id | value | alt_name |
Parazitování na pověsti |
Na rozdíl od klamavého označení zde nelze zmást spotřebitele, neboť byl klamavě označen výrobek naprosto odlišného určení (např. chléb Siemens).
|
|
Pasant |
Kolemjdoucí, osoba míjející reklamní nosič - pojem z oblasti venkovní reklamy.
Související pojmy:
BigBoard
BillBoard
CLV - CityLight
Marketingový výzkum
OOH - Out Of Home
Outdoor
Research
|
|
Penalizace |
Penalizace je
termín z oboru optimalizace pro vyhledávače. Penalizace webu hrozí,
pokud se snaží o lepší umístění ve vyhledávači využitím některé
z podvodných technik, jako je např. cloaking, link farma, doorway page,
skrytý obsah apod. Co pro web penalizace znamená? Je to různé,
penalizace se může projevit poklesem ve výsledcích vyhledávání (SERP)
nebo jeho úplným vyřazením. Penalizace se také často netýká jen podvodné
prezentace, zasahuje weby, které např. na škodlivý obsah odkazují.
Penalizace navíc většinou nekončí po odstranění problému, často trvá
velmi dlouho (v řádu měsíců a let) – vyhledávač se tím dlouhodobě brání
proti podvodníkům. Penalizace může být webu přidělena po automatickém
rozpoznání podvodu samotným vyhledávačem, udat váš však může také vaše
konkurence, většinou s využitím stránky zvané Spam report. |
|
Penetrace |
Pojem popisující rozšíření určitého produktu nebo média v populaci (trhu). Např. když penetrace internetu je 55% znamená to, že více jak polovina obyvatel ČR má pravidelný přístup k internetu.
|
|
Peoplemetry |
Viz TV-metry
|
|
Perl |
Perl je
programovací jazyk pocházející už z roku 1987, jeho autorem je Kanaďan
Larry Wall. Na internetu se Perl používá k vytváření CGI skriptů, např.
pokud je potřeba v rámci serveru pracovat s rozsáhlými soubory. Perl je
jazyk velice flexibilní, přizpůsobuje se stylu programátora, jednu věc
je možné zapsat více různými způsoby. Podle kritiků je to však zároveň
nevýhodou Perlu, neboť to někdy zhoršuje orientaci ve složitějších
skriptech. Díky zmiňovaní flexibilitě může být Perl velmi užitečným
nástrojem, lze v něm skutečně efektivně programovat. K dalším výhodám
Perlu patří i obrovské množství modulů, které jsou pro něj dostupné.
Díky nim Perl podporuje všechna důležitá rozhraní, včetně některých
řídce používaných databází. Také rozsáhlou komunitu kolem Perlu lze
považovat za klad tohoto jazyka. |
|
Personalizace |
Termín
personalizace se používá k vyjádření možnosti danou stránku
přizpůsobovat svým potřebám. V nejjednodušším případě může jít o výběr
z různých předpřipravených skinů (grafických podob) prezentace, taková
míra personalizace bývá častá i u různých freemailových serverů. Portály
často nabízí pod pojmem personalizace možnost zobrazování aktuálních
informací podle zadaných hodnot, např. počasí podle adresy, horoskopy
podle data narození atd. Vyšším stupněm personalizace je možnost
manipulovat přímo s obsahem stránek, např. skrývat některé informace či
naopak přidávat informace z jiných zdrojů (většinou s využitím RSS).
Taková stránka nastavená v prohlížeči jako domovská už může být pro
uživatele užitečným nástrojem, z personalizace pak samozřejmě těží
i samotný portál díky vyšší návštěvnosti. Personalizace může být
užitečná i na běžných webových prezentacích, vždy je však nutné dlouze
přemýšlet o tom, co návštěvníka motivuje k jejímu prozkoumání
a následnému využívání. Lidé jsou totiž z principu líní a neochotní
cokoliv zjišťovat, vymýšlet a nastavovat. Pokud jim služba nevyhovuje,
raději přejdou jinam. Zvláště, pokud je potenciální přidanou hodnotou
personalizace pouze malá změna vzhledu či funkčnosti. Pokud se však
podaří výše zmíněné problémy vyřešit, personalizace se může se stát
významnou konkurenční výhodou. I proto možnosti personalizace stále
skrývají velký potenciál. |
|
PHP |
PHP je jedním
z nejvíce rozšířených programovacích jazyků používaných k vytváření
webových aplikací. PHP se používá na straně serveru a slouží tedy ke
generování HTML/XHTML kódu stránky, jenž pak server odesílá do
prohlížeče (narozdíl od klientského JavaScriptu, který funguje až při
zobrazení stránky v prohlížeči). Hlavním kladem PHP je jeho nezávislost
na platformě (Windows, Linux, Unix…), mezi výhody PHP patří i široké
možnosti použití. PHP například umí pracovat se soubory a s mnoha
různými databázemi, s PHP lze generovat a upravovat grafiku, umí
odesílat a přijímat emaily, vytvářet PDF, podporuje všechny důležité
internetové protokoly… Protože má PHP poměrně volnou syntaxi (způsob
zápisu), snadno se učí, zejména pokud již máte zkušenosti s jinými
programovacími jazyky. Společně s webovým serverem Apache a databází
MySQL tvoří PHP tzv. triádu, trojici programů nejčastěji používaných pro
generování WWW stránek. Z toho plyne i další výhoda PHP – na internetu
existuje obrovské množství fragmentů, uživatelsky definovaných funkcí
a hotových řešení obvyklých problémů. |
PHP Hypertext Preprocessor |
Pixel |
Jednotka velikosti na WWW. Zkrácení anglických slov picture element, obrazový prvek. Bývá zkracován px. Je nejmenší jednotka digitální rastrové (bitmapové) grafiky. Představuje jeden svítící bod na monitoru, resp. jeden bod obrázku zadaný svou barvou Neoborně řečeno puntík, z nichž se obrázek skládá;)
|
|
Podcasting |
Jako podcasting se označuje šíření informací ve formě hudebních souborů (tzv. podcastů), využívající technologie RSS.
Vznikl spojením slov iPod + Broadcasting (malý MP3 přehrávač od Apple + anglicky "vysílání)."
Pracuje tak, že uživatel si z internetu pomocí programu nainstalovaného na PC do svého iPodu nebo jiného MP3 přehrávače stáhne audio nebo video obsah, který si potom přehrává kdykoliv a kdekoliv.
|
|
Podcasting |
Jako
podcasting se označuje šíření informací ve formě hudebních souborů (tzv.
podcastů), využívající technologie RSS. Podcasting funguje velmi
jednoduše, stačí jakýkoliv počítač s internetovým připojením.
Specializovaný program sleduje novinky na vybraném RSS zdroji
a pravidelně nové podcasty stahuje, případně je rovnou nahrává do vašeho
mp3 přehrávače. A vy pak již jen v klidu posloucháte. Stejně snadné je
i vytváření podcastů, stačí pouze nahrát MP3 soubor a přidat jej do RSS
kanálu. Díky tomu se podcasting doslova lavinovitě šíří celým
internetem. S využitím automatických čteček lze tento proces vytváření
podcastů snadno zautomatizovat (zatím trochu na úkor kvality),
podcasting tak mohou využívat i weblogy a další informační servery.
Významnou výhodu má podcasting i v odbourání problémů se streamingem,
tj. posloucháním záznamů v reálném čase (např. u internetových rádií),
předem stažené spoty ne nezasekávají a nepřerušují. Nejvíce bývá
podcasting používán při šíření mluveného slova a hudebních mixů.
S velkým úspěchem podcasting využívají rádia, v ČR např. Český rozhlas –
umožňují tak posluchačům snadno stahovat oblíbené pořady. V zahraničí
podcasting dobře slouží i tištěným médiím, např. britský The Daily
Telegraph poskytuje čtenářům podcasty se zprávami a komentáři. Pojem
„podcasting“ vznikl spojením slov iPod (populární MP3 přehrávač firmy
Apple) a broadcasting (anglicky vysílání). Za autora podcastingu je
považován jistý Adam Curry, který teprve v roce 2004 napsal program
usnadňující vyhledávání mp3 soborů na internetu. V současnosti se
podcasting stále více prosazuje i jako moderní marketingový nástroj,
podobně jako samotná technologie RSS. |
|
Podlinkov |
Historické označení. Podlinková komunikace (below-the-line) BTL- označení pro nemasové formy komunikace. Charakterizuje je přesnější zacílení cílové skupiny (přímý marketing, reklama v místě prodeje (POS), sales promotion, sampling atd).
