používá především v oblasti internetové reklamy. V této souvislosti bývá odhadováno, že asi 5-10 % kliknutí na reklamu se k cílovému serveru nedostane. Počítá se také tzv. míra prokliku (CTR), poměr počtu prokliků k zobrazení reklamy. Ve skutečnosti jsou však proklik a normální kliknutí často zaměňovány, neboť měřit proklik je mnohem složitější než u kliknutí. Podobně je tomu i u PPC, jednom z modelů platby za internetovou reklamu. Ten je často překládán jako platba za proklik, ve skutečnosti jsou však u většiny systémů měřeny pouze počty kliknutí na reklamu.
Prompted Awareness Podpořená znalost značky (v cílové skupině). Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílové skupiny ptáme: znáte značku X? Související pojmy: TOM - Top of Mind SA - Spontaneous Awareness
Propaganda Propaganda je rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo jednání. Propaganda je často doprovázena zkreslováním faktů. Propaganda se mnohdy odkazuje na nějaký vyšší účel, využívá lidských vášní, strachu i nenávisti. (Wikipedia) Z pohledu marketingové branže se propaganda dá vyložit jako ideologicko/politický marketing. Spadá do něj komplex komunikačních strategií.
Public relations Pro anglický pojem public relations neexistuje dostatečně výstižný český překlad. Často se sice public relations překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, není to však přesné – public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit. Public relations jsou tedy schopností porozumět a ovlivňovat veřejné mínění, cílem public relations je zkoumat a zlepšovat komunikaci společnosti (instituce) s veřejností. Součástí public relations je však i zpětná vazba, tedy postoje veřejnosti by měly zároveň měnit i stanoviska společnosti (instituce). Proto nejde o pouhé ovlivňování, public relations spočívají ve vzájemném působení společnosti a jejího okolí. Z výše uvedeného je zřejmé, že public relations jsou především úkolem managementu, kterému pomáhají snižovat rozdíly mezi postupy společnosti a prostředím, ve kterém podniká. Ideálně by tedy v public relations mělo jít zejména o důvěru a porozumění a to oboustranné! Důležitou součástí public relations však je také podpora značky, což má přímý dopad na prodej produktů či služeb firmy. Z těchto důvodu by měly být public relations součástí veškerého plánování a strategií firmy (instituce), internet není výjimkou. Naopak, podstatnou částí public relations je sdílení informací a komunikace vůbec, pro což je webová prezentace nejvhodnějším médiem. Public relations jako obor vznikly koncem 19. století, kdy začal být kladen stále větší důraz na komunikaci mezi firmou a zákazníkem. Samotný pojem public relations se objevil v USA už v roce 1897.
Pyramidový marketing Viz Multi Level Marketing.
Python Python je objektově orientovaný programovací jazyk použitelný na všech běžných platformách (Windows, Linux, Unix, MacOS). Je určen pro tvorbu rozsáhlých aplikací, přitom je však velmi rychlý, například při použití ke generování webových stránek je několikrát rychlejší než populární PHP. Python se velice snadno učí i naprostým začátečníkům. Má unikátní syntaxi založenou na odsazeních, což se projevuje také na rychlosti psaní nového kódu. Lze jej snadno vkládat do jiných programovacích jazyků, například do jazyka C. Významnou výhodou jazyka Python patří také fakt, že je šířen jako open source.
Queen size Formát 200x60 cm
R&D Research and Development - výzkum a vývoj. Často se tak označují ta oddělení společnosti, která se zabývají výzkumem a vývojem. Research and Development
Rada pro reklamu Cílem Rady je dosažení čestné, legální, decentní, a pravdivé reklamy na území České republiky. WWW stránky
Radioprojekt Radioprojekt je oficiální výzkum poslechovosti rozlasových stanic (do roku 2005 společně s tiskem v Mediaprojektu). S použitím metody CATI se sbírají data od 30000 respondentů ročně. Je tzv. "jednotnou měnou" pro zadavatele reklamy.
Rádiový trh Viz úvod do rádiového trhu.
Rámy Rámy (anglicky frames) jsou speciální technologií, umožňující vystavět layout stránky z několika stránek jiných. Obvykle se například vytvoří stránka s hlavní navigací a samotný obsah se umístí na další stránky. Nakonec se vše spojí přes třetí stránku s rámy. Stejně tak lze přidat další rámy např. s hlavičkou a s patičkou. Hlavní výhodou rámů je, že při aktualizaci navigace není třeba zasahovat do všech ostatních stránek, správa webu s rámy je tak velice rychlá. Další předností rámů je i malá velikost celého webu, každá informace je uložena jen jednou. A protože uživatel při procházení načítá vždy jen obsahové stránky, zobrazují se mu velice rychle. Velmi rychle se po nich také pohybuje, neboť navigace v rámech zůstává na svém místě, ačkoliv se zbytek stránky roluje. Dnes se však na běžných webových prezentacích rámy dávno nepoužívají. Výše zmíněné výhody lze získat i jinými způsoby (byť náročnějšími na znalosti) a nevýhody rámů proto převažují. Patří k nim zejména problémy s použitelností webu (např. nelze odkázat na konkrétní podstránku, je obtížné udělat tiskovou verzi,…). Rámy částečně brání i přístupnosti webu (např. problémy v textových prohlížečích), jeho viditelnosti (uživatel přichází z vyhledávače na podstránku, tedy nevidí rám s navigací). Nevýhodou rámů je i malá kreativita grafického návrhu, design webu využívajících rámy se vzájemně podobá. Přes tyto nevýhody platné pro běžné webové prezentace však není možné rámy zatracovat. Hodí se například pro některé webové aplikace.