V dnešní době se ona linka stírá, ztrácí se hranice mezi nadlinkovými (masovými) a podlinkovými aktivitami.
Související pojmy:
Nadlinková komunikace
|
|
Podvodné prokliky |
Podvodné prokliky (Click Fraud) je termín vztahující se k PPC marketingu (součást Search Marketingu). Jedná se o umělé generování klikání na reklamy. PPC systémy jsou systémy, kde se za prokliky platí - tedy umělým navyšováním klikání se zvyšují i náklady zadavatelů.
Související článek:
Podvodných prokliků přibývá
|
Click Fraud |
Pop-down okno |
Pop-down
okno (někdy také pop-under okno) funguje podobně jako pop-up okno, tedy
s pomocí JavaScriptu je na webové stránce otevřeno nové okno prohlížeče
(většinou obsahující reklamu), toto nové okno je však okamžitě (opět
JavaScriptem) schováno pod ostatní okna. Tím je docíleno toho, že si
uživatel pop-down okna nepovšimne a většinou si jej ani nespojí
s původní stránkou, která jej vytvořila. Kromě toho, že pop-down okna
nepůsobí tolik rušivě, mají ještě výhodu ve vyšší účinnosti reklamy
proti pop-up oknům. Uživatel si jich všimne teprve po zavření původní
stránky a protože si nevybaví, že by toto nové okno otvíral, prohlédne
si ho, aby zjistil více. Tím se zvyšuje možnost zásahu reklamním
sdělením. V každém případě jsou však pop-up i pop-down okna pro
uživatele velmi obtěžující a silně snižují důvěryhodnost webu, stejně
jako jeho použitelnost. |
|
Pop-up okno |
Pop-up okno
(z anglického pop up, vynořit se, objevit se), někdy také vyskakovací
okno je jedním ze starých reklamních formátů na internetu. Stránka,
kterou si uživatel prohlíží, otevře nové okno prohlížeče, do kterého je
načtena další stránka obsahující reklamní sdělení. Programovací jazyk
JavaScript, který za pop-okny stojí, umožňuje určit velikost a umístění
okna a také skrýt některé panely, např. adresní řádek. Protože pop-up
okna výrazně obtěžují uživatele (mají negativní vliv na důvěryhodnost
a použitelnost webu), rozšiřovaly se postupně tzv. pop-up blockery,
speciální filtry zabraňující vyskočení pop-up okna. Z počátku je bylo
nutné instalovat ve formě různých doplňkových lišt, od vydání opravného
balíku SP2 však i nejpoužívanější prohlížeč MSIE obsahuje tuto funkci
bez potřeby instalace. To v podstatě znamenalo konec reklamy v pop-up
oknech a díky některým chybným filtrům i konec technologie jako takové.
Pop-up okna totiž nemusí sloužit pouze k reklamě, bývají používány
například ke zobrazování detailů fotografií či kontextové nápovědy.
Takové pop-up okno by se otevřelo až na přání uživatele (po kliknutí,
nikoliv automaticky), přesto je však některé současné filtry blokují.
Problémy jsou i s upozorňováním na zablokované pop-up okno. Některé
filtry zobrazí pouze malou ikonku a pokud si jí uživatel nevšimne,
informace neuvidí. Pop-up okna tak v některých případech mohou pro web
představovat i problém s přístupností. |
|
Portál |
Portál je pojem z internetového marketingu označující weby s širokou paletou nabízených služeb. Mezi standardní služby, které portály poskytují svým uživatelům patří zprávy, e-mail, chaty, vyhledávání v internetu, katalog webových stránek atp. Největší české portály jsou Seznam, Centrum, iDnes a Atlas. Ve světě mezi největší portály patří např. Yahoo! a částečně i Google.
|
Webový portál |
Portál |
Pojem portál se
používá k označení webu, který slouží mnoha lidem jako vstupní stránka
do internetu. Portály obvykle umožňují rychlý přístup k velkému množství
informací na jednom místě, od fulltextového vyhledávání přes tříděné
katalogy odkazů až po nejrůznější novinky a zprávy. Časté je také
poskytování emailových schránek a dalších služeb. Portály lze rozdělit
na obecné (nezaměřené, nejdou příliš do hloubky) a oborové (někdy se jim
říká též vortály). Mezi největší české obecné portály patří Seznam,
Centrum a Atlas, největším zahraničním portálem je jednoznačně Yahoo.
Obecné portály žijí z reklamy, dříve ze zobrazování bannerů
a přednostních výpisů, dnes postupně přechází na zobrazování PPC
inzerátů. Oborové portály bývají často podporovány firmami či nadšenci,
o reklamu však také nemají nouzi díky faktu, že umožňují velmi dobré
cílení. |
|
POS |
POS - Point Of Sale / POP - Point Of Purchase
Místo prodeje, místo nákupu, někdy přeneseně aktivity nebo materiály používané pro komunikaci v místě prodeje.
|
Point of Sale |
Positioning |
Pozice značky na trhu.
Každý positioning musí definovat následující složky:
1. Cílová skupina (Target Audience)
2. Oblast, ve které se značka pohybuje, hřiště na kterém hraje (Playfield, Frame of reference)
3. Jak se značka odlišuje od ostatních (Point of difference)
4. Důvody, proč značku koupit (Reasons To Buy)
Související pojmy:
Atributy
Brand Awareness
Benefity
First try
Cílová skupina
RTB
Související články:
Co je to cílová skupina a jak ji určit
Životní cyklus značky a mediální plánování
Co je brief a jak ho napsat?
Jaké mohou být komunikační cíle?
Jaké jsou typy nasazení?
|
Pozicování |
Postbuy |
Post buy, post buy report.
Dokument - vyhodnocení mediálního plánu po jeho realizaci. Srovnání plánovaných a reálně dosažených parametrů kampaně. Evaluace úspěšnosti kampaně.
|
Post buy report |
PostgreSQL |
PostgreSQL je
robustní databázový server s mnoha pokročilými funkcemi. Často bývá
srovnáván s databázovým systémem MySQL, podobně jako on je PostgreSQL
dostupný pro všechny hlavní platformy a je také šířen jako open source.
Narozdíl od MySQL je PostgreSQL někdy trochu pomalejší, vynahrazuje to
však svou dlouhodobou bezpečností a spolehlivostí, s níž mohou soupeřit
pouze poslední verze MySQL. K výhodám PostgreSQL patří také vynikající
rozšiřitelnost či možnost spouštět procedury psané v jazycích Perl,
Python a dalších. |
|
Pověst |
Znalost značky v cílové skupině. Anglicky Brand Awareness
Viz také:
TOM - Top of Mind
PA - Prompted Awareness
SA - Spontaneous Awareness
|
Brand Awareness |
PPA |
Jeden z modelů platby za reklamu na internetu. Za reklamu se v tomto případě platí až ve chvíli, kdy uživatel provede stanovenou akci (většinou objedná produkt, vyplní formulář,...atp.). Někdy též nazýváné Pay per Lead nebo Affiliate Marketing.
|
Pay per Action |
PPA |
Jako PPA se označuje
jeden z nejzajímavějších modelů platby za internetovou reklamu. Zkratka
PPA pochází z anglického Pay Per Action, tedy platba za akci, někdy také
za výkon. Odtud pochází také název pro celý obor – výkonový marketing.
Někdy bývá model PPA také nazýván jako affiliate marketing. PPA je
vlastně souhrnnou skupinou pro další modely, např. PPS (platba za
objednávku) nebo PPL (platba za registraci). Podobně mohou být placeny
i další akce, třeba telefonát. Pro všechny PPA modely je společná vysoká
motivace na straně majitele reklamního prostoru (narozdíl od modelů PPT
a PPV). V České republice patří k nejznámějším PPA systémům reklamní
tržiště Potenza. |
Pay Per Action |
PPC |
Jeden ze způsobů placení za reklamu na internetu. Placení nikoliv za imprese (zobrazení), ale za kliky. Zadavatelovi reklamy se zobrazují zdarma a platí až v případě, že na ně uživatel internetu klikne.
PPC systémy se nejhojněji využívají v Search Engine Marketingu, kde se "PPC inzeráty" zobrazují (většinou) na pravé straně vedle klasických výsledků vyhledávání.