Rastrová grafika Pod pojmem rastrová grafika (někdy také bitmapa či bitmapová grafika) se skrývá jeden ze dvou způsobů, jakými jsou ukládány informace popisující dvourozměrné obrázky. Na rozdíl od vektorové grafiky tvoří rastrový obrázek pravidelná mřížka (rastr), jejíž každý bod má určenu svou barvu. Výsledný obrázek pak využívá nedokonalosti lidského oka, které rastr nevnímá a vidí pouze barevné plochy, přechody a hrany. Hlavní výhodou rastrové grafiky je vysoká realističnost obrazu, proto se také používá mnohem častěji než vektorová grafika, např. v digitální fotografii, k ukládání jednotlivých snímků videa a mnoha dalších případech. K nevýhodám rastrové grafiky patří velká náročnost na paměť a problémy se změnami velikosti obrázku (horší se tím jeho kvalita). Podrobnější popis rastrové grafiky hledejte u pojmu bitmapová grafika.
Rating Procento z populace, které bylo zasaženo reklamním poselstvím. Udává se v procentech cílové skupiny nebo v tisících. Také sledovanost pořadu, čtenost tištěného média nebo poslechovost rozhlasové stanice. Součet ratingů v kampani tvoří celkové GRPs kampaně. Související pojmy: Net Reach Frekvence Efektivní frekvence Research Afinita GRP - Gross Rating Point TRP - Target Rating Point OTS OTH SOV
Reach Zásah reklamou. Související pojmy: Net Reach Rating Frekvence Efektivní frekvence Research Afinita GRP - Gross Rating Point TRP - Target Rating Point OTS OTH
Rejstřík Rejstřík (anglicky Site Index) patří k doplňkové navigaci. Podobně jako u mapy webu jde o seznam odkazů na stránky, odkazy jsou však řazeny abecedně, nikoliv podle struktury webu. Rejstřík se hodí zejména v případech, kdy web obsahuje větší množství stránek, jež lze jednoznačně pojmenovat a jejichž jména uživatelé dokáží předem odhadnout. Rejstřík lze třeba využít při odkazování některých produktů v internetovém obchodě, např. knih či hudebních nosičů. Po rejstříku sáhneme i při odkazování na data, která lze seřadit podle jména, typicky názvy míst, latinská a česká jména živočichů a rostlin, informace o známých osobnostech apod. Specifickou, neúplnou formou rejstříku může být i tento slovníček.
Řeka Řeka je pojem z oblasti typografie, jako řeky se označují široké svislé nebo šikmé mezery mezi slovy, které zasahují přes několik řádek pod sebou. Takováto bílá místa pak zhoršují soustředění, texty se hůře čtou. Bohužel odstraňovat řeky automaticky neumí ani programy určené pro sázení textu (řeky musí být kontrolovány ručně), natož dnešní nedokonalé internetové prohlížeče, které dosud ani nedokáží dělit slova na koncích řádků, což by riziko řek zmenšilo. Ke vzniku řek také přispívá zarovnávání odstavců do bloku (tj. z obou stran), což sice z grafického hlediska často vypadá efektněji, rozsáhlé řeky však snižují možnost vnímání informací, zejména u užších odstavců (např. je-li do textu vložen obrázek).
Řeka Řeka je pojem z oblasti typografie, jako řeky se označují široké svislé nebo šikmé mezery mezi slovy, které zasahují přes několik řádek pod sebou. Takováto bílá místa pak zhoršují soustředění, texty se hůře čtou. Bohužel odstraňovat řeky automaticky neumí ani programy určené pro sázení textu (řeky musí být kontrolovány ručně), natož dnešní nedokonalé internetové prohlížeče, které dosud ani nedokáží dělit slova na koncích řádků, což by riziko řek zmenšilo. Ke vzniku řek také přispívá zarovnávání odstavců do bloku (tj. z obou stran), což sice z grafického hlediska často vypadá efektněji, rozsáhlé řeky však snižují možnost vnímání informací, zejména u užších odstavců (např. je-li do textu vložen obrázek). River
Reklamní prezentace Nejčastější způsob prezentace reklamního sdělení v audiovizuálních médiích. Nejčastější příklad - televizní spot, rádiový spot,.....
Relaunch Znovuuvedení značky na trh. Při novém uvedení je značka často měněna tak, aby odpovídala a reagovala na potřeby trhu. Změna se může týkat image značky, jejích hodnot, positioningu (relaunch bude spojen s re-positioningem), jiná může být i cílová skupina. Relaunch přichází na řadu zpravidla tehdy, kdy značka zcela vyčerpala svůj komerční potenciál. Související pojmy: Launch Cílová skupina Související články: Co je to cílová skupina a jak ji určit Životní cyklus značky a mediální plánování Co je brief a jak ho napsat? Jaké mohou být komunikační cíle? Jaké jsou typy nasazení?
Reminder Speciální forma sdělení navazující na tzv. "teaser". Přináší vysvětlení předchozích neurčitých (tajemných) sdělení (symbolů).
Remitenda Neprodaný výtisk. Rozdíl mezi tištěným a prodaným nákladem.
Research 1. anglicky "výzkum" 2. sekce v mediálních agenturách, která se zabývá především zpracováním a analýzou dat. 3. člověk pracující v takové sekci Související pojmy: Net Reach Rating Frekvence Efektivní frekvence Research Afinita GRP - Gross Rating Point TRP - Target Rating Point OTS OTH
Response Obecně odezva na komunikaci značky. Může se jednat o odezvu vyjádřenou názory cílové skupiny, změnou jejich postojů, názorů, přesvědčení, hodnot, nárůstem povědomí o značce, nárůstem počtu lidí, kteří zamýšlejí provést nákup značky, nárůst prodejů atp.
Retail maloobchod, prodej v malém, koncový prodej, balení pro koncového uživatele Související pojmy: Retailer
Retailer maloobchodník, koncový prodejce, prodejce v malém Související pojmy: Retail
RIA Zkratka RIA pochází z anglického Rich Internet Applications. Jako RIA se označují moderní internetové aplikace vyvíjené s ohledem na komfortnější ovládání, vyšší uživatelský prožitek a celkovou lepší interakci mezi RIA a uživatelem (např. drag & drop, kontextová nápověda). RIA se proto svým chováním stále více snaží podobat aplikacím desktopovým, především v odstranění nutnosti znovunačtení celé stránky po každém kliknutí. Svým vzhledem pak RIA desktopové aplikace často daleko předčí. Mezi další výhody RIA patří také možnost moderních mediálních formátů (zejména audio a video). Z hlediska technologií existuje několik různých postupů, buď RIA využívají běžných internetových řešení v nové kombinaci (zejména AJAX) nebo se vyžívá speciálních programů na straně serveru, na straně uživatele pak RIA stačí běžné prostředky technologie Flash. Rich Internet Application
Rich media Jako rich media (někdy také rich-media) se označují nové technologie používané v oblasti tvorby webových stránek či v online reklamě. Příkladem mohou být různé flashové animace, streamované video, interaktivní aplikace na principu RIA či třeba online hry. Pojem rich media je tedy používán především v kontrastu ke klasickým stránkám obsahujícím pouze obrázky a text. Rich media se také velmi úspěšně používají pro branding. V oblasti internetové reklamy sem patří nové netradiční formáty využívající technologie Flash, DHTML, Java apod. Typickým příkladem jsou třeba hratelné bannery, někdy se sem řadí i HTML bannery.
Rich Media Ads Reklamy, které obsahují pohyb, zvuk, interaktivitu, atd.
Robot Robot (někdy též pavouk či anglicky crawler, spider) je speciální webová aplikace nebo počítačový program, který přes jednotlivé odkazy prochází internetové stránky a vykonává na nich určenou činnost. Touto činností může být indexace nového obsahu (roboti vyhledávačů), sběr emailových adres (roboti vytvářející databáze pro rozesílání spamu), vkládání komentářového spamu či třeba kontrola funkčnosti odkazů (roboti sloužící k ladění webů). Z hlediska tvorby webů jsou důležité především roboti vyhledávačů. Existuje celá řada doporučení, jejichž dodržování dokáže roboty přilákat, vede k častějším návštěvám robotů na stránkách a k větší ochotě robota procházet hlubší části struktury webu. Základem je alespoň jeden zpětný odkaz (nejlépe z důležitější a u vyhledávacích robotů tedy oblíbenější stránky) mířící na naši prezentaci – díky němu se robot o webu dozví. Pro rychlost indexace a ochotu robota se po webu pohybovat je podstatný především PageRank webu. Někdy se vyplatí vyhledávacím robotům vstup zakázat (bohužel tento zákaz nerespektují všichni roboti, pouze ti slušní). Takovým případem je třeba stav, kdy stránky musí obsahovat duplicitní obsah (stejný obsah je dostupný na více URL), často se to objevuje například u internetových obchodů. Zakázat přístup robotům je možné pomocí meta tagu robots umístěného v hlavičce stránky nebo pomocí textového souboru robots.txt, který se nalézá v hlavním adresáři webu. Někteří roboti také nenásledují odkazy označené atributem rel s hodnotou nofollow. Dalším způsobem, jak zabránit robotům v přístupu na odkazované stránky, může být využití JavaScriptu (ten roboti většinou příliš nezvládají) nebo formuláře. To se hodí třeba v případě ankety, na níž by jinak roboti radostně hlasovali.