Mezi nejvyužívanější PPC systémy v ČR patří:
Sklik - PPC systém portálu Seznam
Etarget - PPC systém běžící na více jak 280 serverech českého internetu
AdFox - PPC systém portálu Centrum
AdWords - PPC systém vyhledávače Google
|
Pay per Click |
PPC |
PPC je model platby
za internetovou reklamu spočívající v platbě za prokliky (resp. kliknutí
na reklamu). Pro inzerenta je PPC velmi výhodným modelem, neboť platí za
skutečné návštěvníky, nikoliv za počty zobrazení (jako u PPV) nebo
dokonce jen měsíční paušál za zobrazování (PPT). Díky tomu dosahuje PPC
reklama mnohem vyšší účinnosti než jiné reklamní modely. Velký význam má
i velice dobré cílení PPC reklamy – znamená to, že ze zaplacených
návštěvníků se s větší pravděpodobností stávají zákazníci (říkáme, že
mají vyšší konverzní poměr). PPC systémy však mají mnoho dalších výhod.
Jsou velice přehledné, je snadné si s nimi přesně spočítat návratnost
investic. Velkým kladem PPC systémů je také fakt, že umožňují vlastní
správu jednotlivých kampaní. Uživatel si sám píše inzeráty a podle
jejich výsledků je průběžně upravuje, tj. snaží se jim zvýšit míru
prokliku, čímž dosáhne snížení ceny za jeden proklik. Znamená to, že za
stejnou částku vám správně vedená PPC kampaň může přivést mnohem více
návštěvníků. Také je možné jednotlivé PPC kampaně nastavit podle
aktuální potřeby a tato nastavení lze kdykoliv změnit, např. v případě
slev či pokud zboží dojde. V České republice existují v podstatě jen
čtyři důležité PPC systémy – Google AdWords, Sklik Seznamu, AdFox Centra
a E-target. Tyto PPC systémy se od sebe vzájemně značně liší. U málo
konkurečních oborů je nejdůležitějším kritériem možnost nastavit si
nízkou maximální cenu za proklik (CPC), neboť ta ovlivňuje cenu za
jednoho přivedeného návštěvníka. PPC reklama se často používá zároveň
s jinými formami zvyšování viditelnosti webu, zejména s optimalizací pro
vyhledávače (SEO), kterou vhodně doplňuje. Například u nových webů
umožňuje překlenout období, než se web dostane do výsledků vyhledávání.
PPC kampaně mohou také pomoci pokrýt klíčová slova, které se pomocí SEO
pokrýt nepodařilo. |
Pay Per Click |
PPL |
PPL (pay per lead) - viz PPA.
|
Pay per Lead |
PPO |
PPO neboli Pay Per Order = zadavatel reklamy platí až v případě, kdy zákazník na internetu vyplní objednávkový formulář na jeho produkt.
Související pojmy:
PPA - pay per action
|
Pay per Order |
PPS |
Zkratka PPS
(z anglického Pay Per Sale, platba za prodej) se používá v oblasti
internetové reklamy. Označuje se tak model, kdy jsou majitelé webu
zobrazujícího reklamu odměňováni za každého přivedeného zákazníka
(nikoliv tedy za návštěvníka, jako u většiny ostatních modelů). Proto
hodně záleží i na konverzním poměru cílové stránky. Odměna v modelu PPS
se většinou udává v procentech z objednávky. PPS je vlastně podmnožinou
modelu PPA, platby za výkon (odtud pojem výkonový marketing). Právě
proto PPS zaručuje vysokou motivaci při nabízení reklamy (narozdíl třeba
od PPV modelu). Určitou nevýhodou modelu PPS je počáteční obtížné
nastavování vhodné ceny tak, aby byl výsledek zajímavý pro inzerenta
i pro majitele reklamního prostoru. |
Pay Per Sale |
PPT |
PPT je další
z modelů platby za internetovou reklamu, ještě jednodušší na
implementaci než PPV. Zadavatel se zkrátka dohodne se majitelem webu na
čase, po který se má inzerát nebo banner na určitém místě zobrazovat,
a na celkové ceně za tento úkon. A to je vše. Z principu PPT je zřejmé,
že se zadavateli vyplatí jen u velmi navštěvovaných webů, proto se PPT
většinou týká hlavně velkých portálů (specifickým příkladem může být
tzv. přednostní výpis). Určitou nevýhodou PPT mohou být také problémy
s výpočtem, zda se reklama vůbec vyplatí (nevíme, kolik lidí na ni ve
skutečnosti klikne). Zkratka PPT pochází z anglického Pay Per Time,
platba za čas. Někdy se PPT také nazývá jako Flat rate. |
Pay Per Time |
PPV |
Zkratka PPV
(z anglického Pay Per View, platba za shlédnutí) označuje na webu jeden
z nejstarších modelů placení za internetovou reklamu. U modelu PPV platí
objednatel velmi jednoduše za reklamu podle počtu jejího zobrazení.
Model PPV se nejčastěji používá pro zobrazení bannerů, méně často i pro
klasické textové inzeráty. Cena PPV se obvykle udává za tisíc shlédnutí
(používají se pro to zkratky CPT či CPM). Ceny obvykle závisí na cílení
webu. Pokud by například cena byla 50 Kč, znamená to, že při míře
prokliku (tzv. CTR) obvyklém pro bannery, tj. 0,06 % až 0,1 %, nás jeden
návštěvník placený přes PPV přijde na 50 až 83 haléřů. Z hlediska
poskytovatele je model PPV, narozdíl od efektivnějšího PPC, mnohem
jednodušší na implementaci, stačí pouze zobrazovat příslušné inzeráty
(bannery) a započítávat jejich zobrazení. |
Pay Per View |
PR |
PR je soubor nástrojů sloužících ke komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami (municipalitami, státními orgány, zákonodárci, akcionáři, atd.).
Bližší informace viz článek Co to je PR
|
Public Relations |
PraSEO |
Termín praSEO se
v Čechách pejorativně používá k označení nekalých technik určených
k oklamání vyhledávačů. Jde o složeninu slov prase a SEO, zkratku
z anglického Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledávače.
Techniky praSEO (např. skrytý obsah, cloaking) umožňují krátkodobě
dosáhnout dobrého umístění v SERP (výsledcích vyhledávačů). Proto je
praSEO tak lákavé, umožňuje krátkodobě dosáhnout efektu, aniž by bylo
nutné platit všechnu tu práci, která k poctivému SEO patří. Důležité je
však ono slovo krátkodobě, neboť vyhledávač dříve nebo později praSEO
odhalí a po zásluze jej potrestá penalizací. A nemusí jít pouze
o samotný vyhledavač, použití praSEO technik často nahlásí konkurence,
které se pochopitelně nelíbí propad ve výsledcích vyhledávání. K tomu
slouží stránky označované jako spam report. |
|
Přednostní výpis |
Přednostní výpis je jedním z mnoha produktů velkých portálů
a vyhledávačů, které se snaží co nejvíce profitovat na poskytování
vyhledávací služby (proto se přednostní výpisy řadí do působnosti SEM,
marketingu ve vyhledávačích). Přednostní výpis je v podstatě placený
odkaz, jenž je na zvolené klíčové slovo vypisován před ostatními
výsledky vyhledávání. Přednostní výpisy se většinou platí fixně na měsíc
(tzv. flate rate), nejde tedy o PPC model platby (některé vyhledávače,
např. Jyxo, však již u přednostního výpisu umožňují i platbu za
proklik). Oproti jiným formám online reklamy (např. PPC kampaním) je
přednostní výpis často značně předražený a je třeba si vždy dobře
propočítat jeho výhodnost a návratnost investic (ROI). Další nevýhodou
přednostních výpisů je, že jich na každou klíčovou frázi může portál
prodat pouze omezené množství (obvykle tři) a proto jsou výhodné
přednostní výpisy již dlouho předem vyprodány (a zbývají ty nevýhodné).
|
|
Přednostní výpisy |
Přednostní výpisy je speciální forma reklamního formátu na portálech. Jedná se o o zakoupení prvních pozic na stránce určité kategorie v katalogu nebo u výsledků vyhledávání ve vyhledávačích.
|
|
Prime time |
Hlavní vysílací čas (v televizi nebo rádiu).
|
|
Product placement |
Umístění konkrétního produktu do filmu nebo seriálu. |
|
Product Price Place a Promotion |
Viz 4P |
Product Price Place and Promotion |
Product, Price, Place, Promotion |
Viz 4P |
Product Price Place Promotion |
Proklik |
Jako proklik se
označuje takové kliknutí na odkaz, které uživatele dovede na cílovou
stránku. Pokud totiž návštěvník klikne na odkaz, mohou nastat různé
okolnosti, díky nimž se na cílovou stránku nedostane, např. stránka
nefunguje, načítá se příliš dlouho, nebo si to návštěvník rozmyslí ještě
před jejím načtením. Proto kliknutí ještě nemusí být proklik. Termín
proklik se používá především v oblasti internetové reklamy. V této
souvislosti bývá odhadováno, že asi 5-10 % kliknutí na reklamu se
k cílovému serveru nedostane. Počítá se také tzv. míra prokliku (CTR),
poměr počtu prokliků k zobrazení reklamy. Ve skutečnosti jsou však
proklik a normální kliknutí často zaměňovány, neboť měřit proklik je
mnohem složitější než u kliknutí. Podobně je tomu i u PPC, jednom
z modelů platby za internetovou reklamu. Ten je často překládán jako
platba za proklik, ve skutečnosti jsou však u většiny systémů měřeny
pouze počty kliknutí na reklamu. |
|
Prompted Awareness |
Podpořená znalost značky (v cílové skupině).
Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílové skupiny ptáme: znáte značku X?
Související pojmy:
TOM - Top of Mind
SA - Spontaneous Awareness
|
|
Propaganda |
Propaganda je rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo jednání. Propaganda je často doprovázena zkreslováním faktů. Propaganda se mnohdy odkazuje na nějaký vyšší účel, využívá lidských vášní, strachu i nenávisti. (Wikipedia)
Z pohledu marketingové branže se propaganda dá vyložit jako ideologicko/politický marketing. Spadá do něj komplex komunikačních strategií.
|
|
Public relations |
Pro
anglický pojem public relations neexistuje dostatečně výstižný český
překlad. Často se sice public relations překládá doslovně jako „veřejné
vtahy“, není to však přesné – public relations jsou především procesem,
jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit. Public relations jsou tedy
schopností porozumět a ovlivňovat veřejné mínění, cílem public relations
je zkoumat a zlepšovat komunikaci společnosti (instituce) s veřejností.
Součástí public relations je však i zpětná vazba, tedy postoje
veřejnosti by měly zároveň měnit i stanoviska společnosti (instituce).
Proto nejde o pouhé ovlivňování, public relations spočívají ve vzájemném
působení společnosti a jejího okolí. Z výše uvedeného je zřejmé, že
public relations jsou především úkolem managementu, kterému pomáhají
snižovat rozdíly mezi postupy společnosti a prostředím, ve kterém
podniká. Ideálně by tedy v public relations mělo jít zejména o důvěru
a porozumění a to oboustranné! Důležitou součástí public relations však
je také podpora značky, což má přímý dopad na prodej produktů či služeb
firmy. Z těchto důvodu by měly být public relations součástí veškerého
plánování a strategií firmy (instituce), internet není výjimkou. Naopak,
podstatnou částí public relations je sdílení informací a komunikace
vůbec, pro což je webová prezentace nejvhodnějším médiem. Public
relations jako obor vznikly koncem 19. století, kdy začal být kladen
stále větší důraz na komunikaci mezi firmou a zákazníkem. Samotný pojem
public relations se objevil v USA už v roce 1897. |
|
Pyramidový marketing |
Viz Multi Level Marketing.
|
|
Python |
Python je
objektově orientovaný programovací jazyk použitelný na všech běžných
platformách (Windows, Linux, Unix, MacOS). Je určen pro tvorbu
rozsáhlých aplikací, přitom je však velmi rychlý, například při použití
ke generování webových stránek je několikrát rychlejší než populární
PHP. Python se velice snadno učí i naprostým začátečníkům. Má unikátní
syntaxi založenou na odsazeních, což se projevuje také na rychlosti
psaní nového kódu. Lze jej snadno vkládat do jiných programovacích
jazyků, například do jazyka C. Významnou výhodou jazyka Python patří
také fakt, že je šířen jako open source. |
|
Queen size |
Formát 200x60 cm
|
|
R&D |
Research and Development - výzkum a vývoj. Často se tak označují ta oddělení společnosti, která se zabývají výzkumem a vývojem.
|
Research and Development |
Rada pro reklamu |
Cílem Rady je dosažení čestné, legální, decentní, a pravdivé reklamy na území České republiky.
WWW stránky
|
|
Radioprojekt |
Radioprojekt je oficiální výzkum poslechovosti rozlasových stanic (do roku 2005 společně s tiskem v Mediaprojektu). S použitím metody CATI se sbírají data od 30000 respondentů ročně. Je tzv. "jednotnou měnou" pro zadavatele reklamy.
|
|
Rádiový trh |
Viz úvod do rádiového trhu.
|
|
Rámy |
Rámy (anglicky
frames) jsou speciální technologií, umožňující vystavět layout stránky
z několika stránek jiných. Obvykle se například vytvoří stránka s hlavní
navigací a samotný obsah se umístí na další stránky. Nakonec se vše
spojí přes třetí stránku s rámy. Stejně tak lze přidat další rámy např.
s hlavičkou a s patičkou. Hlavní výhodou rámů je, že při aktualizaci
navigace není třeba zasahovat do všech ostatních stránek, správa webu
s rámy je tak velice rychlá. Další předností rámů je i malá velikost
celého webu, každá informace je uložena jen jednou. A protože uživatel
při procházení načítá vždy jen obsahové stránky, zobrazují se mu velice
rychle. Velmi rychle se po nich také pohybuje, neboť navigace v rámech
zůstává na svém místě, ačkoliv se zbytek stránky roluje. Dnes se však na
běžných webových prezentacích rámy dávno nepoužívají. Výše zmíněné
výhody lze získat i jinými způsoby (byť náročnějšími na znalosti)
a nevýhody rámů proto převažují. Patří k nim zejména problémy
s použitelností webu (např. nelze odkázat na konkrétní podstránku, je
obtížné udělat tiskovou verzi,…). Rámy částečně brání i přístupnosti
webu (např. problémy v textových prohlížečích), jeho viditelnosti
(uživatel přichází z vyhledávače na podstránku, tedy nevidí rám
s navigací). Nevýhodou rámů je i malá kreativita grafického návrhu,
design webu využívajících rámy se vzájemně podobá. Přes tyto nevýhody
platné pro běžné webové prezentace však není možné rámy zatracovat. Hodí
se například pro některé webové aplikace. |
|
Rastrová grafika |
Pod
pojmem rastrová grafika (někdy také bitmapa či bitmapová grafika) se
skrývá jeden ze dvou způsobů, jakými jsou ukládány informace popisující
dvourozměrné obrázky. Na rozdíl od vektorové grafiky tvoří rastrový
obrázek pravidelná mřížka (rastr), jejíž každý bod má určenu svou barvu.
Výsledný obrázek pak využívá nedokonalosti lidského oka, které rastr
nevnímá a vidí pouze barevné plochy, přechody a hrany. Hlavní výhodou
rastrové grafiky je vysoká realističnost obrazu, proto se také používá
mnohem častěji než vektorová grafika, např. v digitální fotografii,
k ukládání jednotlivých snímků videa a mnoha dalších případech.
K nevýhodám rastrové grafiky patří velká náročnost na paměť a problémy
se změnami velikosti obrázku (horší se tím jeho kvalita). Podrobnější
popis rastrové grafiky hledejte u pojmu bitmapová grafika. |
|
Rating |
Procento z populace, které bylo zasaženo reklamním poselstvím. Udává se v procentech cílové skupiny nebo v tisících.
Také sledovanost pořadu, čtenost tištěného média nebo poslechovost rozhlasové stanice.
Součet ratingů v kampani tvoří celkové GRPs kampaně.
Související pojmy:
Net Reach
Frekvence
Efektivní frekvence
Research
Afinita
GRP - Gross Rating Point
TRP - Target Rating Point
OTS
OTH
SOV
|
|
Reach |
Zásah reklamou.
Související pojmy:
Net Reach
Rating
Frekvence
Efektivní frekvence
Research
Afinita
GRP - Gross Rating Point
TRP - Target Rating Point
OTS
OTH
|
|
Rejstřík |
Rejstřík
(anglicky Site Index) patří k doplňkové navigaci. Podobně jako u mapy
webu jde o seznam odkazů na stránky, odkazy jsou však řazeny abecedně,
nikoliv podle struktury webu. Rejstřík se hodí zejména v případech, kdy
web obsahuje větší množství stránek, jež lze jednoznačně pojmenovat
a jejichž jména uživatelé dokáží předem odhadnout. Rejstřík lze třeba
využít při odkazování některých produktů v internetovém obchodě, např.
knih či hudebních nosičů. Po rejstříku sáhneme i při odkazování na data,
která lze seřadit podle jména, typicky názvy míst, latinská a česká
jména živočichů a rostlin, informace o známých osobnostech apod.