ROI Ukazatel návratnosti investic. Obvykle se udává tímto způsobem: kolik mi vydělá každá koruna investovaná do reklamy? Někdy v procentech, někdy v korunách, někdy v eurech, dolarech... Return on Investment
ROI ROI je zkratka z anglického Return On Investments, tedy návratnost investic. Jako ROI (někdy též ROI index) označujeme poměr vydělaných peněz k penězům investovaným. ROI tedy udává zisk v procentech z utracené částky. Nyní již tušíte, že pro základní výpočet ROI stačí dosadit do vzorce: ROI (%) = zisk / investice * 100 Pro lepší představu výpočtu ROI konkrétní příklad: prodáváte knihy, z prodeje každé máte 100 Kč. Platíte si reklamní PPC kampaň, jeden návštěvník vás stojí korunu. Web máte velmi dobře zpracovaný, dokážete prodat knihu každému 20. návštěvníkovi – konverzní poměr máte 5 %. Jak z toho spočítat ROI? Prodej jedné knihy vás stojí 20 Kč (20 návštěvníků po koruně), zisk tedy máte 80 Kč (100 Kč bez dvaceti). ROI tedy bude 80 / 20 = 400 %. Prodej knih se vám vyplácí. Pokud by však ROI vyšel 100 % (např. kdybyste prodali jen každému stému návštěvníkovi), už se vám tento způsob prodeje nevyplatí. ROI nižší než sto procent znamená ztrátu. Z výše uvedené ho příkladu je zřejmě, že ROI je jedním z rozhodujících marketingových ukazatelů obchodní efektivity webu. Proto je tak zarážející, že podle průzkumů 45 % firem vůbec ROI neměří. Return On Investments
Rozlišení Rozlišení (anglicky resolution) obrazovky nebo displaye udává přesný počet obrazových bodů (pixelů), které dané zařízení dokáže zobrazit. Rozlišení se obvykle udává v podobě šířka × výška, tedy např. 800 × 600. S postupným vývojem zobrazovacích zařízení klesá i jejich cena, což se projevuje na větším rozšiřování vyšších rozlišení. Například přibližně do roku 2000 bylo standardem rozlišení 800 × 600, dnes již většina uživatelů používá rozlišení 1024 × 768. Výjimkou však dnes nejsou ani rozlišení 1600 × 1200 a vyšší. V oblasti webdesignu je znalost nejobvyklejších rozlišení potřebná při rozhodování o layoutu a přesné podobě grafického návrhu. Platí, že grafika optimalizovaná na malé rozlišení vypadá na velkém monitoru jako úzká nudle uprostřed prohlížeče, naopak při optimalizaci na velké rozlišení je na malých monitorech nutné horizontálně rolovat, což významně snižuje použitelnost webu (a ve špatně ošetřených případech i jeho přístupnost). Protože je důležitější nediskriminovat žádné návštěvníky (proč obětovat potenciální zisk?), dává se stále přednost optimalizaci na menší rozlišení. Podporuje jej i fakt, že uživatelé s velkým rozlišením často používají prohlížeč v menších oknech. Také skutečnost, že nejlépe se nám čtou řádky o délce 60 až 80 znaků mluví pro grafiku určenou na malá rozlišení. Existují však způsoby, jak omezení vyplívající z různých rozlišení obejít. Existují tzv. fluidní layouty, které se natahují podle šířky okna prohlížeče. Jejich nevýhodou však je proměnlivá délka řádku, obtížnější kontrola nad grafickým vyzněním a také složitější tvorba WWW šablony. Někdy se také používá široký obrázek na pozadí, který při malém rozlišení není vidět, při velkém však stránku opticky rozšíří.
RSS Technologie RSS umožňuje uživatelům Internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS zdroj (RSS feed, též RSS kanál, RSS channel). Tento zdroj se většinou vyskytuje na stránkách, kde se obsah mění a přidává velmi často (například zpravodajské servery). Really Simple Syndication
RSS RSS je univerzální formát pro výměnu a šíření obsahu webových stránek (tzv. syndikaci obsahu). Na straně serveru poskytujícího obsah je RSS vlastně pouhým dynamicky generovaným souborem o přesně dané struktuře, který obsahuje výtah z nabízených informací (nejčastěji novinek, článků či komentářů). Takovému souboru se říká RSS kanál. Přítomnost RSS kanálu je obvykle indikována typickou oranžovou ikonkou, případně odkazem RSS nebo RDF. Uživatelé k prohlížení těchto RSS kanálů používají speciální programy nazývané RSS čtečky (někdy též RSS agregátor nebo anglicky RSS reader). RSS čtečka si v nastaveném intervalu pravidelně stahuje soubor s obsahem a pokud zjistí jeho změnu, novinky vypíše. RSS čtečky často bývají součástí jiných programů, například prohlížečů či instant messengerů. Existují i online agregátory RSS. Zejména oborově zaměřené online agregátory RSS jsou velmi užitečné, neboť již obsahují seznam nejdůležitějších RSS kanálů daného oboru. Uživatel RSS čtečky tak ušetří čas a používání RSS je pro něj i pohodlnější, než kdyby musel neustále kontrolovat nové příspěvky na webu daného zdroje. RSS tedy vlastně funguje podobně jako zasílání newsletteru, návštěvník se však nemusí registrovat. RSS je samozřejmě výhodné i pro poskytující sever – zdánlivě se mu sice zmenší návštěvnost, ve skutečnosti se však naopak zvětší, neboť se čtenáři díky RSS na web častěji vracejí. RSS (zkratka pochází z anglického Really Simple Syndication, někdy též Rich Site Summary) vytvořila společnost Netscape. Je založen na značkovacím jazyku XML. Really Simple Syndication