Specifickou, neúplnou formou rejstříku může být i tento slovníček. |
|
Řeka |
Řeka je pojem
z oblasti typografie, jako řeky se označují široké svislé nebo šikmé
mezery mezi slovy, které zasahují přes několik řádek pod sebou. Takováto
bílá místa pak zhoršují soustředění, texty se hůře čtou. Bohužel
odstraňovat řeky automaticky neumí ani programy určené pro sázení textu
(řeky musí být kontrolovány ručně), natož dnešní nedokonalé internetové
prohlížeče, které dosud ani nedokáží dělit slova na koncích řádků, což
by riziko řek zmenšilo. Ke vzniku řek také přispívá zarovnávání odstavců
do bloku (tj. z obou stran), což sice z grafického hlediska často vypadá
efektněji, rozsáhlé řeky však snižují možnost vnímání informací, zejména
u užších odstavců (např. je-li do textu vložen obrázek). |
|
Řeka |
Řeka je pojem z oblasti typografie, jako řeky se označují široké svislé nebo šikmé mezery mezi slovy, které zasahují přes několik řádek pod sebou. Takováto bílá místa pak zhoršují soustředění, texty se hůře čtou.
Bohužel odstraňovat řeky automaticky neumí ani programy určené pro sázení textu (řeky musí být kontrolovány ručně), natož dnešní nedokonalé internetové prohlížeče, které dosud ani nedokáží dělit slova na koncích řádků, což by riziko řek zmenšilo.
Ke vzniku řek také přispívá zarovnávání odstavců do bloku (tj. z obou stran), což sice z grafického hlediska často vypadá efektněji, rozsáhlé řeky však snižují možnost vnímání informací, zejména u užších odstavců (např. je-li do textu vložen obrázek). |
River |
Reklamní prezentace |
Nejčastější způsob prezentace reklamního sdělení v audiovizuálních médiích. Nejčastější příklad - televizní spot, rádiový spot,..... |
|
Relaunch |
Znovuuvedení značky na trh.
Při novém uvedení je značka často měněna tak, aby odpovídala a reagovala na potřeby trhu. Změna se může týkat image značky, jejích hodnot, positioningu (relaunch bude spojen s re-positioningem), jiná může být i cílová skupina.
Relaunch přichází na řadu zpravidla tehdy, kdy značka zcela vyčerpala svůj komerční potenciál.
Související pojmy:
Launch
Cílová skupina
Související články:
Co je to cílová skupina a jak ji určit
Životní cyklus značky a mediální plánování
Co je brief a jak ho napsat?
Jaké mohou být komunikační cíle?
Jaké jsou typy nasazení?
|
|
Reminder |
Speciální forma sdělení navazující na tzv. "teaser". Přináší vysvětlení předchozích neurčitých (tajemných) sdělení (symbolů). |
|
Remitenda |
Neprodaný výtisk. Rozdíl mezi tištěným a prodaným nákladem. |
|
Research |
1. anglicky "výzkum"
2. sekce v mediálních agenturách, která se zabývá především zpracováním a analýzou dat.
3. člověk pracující v takové sekci
Související pojmy:
Net Reach
Rating
Frekvence
Efektivní frekvence
Research
Afinita
GRP - Gross Rating Point
TRP - Target Rating Point
OTS
OTH
|
|
Response |
Obecně odezva na komunikaci značky.
Může se jednat o odezvu vyjádřenou názory cílové skupiny, změnou jejich postojů, názorů, přesvědčení, hodnot, nárůstem povědomí o značce, nárůstem počtu lidí, kteří zamýšlejí provést nákup značky, nárůst prodejů atp.
|
|
Retail |
maloobchod, prodej v malém, koncový prodej, balení pro koncového uživatele
Související pojmy:
Retailer
|
|
Retailer |
maloobchodník, koncový prodejce, prodejce v malém
Související pojmy:
Retail
|
|
RIA |
Zkratka RIA pochází
z anglického Rich Internet Applications. Jako RIA se označují moderní
internetové aplikace vyvíjené s ohledem na komfortnější ovládání, vyšší
uživatelský prožitek a celkovou lepší interakci mezi RIA a uživatelem
(např. drag & drop, kontextová nápověda). RIA se proto svým chováním
stále více snaží podobat aplikacím desktopovým, především v odstranění
nutnosti znovunačtení celé stránky po každém kliknutí. Svým vzhledem pak
RIA desktopové aplikace často daleko předčí. Mezi další výhody RIA patří
také možnost moderních mediálních formátů (zejména audio a video).
Z hlediska technologií existuje několik různých postupů, buď RIA
využívají běžných internetových řešení v nové kombinaci (zejména AJAX)
nebo se vyžívá speciálních programů na straně serveru, na straně
uživatele pak RIA stačí běžné prostředky technologie Flash. |
Rich
Internet Application |
Rich media |
Jako rich
media (někdy také rich-media) se označují nové technologie používané
v oblasti tvorby webových stránek či v online reklamě. Příkladem mohou
být různé flashové animace, streamované video, interaktivní aplikace na
principu RIA či třeba online hry. Pojem rich media je tedy používán
především v kontrastu ke klasickým stránkám obsahujícím pouze obrázky
a text. Rich media se také velmi úspěšně používají pro branding.
V oblasti internetové reklamy sem patří nové netradiční formáty
využívající technologie Flash, DHTML, Java apod. Typickým příkladem jsou
třeba hratelné bannery, někdy se sem řadí i HTML bannery. |
|
Rich Media Ads |
Reklamy, které obsahují pohyb, zvuk, interaktivitu, atd. |
|
Robot |
Robot (někdy též
pavouk či anglicky crawler, spider) je speciální webová aplikace nebo
počítačový program, který přes jednotlivé odkazy prochází internetové
stránky a vykonává na nich určenou činnost. Touto činností může být
indexace nového obsahu (roboti vyhledávačů), sběr emailových adres
(roboti vytvářející databáze pro rozesílání spamu), vkládání
komentářového spamu či třeba kontrola funkčnosti odkazů (roboti sloužící
k ladění webů). Z hlediska tvorby webů jsou důležité především roboti
vyhledávačů. Existuje celá řada doporučení, jejichž dodržování dokáže
roboty přilákat, vede k častějším návštěvám robotů na stránkách
a k větší ochotě robota procházet hlubší části struktury webu. Základem
je alespoň jeden zpětný odkaz (nejlépe z důležitější a u vyhledávacích
robotů tedy oblíbenější stránky) mířící na naši prezentaci – díky němu
se robot o webu dozví. Pro rychlost indexace a ochotu robota se po webu
pohybovat je podstatný především PageRank webu. Někdy se vyplatí
vyhledávacím robotům vstup zakázat (bohužel tento zákaz nerespektují
všichni roboti, pouze ti slušní). Takovým případem je třeba stav, kdy
stránky musí obsahovat duplicitní obsah (stejný obsah je dostupný na
více URL), často se to objevuje například u internetových obchodů.
Zakázat přístup robotům je možné pomocí meta tagu robots umístěného
v hlavičce stránky nebo pomocí textového souboru robots.txt, který se
nalézá v hlavním adresáři webu. Někteří roboti také nenásledují odkazy
označené atributem rel s hodnotou nofollow. Dalším způsobem, jak
zabránit robotům v přístupu na odkazované stránky, může být využití
JavaScriptu (ten roboti většinou příliš nezvládají) nebo formuláře. To
se hodí třeba v případě ankety, na níž by jinak roboti radostně
hlasovali. |
|
ROI |
Ukazatel návratnosti investic.
Obvykle se udává tímto způsobem: kolik mi vydělá každá koruna investovaná do reklamy? Někdy v procentech, někdy v korunách, někdy v eurech, dolarech...
|
Return on Investment |
ROI |
ROI je zkratka
z anglického Return On Investments, tedy návratnost investic. Jako ROI
(někdy též ROI index) označujeme poměr vydělaných peněz k penězům
investovaným. ROI tedy udává zisk v procentech z utracené částky. Nyní
již tušíte, že pro základní výpočet ROI stačí dosadit do vzorce: ROI
(%) = zisk / investice * 100 Pro lepší představu výpočtu ROI konkrétní
příklad: prodáváte knihy, z prodeje každé máte 100 Kč. Platíte si
reklamní PPC kampaň, jeden návštěvník vás stojí korunu. Web máte velmi
dobře zpracovaný, dokážete prodat knihu každému 20. návštěvníkovi –
konverzní poměr máte 5 %. Jak z toho spočítat ROI? Prodej jedné knihy
vás stojí 20 Kč (20 návštěvníků po koruně), zisk tedy máte 80 Kč (100 Kč
bez dvaceti). ROI tedy bude 80 / 20 = 400 %. Prodej knih se vám vyplácí.