RTB Jedna z nejdůležitějších složek značky. Značka vytváří v myslích spotřebitelů nějaký obraz, positioning. RTB jsou pak důvody, proč by spotřebitel měl tomuto obrazu věřit. Např. - Značka piva založená na kvalitě a chuti se bude chlubit označením Pivo roku a medailemi z výstav, aby spotřebitelé uvěřili, že nápoj je skutečně kvalitní. - Čistící prostředek se bude tvářit jako specialista na připálené povrchy, pak bude patrně předvádět, jak si s nimi poradí. - Finanční produkty a služby budou uvádět úrokové míry, úspěchy z minulých let. Reasons To Believe
RTD RTD - Ready To Drink Předmíchané alkoholické nápoje (long drinks), které jsou připravené k přímé konzumaci, obvykle prodávané v menších baleních (lahvích do 0,5 litru) zejména na diskotékách a v klubech. Jejich výhodou je, že v tlačenici se tak snadno nevylijí - na rozdíl třeba od půllitru piva. Například Campari & soda, Smirnoff Ice, Beton (Becherovka + tonic v lahvích). Nepatří sem nealko nápoje z výčepních stojanů v restauracích. Ready To Drink
Sampling Distribuce zkušebních vzorků. V médích často znamená příbal vzorečků k časopisům, magazínům. Související pojmy: First try Launch
Screenshot Jako screenshot se v počítačové mluvě označuje snímek (otisk) obrazovky, uložený posléze v podobě grafického souboru. U počítačů s operačním systémem Windows se screenshot pořizuje stiskem klávesy PrintScreen umístěné obvykle nad funkčními klávesami, čímž se screenshot dostane do schránky (tzv. clipboard), odkud může být pomocí grafického programu snadno uložen na disk počítače. O screenshot váspravděpodobně požádá tvůrce webu při hlášení chyby WWW stránek. To proto, že různé prohlížeče (a i jejich jednotlivé verze) zobrazují webové stránky různě a může se stát, že my chybu nedokážeme dostatečně přesně nasimulovat. Screenshot problému je často také mnohem přesnější než jakýkoliv jeho slovní popis. Screenshot se také hodí pro dokumentaci jakékoliv další elektronické události či třeba do různých návodů k nastavení programu.
SE SE je anglická zkratka z oblasti optimalizace pro vyhledávače a SEM a znamená Search Engine, tedy vyhledávač. Tento pojem se používá ve dvou různých významech, někdy se tím myslí konkrétní stránka, na které je možné zadat vyhledávací dotaz (např. Google), jindy máme na mysli pouze vyhledávací algorytmy daného vyhledávače. Search Engine
Search Engine Česky "vyhledávač" - je web umožňující prohledávat internetové stránky na základě dotazu (většinou klíčových slov). Vyhledávače jsou jedny z nejnavštěvovanějších webů na internetu. Největší a nejpopulárnější vyhledávač na světě je Google. Mezi kvalitní české vyhledávače patří např. Morfeo. Související pojem: Search marketing
Search Marketing Search Marketing (někdy též Search Engine Marketing nebo zkráceně SEM) je jedna z nejúspěšnějších forem reklamy na internetu. Využívá potenciálu tzv. vyhledávačů (Search Enginů) k zobrazování reklam nebo konkrétních stránek klienta na základě uživatelova hledání konkrétních klíčových slov. Search Engine Marketing se dělí na tři základní části. Jednou je Search Engine Optimalizace (SEO), druhou jsou tzv. PPC systémy a třetí jsou "přednostní výpisy". Výsledkem optimalizace je lepší zobrazování stránek klienta ve výsledcích vyhledávání na určitá klíčová slova. V praxi si to lze představit tak, že některý klient (např. stavební firma) si bude přát, aby se odkaz na její stránky zobrazoval na první pozici na slovo "stavby". Optimalizace, povede k tomu, že se se stránky opravdu budou zobrazovat na předních místech ve výsledcích hledání. Optimalizace má obvykle x fází: analýzu webu, analýzu klíčových slov, link building, změny metadat, copywriting a další menší úkony. PPC systémy jsou systémy zobrazující reklamy, přičemž klient neplatí za zobrazneí (imprese) svých reklam, ale až v případě, kdy na ně uživatelé internetu kliknou. PPC systémy se nejhojněji využívají právě v Search Marketingu, kde se "PPC ads" zobrazují (většinou) na pravé straně vedle výsledků vyhledávání.
Segmentace Slovník definuje pojem segmentace jako členitost, členění. V oblasti webdesignu se slovo segmentace používá ve třech různých případech. Tzv. segmentace návštěvníků se používá na webech, které poskytují informace pro různé cílové skupiny. Než se snažit pojmout web univerzálně, často je výhodnější (a účinnější) tyto návštěvníky rozdělit hned na úvodní stránce a poté jim udělat nabídku podle jejich zaměření (tj. přizpůsobit jim výběr produktů, styl komunikace, texty atd.). Určitou formou segmentace může být také oddělení návštěvníků z řad novinářů či třeba dodavatelů od běžných B2C zákazníků. Pojem segmentace návštěvníků se používá také v lepších analýzách návštěvnosti, které dokáží sledovat návštěvy, jež jsou něčím jedinečné (např. objednají produkt, přijdou z určité reklamní kampaně apod.) a vyhodnocovat jejich chování na celém webu. Porovnáním těchto návštěvníků s ostatními lze významně zvýšit efektivitu celého marketingového mixu, např. určit nejúčinnější reklamní kanály či zjistit, která stránka webu nejvíce ovlivňuje nákupní rozhodnutí. V oblasti obecného marketingu se běžně používá pojem segmentace zákazníků (anglicky Customer Segmentation). Spočívá v rozdělení zákazníků podle jejich zákaznických potřeb. Nejčastějším cílem segmentace zákazníků je zvýšit zisk z každého zákazníka v závislosti na jeho požadavcích a loajalitě. K tomu se využívají nejrůznější CRM systémy. Praktickým příkladem segmentace zákazníků na internetu může být třeba. personalizace emailů a newsletterů.
SEM SEM je zkratka z anglického Search engine marketing, tedy marketing ve vyhledávačích. Jde o součást internet marketingu, která je podobně jako další formy online reklamy zaměřena na propagaci a zvyšování známosti a viditelnosti webu. V SEM jde zejména o nákup placených textových odkazů v různých podobách, obvykle s PPC modelem (platba za kliknutí) či jako přednostní výpisy. Do SEM patří i další produkty velkých portálů, např. garance první stránky či placené zápisy v katalogu, ty však jsou málokdy výhodné. Někdy se do SEM počítá i optimalizace pro vyhledávače (SEO), neboť v obou případech jde o marketingové aktivity ve vyhledávačích. Pak by ovšem do SEM patřilo i psaní textů pro web (web copywriting). Z jiného pohledu jsou SEO a SEM zvláštní kategorie, neboť SEM nevyžaduje úpravy na stránkách a výsledky záleží pouze na výši investovaného rozpočtu. V každém případě se však obvykle SEO i SEM navzájem vhodně doplňují ve svých účincích a omezeních. Významnou výhodou SEM oproti některým jiným formám propagace je možnost zjistit přesný počet příchozích návštěvníků. Známe-li konverzní poměr našich stránek (a některé PPC systémy jej samy měří), lze v SEM velice přesně spočítat návratnost investic (ROI). SEM také momentálně patří k jedněm z nejefektivnějších forem online reklamy. Search Engine Marketing
Sémantika Sémantika obecně je disciplína zabývající se významem slov a znaků. Netýká se tedy jen programování, sémantika se výrazně uplatňuje i v lingvistice či logice. Na webu je sémantika důležitá především při tvorbě HTML kódu (resp. jeho nástupce – XHTML). Některé značky (správně elementy) v těchto jazycích mají přiřazen určitý význam a sémantika je právě o správném používání těchto značek na příslušných místech. Představit si to můžete na příkladu věty, jejíž část je vyznačena tučně. Z hlediska sémantiky je tučný text významnější než zbytek věty. Není to však tak jednoduché. Některých HTML značek se sémantika netýká. U všech značek přitom lze měnit vzhled pomocí technologie kaskádových stylů. Není tedy obtížné zmíněnou část věty uzavřít do sémanticky neutrální značky a ostylovat ji tučně – vypadat to bude stejně, jen sémantika bude špatná. A právě to se z lenosti nebo neznalosti kodéra často děje. Už chápete, k čemu je sémantika na webu užitečná? Umožňuje strojům lépe porozumět kódu stránky. To má význam zejména pro přístupnost webu – např. hlasová čtečka pak ví, které části textu má přečíst důrazněji. Sémantika je však významná i pro roboty vyhledávačů. Je-li kupříkladu kousek textu označen značkou <h1> (sémantika jí přiřazuje význam hlavního nadpisu), vyhledávač tuto frázi považuje z hlediska obsahu za významnější než u zbytku textu. Sémantika mu tak umožňuje poznat, o čem stránka vlastně je. Právě proto je správná sémantika jedním z prvních aspektů, které se kontrolují při optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Sémantika se týká také odkazů, pokud na stránku odkazuje třeba text „Zelený kolibřík“, je zřejmé, že bude zřejmě o těchto úžasných ptáčcích. Právě proto je z hlediska sémantiky chybou dávat do textu odkazu podobné fráze jako „klikněte zde“, což je obecně rozšířený zvyk (kromě sémantiky to má špatný vliv i na použitelnost webu). Sémantika odkazů stojí také za jevem zvaným Google bomba.