Pokud by však ROI vyšel 100 % (např. kdybyste prodali jen každému stému
návštěvníkovi), už se vám tento způsob prodeje nevyplatí. ROI nižší než
sto procent znamená ztrátu. Z výše uvedené ho příkladu je zřejmě, že ROI
je jedním z rozhodujících marketingových ukazatelů obchodní efektivity
webu. Proto je tak zarážející, že podle průzkumů 45 % firem vůbec ROI
neměří. |
Return On Investments |
Rozlišení |
Rozlišení
(anglicky resolution) obrazovky nebo displaye udává přesný počet
obrazových bodů (pixelů), které dané zařízení dokáže zobrazit. Rozlišení
se obvykle udává v podobě šířka × výška, tedy např. 800 × 600.
S postupným vývojem zobrazovacích zařízení klesá i jejich cena, což se
projevuje na větším rozšiřování vyšších rozlišení. Například přibližně
do roku 2000 bylo standardem rozlišení 800 × 600, dnes již většina
uživatelů používá rozlišení 1024 × 768. Výjimkou však dnes nejsou ani
rozlišení 1600 × 1200 a vyšší. V oblasti webdesignu je znalost
nejobvyklejších rozlišení potřebná při rozhodování o layoutu a přesné
podobě grafického návrhu. Platí, že grafika optimalizovaná na malé
rozlišení vypadá na velkém monitoru jako úzká nudle uprostřed
prohlížeče, naopak při optimalizaci na velké rozlišení je na malých
monitorech nutné horizontálně rolovat, což významně snižuje použitelnost
webu (a ve špatně ošetřených případech i jeho přístupnost). Protože je
důležitější nediskriminovat žádné návštěvníky (proč obětovat potenciální
zisk?), dává se stále přednost optimalizaci na menší rozlišení.
Podporuje jej i fakt, že uživatelé s velkým rozlišením často používají
prohlížeč v menších oknech. Také skutečnost, že nejlépe se nám čtou
řádky o délce 60 až 80 znaků mluví pro grafiku určenou na malá
rozlišení. Existují však způsoby, jak omezení vyplívající z různých
rozlišení obejít. Existují tzv. fluidní layouty, které se natahují podle
šířky okna prohlížeče. Jejich nevýhodou však je proměnlivá délka řádku,
obtížnější kontrola nad grafickým vyzněním a také složitější tvorba WWW
šablony. Někdy se také používá široký obrázek na pozadí, který při malém
rozlišení není vidět, při velkém však stránku opticky rozšíří. |
|
RSS |
Technologie RSS umožňuje uživatelům Internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS zdroj (RSS feed, též RSS kanál, RSS channel). Tento zdroj se většinou vyskytuje na stránkách, kde se obsah mění a přidává velmi často (například zpravodajské servery).
|
Really Simple Syndication |
RSS |
RSS je univerzální
formát pro výměnu a šíření obsahu webových stránek (tzv. syndikaci
obsahu). Na straně serveru poskytujícího obsah je RSS vlastně pouhým
dynamicky generovaným souborem o přesně dané struktuře, který obsahuje
výtah z nabízených informací (nejčastěji novinek, článků či komentářů).
Takovému souboru se říká RSS kanál. Přítomnost RSS kanálu je obvykle
indikována typickou oranžovou ikonkou, případně odkazem RSS nebo RDF.
Uživatelé k prohlížení těchto RSS kanálů používají speciální programy
nazývané RSS čtečky (někdy též RSS agregátor nebo anglicky RSS reader).
RSS čtečka si v nastaveném intervalu pravidelně stahuje soubor s obsahem
a pokud zjistí jeho změnu, novinky vypíše. RSS čtečky často bývají
součástí jiných programů, například prohlížečů či instant messengerů.
Existují i online agregátory RSS. Zejména oborově zaměřené online
agregátory RSS jsou velmi užitečné, neboť již obsahují seznam
nejdůležitějších RSS kanálů daného oboru. Uživatel RSS čtečky tak ušetří
čas a používání RSS je pro něj i pohodlnější, než kdyby musel neustále
kontrolovat nové příspěvky na webu daného zdroje. RSS tedy vlastně
funguje podobně jako zasílání newsletteru, návštěvník se však nemusí
registrovat. RSS je samozřejmě výhodné i pro poskytující sever –
zdánlivě se mu sice zmenší návštěvnost, ve skutečnosti se však naopak
zvětší, neboť se čtenáři díky RSS na web častěji vracejí. RSS (zkratka
pochází z anglického Really Simple Syndication, někdy též Rich Site
Summary) vytvořila společnost Netscape. Je založen na značkovacím jazyku
XML. |
Really Simple Syndication |
RTB |
Jedna z nejdůležitějších složek značky. Značka vytváří v myslích spotřebitelů nějaký obraz, positioning.
RTB jsou pak důvody, proč by spotřebitel měl tomuto obrazu věřit.
Např.
- Značka piva založená na kvalitě a chuti se bude chlubit označením Pivo
roku a medailemi z výstav, aby spotřebitelé uvěřili, že nápoj je
skutečně kvalitní.
- Čistící prostředek se bude tvářit jako specialista na připálené povrchy, pak bude patrně předvádět, jak si s nimi poradí.
- Finanční produkty a služby budou uvádět úrokové míry, úspěchy z minulých let.
|
Reasons To Believe |
RTD |
RTD - Ready To Drink
Předmíchané alkoholické nápoje (long drinks), které jsou připravené k přímé konzumaci, obvykle prodávané v menších baleních (lahvích do 0,5 litru) zejména na diskotékách a v klubech. Jejich výhodou je, že v tlačenici se tak snadno nevylijí - na rozdíl třeba od půllitru piva.
Například Campari & soda, Smirnoff Ice, Beton (Becherovka + tonic v lahvích).
Nepatří sem nealko nápoje z výčepních stojanů v restauracích.
|
Ready To Drink |
Sampling |
Distribuce zkušebních vzorků.
V médích často znamená příbal vzorečků k časopisům, magazínům.
Související pojmy:
First try
Launch
|
|
Screenshot |
Jako
screenshot se v počítačové mluvě označuje snímek (otisk) obrazovky,
uložený posléze v podobě grafického souboru. U počítačů s operačním
systémem Windows se screenshot pořizuje stiskem klávesy PrintScreen
umístěné obvykle nad funkčními klávesami, čímž se screenshot dostane do
schránky (tzv. clipboard), odkud může být pomocí grafického programu
snadno uložen na disk počítače. O screenshot váspravděpodobně požádá
tvůrce webu při hlášení chyby WWW stránek. To proto, že různé prohlížeče
(a i jejich jednotlivé verze) zobrazují webové stránky různě a může se
stát, že my chybu nedokážeme dostatečně přesně nasimulovat. Screenshot
problému je často také mnohem přesnější než jakýkoliv jeho slovní popis.
Screenshot se také hodí pro dokumentaci jakékoliv další elektronické
události či třeba do různých návodů k nastavení programu. |
|
SE |
SE je anglická
zkratka z oblasti optimalizace pro vyhledávače a SEM a znamená Search
Engine, tedy vyhledávač. Tento pojem se používá ve dvou různých
významech, někdy se tím myslí konkrétní stránka, na které je možné zadat
vyhledávací dotaz (např. Google), jindy máme na mysli pouze vyhledávací
algorytmy daného vyhledávače. |
Search Engine |
Search Engine |
Česky "vyhledávač" - je web umožňující prohledávat internetové stránky na základě dotazu (většinou klíčových slov). Vyhledávače jsou jedny z nejnavštěvovanějších webů na internetu. Největší a nejpopulárnější vyhledávač na světě je Google. Mezi kvalitní české vyhledávače patří např. Morfeo.
Související pojem:
Search marketing
|
|
Search Marketing |
Search Marketing (někdy též Search Engine Marketing nebo zkráceně SEM) je jedna z nejúspěšnějších forem reklamy na internetu. Využívá potenciálu tzv. vyhledávačů (Search Enginů) k zobrazování reklam nebo konkrétních stránek klienta na základě uživatelova hledání konkrétních klíčových slov.
Search Engine Marketing se dělí na tři základní části. Jednou je Search Engine Optimalizace (SEO), druhou jsou tzv. PPC systémy a třetí jsou "přednostní výpisy".
Výsledkem optimalizace je lepší zobrazování stránek klienta ve výsledcích vyhledávání na určitá klíčová slova. V praxi si to lze představit tak, že některý klient (např. stavební firma) si bude přát, aby se odkaz na její stránky zobrazoval na první pozici na slovo "stavby". Optimalizace, povede k tomu, že se se stránky opravdu budou zobrazovat na předních místech ve výsledcích hledání. Optimalizace má obvykle x fází: analýzu webu, analýzu klíčových slov, link building, změny metadat, copywriting a další menší úkony.