SEO SEO - neboli Search Engine Optimalizace (součást Search Marketingu) spočívá v lepším zobrazování stránek ve výsledcích vyhledávání (SERP - Search Engine Result Page) na tzv. vyhledávačích. Výsledkem optimalizace je, že zadá-li někdo do vyhledávače určitý keyword (spojený s Vaší webovou stránkou) zobrazí se Vaše stránky na prvních pozicích ve výsledcích hledání. Search Engine Optimalizace
SEO SEO je zkratka z anglického Search Engine Optimization, tedy optimalizace pro vyhledávače. Základem SEO je jakýsi neohraničený soubor pravidel, jejichž dodržení zajistí stránkám dobré umístění ve výsledcích vyhledávání (tzv. SERP). Tato pravidla vznikla (a stále se trochu mění) praktickým pozorováním činnosti vyhledávačů, jejich algoritmů a hodnocení výsledků vyhledávání. U více konkurenčních oborů je SEO mnohem složitější (a řádově dražší) – obvykle zahrnuje SEO analýzu, jejímž výsledkem je optimální SEO strategie, výběr vhodných klíčových slov, různé SEO taktiky, změny v informační architektuře webu, SEO úpravy textů, budování zpětných odkazů a další činnosti. Zajímá-li vás problematika SEO, další informace hledejte na stránce optimalizace pro vyhledávače. Search Engine Optimization
SERP SERP - Search Engine Result Page - pojem ze Search Marketingu. Stránka s výsledky vyhledávání ve vyhledávačích. Search Engine Result Page
SERP SERP je anglická zkrátka ze Search engine result page, tedy stránka výsledků vyhledávání. Obvykle se tento výraz používá ve smyslu „zkontrolovat umístění v SERP“. Znamená to tedy projít SERP nejdůležitějších vyhledávačů na příslušné klíčové slovo a zjistit, kde se v nich daný web nalézá, pro což existují i automatické nástroje. Umístění v SERP většinou mnohem lépe vypovídá o kvalitě a optimalizaci webu než populárnější hodnocení podle GTPR, velikosti PageRanku ukazovaném v Google Toolbaru. Smysl však většinou má jen umístění na první či druhé stránce SERP, na další stránky zabloudí už jen málo uživatelů a tyto pozice již nepřináší příliš velkou návštěvnost. Search Engine Result Page
Server Obecně je server program poskytující určitou službu klientům (procesům či programům, které ji využívají). Internetový server (přesněji web server) slouží k obsluze prohlížečů, které na něj vznášejí požadavky pomocí různých protokolů (nejčastěji pomocí protokolu HTTP) a na něž server odpovídá odesláním příslušené webové stránky (kódu v jazyce HTML nebo XHTML) či dalších souborů. Příkladem takovéhoto programu je webový server Apache. Podobně fungují poštovní servery poskytující emailové služby a mnohé další. V druhém významu tohoto slova je serverem počítač (hardware), na kterém výše popisovaná služba běží. V tomto smyslu se používá například termín server hosting (umístění vlastního serveru do specializované servrovny). Server také může využívat tzv. skriptování, tj. skládat kód stránky až při požadavku podle předem určených pravidel (skriptů). K tomu se používají programovací jazyky běžící na straně serveru, jako je např. PHP či Perl. Výsledné prezentace se označují jako dynamické (narozdíl od statického HTML, které server odesílá v podobě, v jaké na něj bylo nahráno). Výhodou dynamických webových stránek je velká možnost jejich přizpůsobení, mohou se měnit podle požadavků klienta, data, umožňují návštěvníkům měnit části stránek (např. přidávat komentáře) atd.
Share Share - anglicky "podíl". Má rozmanité použití. TV share - podíl na TV sledovanosti Share of Voice - podíl na reklamní sledovanosti Share of Spend - podíl na reklamních investicích Share of Market - podíl na trhu Share of Mind - podíl na znalosti značek
Share of Mind SOM - Share of Mind Podíl na myslích cílové skupiny v určité kategorii. SOM je odvozen od pojmu Top of Mind . Příklad: v cílové skupině mladí 13-20 let se dotazujeme na nápoje s kolovou příchutí. 55% cílové skupiny si jako první vybaví značku Coca-Cola. 35% cílové skupiny si jako první vybaví značku Pepsi Cola 6% cílové skupiny si jako první vybaví značku Kofola 4% si nevybaví nic. Jelikož tato data dávají dohromady 100%, lze je použít jako velmi přibližnou náhradu Share of Market , pokud nejsou k dispozici data o prodejích. SOM
Shelf stopper Forma (formát) reklamy v místě prodeje, v obchodech. Reklama na úzkém pruhu papíru, kartonu či umělé hmoty, která je umístěna na regálu svisle, kolmo do uličky. Zpravidla je umístěna tak, aby upozorňovala na produkty umístěné v regálu. Související pojmy: POS / POP Wobbler
Skenování stránky Jako skenování se označuje obvyklý způsob, jakým nově příchozí návštěvníci prohlížejí právě zobrazenou stránku. Narozdíl od tištěných brožur a letáků, webovou stránku uživatel obvykle nečte a pouze ji v rychlosti přelétne pohledem. Zastaví se pouze na vizuálně nejpoutavějších prvcích, jako jsou fotografie, barevné nadpisy, grafické paletky apod. Teprve pokud ho stránka upoutá, přečte si úvod. Pro pochopení, proč lidé stránky místo čtení skenují, je třeba si uvědomit, jakým způsobem se obvykle na webu pohybujeme. Uživatel zapíše dotaz do vyhledávače a pak už jen postupně otvírá výsledky. O každém z nich potřebuje nejprve vědět, zda odpovídají jeho dotazu. Stejně se pak chová i na dalších stránkách, ať už se na ně dostane přes hlavní navigaci, kliknutím na odkaz nebo třeba fulltextovým vyhledáváním – vždy se potřebuje nejprve ujistit, že stránka obsahuje to, co on hledá. Skenování stránek tedy významně zvyšuje rychlost hledání informací a zároveň funguje jako naše obrana před zahlcením jejich množstvím. Jak prezentaci skenování přizpůsobit? U textů je důležitá zejména členitost. Říká se, že každá myšlenka by měla mít vlastní odstavec. Ke každým dvěma až třem odstavcům je vhodné umístit podnadpis, který je shrne. Ze stejného důvodu patří do odkazů název jeho cíle a nikoliv časté „klikněte zde“ (obě poslední rady jsou důležité i pro optimalizaci pro vyhledávače). Užitečné je používání seznamů a odrážek. Nejdůležitější sdělení stránek je třeba umístit na začátek… Podobných doporučení je mnoho a týkají se především psaní textů pro web. Skenování stránky je však třeba přizpůsobit i grafický návrh. Stránka musí mít jasnou hierarchickou posloupnost informací (tzv. informační design) a tato posloupnost musí být na první pohled patrná. Stejně tak se vyplatí zvýraznit i prvky, které uživatelé hledají nejčastěji.
Skinning Formát internetové reklamy. Jedná se o dlouhodobou formu reklamy, kdy je design stránky nebo stránek serveru (barvy, písmo) přizpůsoben korporátnímu konceptu klienta. Související pojmy: Ahead Full Banner Leader Board Big Square Square Skyscraper Sticked banner i-Layer Interstitial Out of the Box Cosmic cursor Watermark Direct mail Videobanner Více Internetový marketing Úvod do internetového trhu
Skript Skript je program nebo jeho fragment zapsaný v podobě kódu, obvykle bývá uložen jako soubor. Skript je tedy souvislá série příkazů, naprogramovaný algoritmus vykonávající určitý úkol. Např. skript psaný v jazyce PHP, jehož úkolem je odeslat kontaktní formulář emailem na určenou adresu, proběhne takto: Uživatel odešle HTML formulář na příslušný skript → skript zjistí hodnoty jednotlivých polí formuláře → skript vytvoří email, do něhož vloží získané hodnoty → skript odešle email a ukončí se. Na internetu se odlišují skripty běžící na straně serveru (kromě zmiňovaného PHP například Perl či ASP), které slouží ke generování HTML kódu stránky a skripty spouštěné na straně klienta po stažení stránky do počítače (JavaScript), které umožňují manipulovat se stránkou a zvyšovat tak uživatelskou přívětivost stránky.
Skryt Reklama, u níž je obtížné určit, zda se jedná o reklamu. Není jako reklama označena. Skrytá reklama je dle zákona o reklamě zakázána.
Skrytý obsah Jako skrytý obsah se označuje podvodná SEO technika, jejíž cílem je nenápadně zvýšit hustotu klíčového slova v textu (neboť ta je jedním z on-page faktorů, podle kterých vyhledávač řadí výsledky vyhledávání). Skrytý obsah může mít mnoho podob: malý text, písmo ve stejné barvě jako pozadí, obsah překrytý obrázkem… Proto se skrytý obsah velmi obtížně rozpoznává automaticky, člověk ho však zjistí velmi snadno. A pokud je ten člověk vaším konkurentem, kterému je divné, že jste jej přeskočili ve výsledcích vyhledávání, jistě rád využije spam report a vyhledávači váš web nahlásí. Podobnou formou jako skrytý obsah je i nesmyslné opakování klíčových slov. V tomto případě však většinou nehrozí penalizace, pouze lze předpokládat, že taková stránka nebude schopná plnit své marketingové cíle.
Skyscraper Formát internetové reklamy. Vertikální reklamní proužek o velikostech 120*600 nebo 160*600 pixelů. Související pojmy: Ahead Full Banner Leader Board Big Square Square Sticked banner i-Layer Interstitial Out of the Box Cosmic cursor Watermark Skinning Direct mail Videobanner Více Internetový marketing Úvod do internetového trhu
Slogan Reklamní slogan je jakési heslo či motto, které pomáhá upoutávat pozornost ke společnosti či k jejímu produktu. Na webu nejčastěji slogan najdete v hlavičce webu či přímo poblíž loga, slogan však samozřejmě může existovat také v akustické formě. Reklamní slogan slouží především k budování povědomí o značce, slogan je jakýmsi logem v textové podobě, umožňuje firmu ihned jednoznačně identifikovat. Pokud je slogan skutečně zdařilý, dokáže také potenciálního zákazníka přimět k akci, např. k objednávce. Ty nejlepší slogany se časem stávají synonymy pro produkty, jež nabízejí. Efektivní slogan poznáte jednoduše – bude stručný, zapamatovatelný a výstižný. Slogan by totiž měl popisovat samotnou podstatu prezentovaného výrobku či služby, sloganem také může být i některá odlišnost proti konkurenčním produktům. Optimální je, pokud slogan přímo obsahuje USP. U firem je slogan jakýmsi slibem zákazníkům, konkrétní obsah sloganu pak určuje cílová skupina, jejíž potřeby a (podvědomé) touhy by měl dobrý slogan především oslovit.
SMS Small Message System (Small Message Sending) - je označení pro tzv. textové zprávy hojně využívané při komunikaci mobilním telefonem.

page: 1 2 3 4 5 6