PPC systémy jsou systémy zobrazující reklamy, přičemž klient neplatí za zobrazneí (imprese) svých reklam, ale až v případě, kdy na ně uživatelé internetu kliknou. PPC systémy se nejhojněji využívají právě v Search Marketingu, kde se "PPC ads" zobrazují (většinou) na pravé straně vedle výsledků vyhledávání.
|
|
Segmentace |
Slovník
definuje pojem segmentace jako členitost, členění. V oblasti webdesignu
se slovo segmentace používá ve třech různých případech. Tzv. segmentace
návštěvníků se používá na webech, které poskytují informace pro různé
cílové skupiny. Než se snažit pojmout web univerzálně, často je
výhodnější (a účinnější) tyto návštěvníky rozdělit hned na úvodní
stránce a poté jim udělat nabídku podle jejich zaměření (tj. přizpůsobit
jim výběr produktů, styl komunikace, texty atd.). Určitou formou
segmentace může být také oddělení návštěvníků z řad novinářů či třeba
dodavatelů od běžných B2C zákazníků. Pojem segmentace návštěvníků se
používá také v lepších analýzách návštěvnosti, které dokáží sledovat
návštěvy, jež jsou něčím jedinečné (např. objednají produkt, přijdou
z určité reklamní kampaně apod.) a vyhodnocovat jejich chování na celém
webu. Porovnáním těchto návštěvníků s ostatními lze významně zvýšit
efektivitu celého marketingového mixu, např. určit nejúčinnější reklamní
kanály či zjistit, která stránka webu nejvíce ovlivňuje nákupní
rozhodnutí. V oblasti obecného marketingu se běžně používá pojem
segmentace zákazníků (anglicky Customer Segmentation). Spočívá
v rozdělení zákazníků podle jejich zákaznických potřeb. Nejčastějším
cílem segmentace zákazníků je zvýšit zisk z každého zákazníka
v závislosti na jeho požadavcích a loajalitě. K tomu se využívají
nejrůznější CRM systémy. Praktickým příkladem segmentace zákazníků na
internetu může být třeba. personalizace emailů a newsletterů. |
|
SEM |
SEM je zkratka
z anglického Search engine marketing, tedy marketing ve vyhledávačích.
Jde o součást internet marketingu, která je podobně jako další formy
online reklamy zaměřena na propagaci a zvyšování známosti a viditelnosti
webu. V SEM jde zejména o nákup placených textových odkazů v různých
podobách, obvykle s PPC modelem (platba za kliknutí) či jako přednostní
výpisy. Do SEM patří i další produkty velkých portálů, např. garance
první stránky či placené zápisy v katalogu, ty však jsou málokdy
výhodné. Někdy se do SEM počítá i optimalizace pro vyhledávače (SEO),
neboť v obou případech jde o marketingové aktivity ve vyhledávačích. Pak
by ovšem do SEM patřilo i psaní textů pro web (web copywriting).
Z jiného pohledu jsou SEO a SEM zvláštní kategorie, neboť SEM nevyžaduje
úpravy na stránkách a výsledky záleží pouze na výši investovaného
rozpočtu. V každém případě se však obvykle SEO i SEM navzájem vhodně
doplňují ve svých účincích a omezeních. Významnou výhodou SEM oproti
některým jiným formám propagace je možnost zjistit přesný počet
příchozích návštěvníků. Známe-li konverzní poměr našich stránek
(a některé PPC systémy jej samy měří), lze v SEM velice přesně spočítat
návratnost investic (ROI). SEM také momentálně patří k jedněm
z nejefektivnějších forem online reklamy. |
Search Engine Marketing |
Sémantika |
Sémantika
obecně je disciplína zabývající se významem slov a znaků. Netýká se tedy
jen programování, sémantika se výrazně uplatňuje i v lingvistice či
logice. Na webu je sémantika důležitá především při tvorbě HTML kódu
(resp. jeho nástupce – XHTML). Některé značky (správně elementy)
v těchto jazycích mají přiřazen určitý význam a sémantika je právě
o správném používání těchto značek na příslušných místech. Představit si
to můžete na příkladu věty, jejíž část je vyznačena tučně. Z hlediska
sémantiky je tučný text významnější než zbytek věty. Není to však tak
jednoduché. Některých HTML značek se sémantika netýká. U všech značek
přitom lze měnit vzhled pomocí technologie kaskádových stylů. Není tedy
obtížné zmíněnou část věty uzavřít do sémanticky neutrální značky
a ostylovat ji tučně – vypadat to bude stejně, jen sémantika bude
špatná. A právě to se z lenosti nebo neznalosti kodéra často děje. Už
chápete, k čemu je sémantika na webu užitečná? Umožňuje strojům lépe
porozumět kódu stránky. To má význam zejména pro přístupnost webu –
např. hlasová čtečka pak ví, které části textu má přečíst důrazněji.
Sémantika je však významná i pro roboty vyhledávačů. Je-li kupříkladu
kousek textu označen značkou <h1> (sémantika jí přiřazuje význam
hlavního nadpisu), vyhledávač tuto frázi považuje z hlediska obsahu za
významnější než u zbytku textu. Sémantika mu tak umožňuje poznat, o čem
stránka vlastně je. Právě proto je správná sémantika jedním z prvních
aspektů, které se kontrolují při optimalizaci pro vyhledávače (SEO).
Sémantika se týká také odkazů, pokud na stránku odkazuje třeba text
„Zelený kolibřík“, je zřejmé, že bude zřejmě o těchto úžasných ptáčcích.
Právě proto je z hlediska sémantiky chybou dávat do textu odkazu podobné
fráze jako „klikněte zde“, což je obecně rozšířený zvyk (kromě sémantiky
to má špatný vliv i na použitelnost webu). Sémantika odkazů stojí také
za jevem zvaným Google bomba. |
|
SEO |
SEO - neboli Search Engine Optimalizace (součást Search Marketingu) spočívá v lepším zobrazování stránek ve výsledcích vyhledávání (SERP - Search Engine Result Page) na tzv. vyhledávačích. Výsledkem optimalizace je, že zadá-li někdo do vyhledávače určitý keyword (spojený s Vaší webovou stránkou) zobrazí se Vaše stránky na prvních pozicích ve výsledcích hledání.
|
Search Engine Optimalizace |
SEO |
SEO je zkratka
z anglického Search Engine Optimization, tedy optimalizace pro
vyhledávače. Základem SEO je jakýsi neohraničený soubor pravidel,
jejichž dodržení zajistí stránkám dobré umístění ve výsledcích
vyhledávání (tzv. SERP). Tato pravidla vznikla (a stále se trochu mění)
praktickým pozorováním činnosti vyhledávačů, jejich algoritmů
a hodnocení výsledků vyhledávání. U více konkurenčních oborů je SEO
mnohem složitější (a řádově dražší) – obvykle zahrnuje SEO analýzu,
jejímž výsledkem je optimální SEO strategie, výběr vhodných klíčových
slov, různé SEO taktiky, změny v informační architektuře webu, SEO
úpravy textů, budování zpětných odkazů a další činnosti. Zajímá-li vás
problematika SEO, další informace hledejte na stránce optimalizace pro
vyhledávače. |
Search Engine Optimization |
SERP |
SERP - Search Engine Result Page - pojem ze Search Marketingu. Stránka s výsledky vyhledávání ve vyhledávačích.
|
Search Engine Result Page |
SERP |
SERP je anglická
zkrátka ze Search engine result page, tedy stránka výsledků vyhledávání.
Obvykle se tento výraz používá ve smyslu „zkontrolovat umístění v SERP“.
Znamená to tedy projít SERP nejdůležitějších vyhledávačů na příslušné
klíčové slovo a zjistit, kde se v nich daný web nalézá, pro což existují
i automatické nástroje. Umístění v SERP většinou mnohem lépe vypovídá
o kvalitě a optimalizaci webu než populárnější hodnocení podle GTPR,
velikosti PageRanku ukazovaném v Google Toolbaru. Smysl však většinou má
jen umístění na první či druhé stránce SERP, na další stránky zabloudí
už jen málo uživatelů a tyto pozice již nepřináší příliš velkou
návštěvnost. |
Search Engine Result Page |
Server |
Obecně je server
program poskytující určitou službu klientům (procesům či programům,
které ji využívají). Internetový server (přesněji web server) slouží
k obsluze prohlížečů, které na něj vznášejí požadavky pomocí různých
protokolů (nejčastěji pomocí protokolu HTTP) a na něž server odpovídá
odesláním příslušené webové stránky (kódu v jazyce HTML nebo XHTML) či
dalších souborů. Příkladem takovéhoto programu je webový server Apache.
Podobně fungují poštovní servery poskytující emailové služby a mnohé
další. V druhém významu tohoto slova je serverem počítač (hardware), na
kterém výše popisovaná služba běží. V tomto smyslu se používá například
termín server hosting (umístění vlastního serveru do specializované
servrovny). Server také může využívat tzv. skriptování, tj. skládat kód
stránky až při požadavku podle předem určených pravidel (skriptů).
K tomu se používají programovací jazyky běžící na straně serveru, jako
je např. PHP či Perl. Výsledné prezentace se označují jako dynamické
(narozdíl od statického HTML, které server odesílá v podobě, v jaké na
něj bylo nahráno). Výhodou dynamických webových stránek je velká možnost
jejich přizpůsobení, mohou se měnit podle požadavků klienta, data,
umožňují návštěvníkům měnit části stránek (např. přidávat komentáře)
atd. |
|
Share |
Share - anglicky "podíl".
Má rozmanité použití.
TV share - podíl na TV sledovanosti
Share of Voice - podíl na reklamní sledovanosti
Share of Spend - podíl na reklamních investicích
Share of Market - podíl na trhu
Share of Mind - podíl na znalosti značek
|
|
Share of Mind |
SOM - Share of Mind
Podíl na myslích cílové skupiny v určité kategorii. SOM je odvozen od pojmu Top of Mind .
Příklad: v cílové skupině mladí 13-20 let se dotazujeme na nápoje s kolovou příchutí.
55% cílové skupiny si jako první vybaví značku Coca-Cola.
35% cílové skupiny si jako první vybaví značku Pepsi Cola
6% cílové skupiny si jako první vybaví značku Kofola
4% si nevybaví nic.
Jelikož tato data dávají dohromady 100%, lze je použít jako velmi přibližnou náhradu Share of Market , pokud nejsou k dispozici data o prodejích.
|
SOM |
Shelf stopper |
Forma (formát) reklamy v místě prodeje, v obchodech.
Reklama na úzkém pruhu papíru, kartonu či umělé hmoty, která je umístěna na regálu svisle, kolmo do uličky. Zpravidla je umístěna tak, aby upozorňovala na produkty umístěné v regálu.
Související pojmy:
POS / POP
Wobbler
|
|
Skenování stránky |
Jako
skenování se označuje obvyklý způsob, jakým nově příchozí návštěvníci
prohlížejí právě zobrazenou stránku. Narozdíl od tištěných brožur
a letáků, webovou stránku uživatel obvykle nečte a pouze ji v rychlosti
přelétne pohledem. Zastaví se pouze na vizuálně nejpoutavějších prvcích,
jako jsou fotografie, barevné nadpisy, grafické paletky apod. Teprve
pokud ho stránka upoutá, přečte si úvod. Pro pochopení, proč lidé
stránky místo čtení skenují, je třeba si uvědomit, jakým způsobem se
obvykle na webu pohybujeme. Uživatel zapíše dotaz do vyhledávače a pak
už jen postupně otvírá výsledky. O každém z nich potřebuje nejprve
vědět, zda odpovídají jeho dotazu. Stejně se pak chová i na dalších
stránkách, ať už se na ně dostane přes hlavní navigaci, kliknutím na
odkaz nebo třeba fulltextovým vyhledáváním – vždy se potřebuje nejprve
ujistit, že stránka obsahuje to, co on hledá. Skenování stránek tedy
významně zvyšuje rychlost hledání informací a zároveň funguje jako naše
obrana před zahlcením jejich množstvím. Jak prezentaci skenování
přizpůsobit? U textů je důležitá zejména členitost. Říká se, že každá
myšlenka by měla mít vlastní odstavec. Ke každým dvěma až třem odstavcům
je vhodné umístit podnadpis, který je shrne. Ze stejného důvodu patří do
odkazů název jeho cíle a nikoliv časté „klikněte zde“ (obě poslední rady
jsou důležité i pro optimalizaci pro vyhledávače). Užitečné je používání
seznamů a odrážek. Nejdůležitější sdělení stránek je třeba umístit na
začátek… Podobných doporučení je mnoho a týkají se především psaní textů
pro web. Skenování stránky je však třeba přizpůsobit i grafický návrh.
Stránka musí mít jasnou hierarchickou posloupnost informací (tzv.
informační design) a tato posloupnost musí být na první pohled patrná.
Stejně tak se vyplatí zvýraznit i prvky, které uživatelé hledají
nejčastěji. |
|
Skinning |
Formát internetové reklamy. Jedná se o dlouhodobou formu reklamy, kdy je design stránky nebo stránek serveru (barvy, písmo) přizpůsoben korporátnímu konceptu klienta.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Skyscraper
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Skript |
Skript je program
nebo jeho fragment zapsaný v podobě kódu, obvykle bývá uložen jako
soubor. Skript je tedy souvislá série příkazů, naprogramovaný algoritmus
vykonávající určitý úkol. Např. skript psaný v jazyce PHP, jehož úkolem
je odeslat kontaktní formulář emailem na určenou adresu, proběhne takto:
Uživatel odešle HTML formulář na příslušný skript → skript zjistí
hodnoty jednotlivých polí formuláře → skript vytvoří email, do něhož
vloží získané hodnoty → skript odešle email a ukončí se. Na internetu se
odlišují skripty běžící na straně serveru (kromě zmiňovaného PHP
například Perl či ASP), které slouží ke generování HTML kódu stránky
a skripty spouštěné na straně klienta po stažení stránky do počítače
(JavaScript), které umožňují manipulovat se stránkou a zvyšovat tak
uživatelskou přívětivost stránky. |
|
Skryt |
Reklama, u níž je obtížné určit, zda se jedná o reklamu. Není jako reklama označena. Skrytá reklama je dle zákona o reklamě zakázána. |
|
Skrytý obsah |
Jako skrytý
obsah se označuje podvodná SEO technika, jejíž cílem je nenápadně zvýšit
hustotu klíčového slova v textu (neboť ta je jedním z on-page faktorů,
podle kterých vyhledávač řadí výsledky vyhledávání). Skrytý obsah může
mít mnoho podob: malý text, písmo ve stejné barvě jako pozadí, obsah
překrytý obrázkem… Proto se skrytý obsah velmi obtížně rozpoznává
automaticky, člověk ho však zjistí velmi snadno. A pokud je ten člověk
vaším konkurentem, kterému je divné, že jste jej přeskočili ve
výsledcích vyhledávání, jistě rád využije spam report a vyhledávači váš
web nahlásí. Podobnou formou jako skrytý obsah je i nesmyslné opakování
klíčových slov. V tomto případě však většinou nehrozí penalizace, pouze
lze předpokládat, že taková stránka nebude schopná plnit své
marketingové cíle. |
|
Skyscraper |
Formát internetové reklamy. Vertikální reklamní proužek o velikostech 120*600 nebo 160*600 pixelů.
Související pojmy:
Ahead
Full Banner
Leader Board
Big Square
Square
Sticked banner
i-Layer
Interstitial
Out of the Box
Cosmic cursor
Watermark
Skinning
Direct mail
Videobanner
Více
Internetový marketing
Úvod do internetového trhu
|
|
Slogan |
Reklamní slogan
je jakési heslo či motto, které pomáhá upoutávat pozornost ke
společnosti či k jejímu produktu. Na webu nejčastěji slogan najdete
v hlavičce webu či přímo poblíž loga, slogan však samozřejmě může
existovat také v akustické formě. Reklamní slogan slouží především
k budování povědomí o značce, slogan je jakýmsi logem v textové podobě,
umožňuje firmu ihned jednoznačně identifikovat. Pokud je slogan skutečně
zdařilý, dokáže také potenciálního zákazníka přimět k akci, např.
k objednávce. Ty nejlepší slogany se časem stávají synonymy pro
produkty, jež nabízejí. Efektivní slogan poznáte jednoduše – bude
stručný, zapamatovatelný a výstižný. Slogan by totiž měl popisovat
samotnou podstatu prezentovaného výrobku či služby, sloganem také může
být i některá odlišnost proti konkurenčním produktům. Optimální je,
pokud slogan přímo obsahuje USP. U firem je slogan jakýmsi slibem
zákazníkům, konkrétní obsah sloganu pak určuje cílová skupina, jejíž
potřeby a (podvědomé) touhy by měl dobrý slogan především oslovit. |
|
SMS |
Small Message System (Small Message Sending) - je označení pro tzv. textové zprávy hojně využívané při komunikaci mobilním telefonem.
|
|